Jump to content

Har dere redningsvesten alltid på barna i båten ?

Searay 250

Recommended Posts

Utenfor døra er vestene altid på hos oss. Under gange i dårlig vær og vist det er mye trafikk rundt oss eller i ukjent farvann er vestene på også inne, på barna 2 og 5 år. Skulle noe skje slipper vi vertfall å jobbe med det.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Hos oss har alle barn vest på under gange..

Når vi ligger fortøyd så slipper de vesten når de er ombord, men om de skal i land å leke på brygga eller stranda, så er det vest på, med mindre vi sitter på samme brygge og har henne under oppsyn hele tiden, da kan hun leke uten vest.

Det er alt for mange barn som ikke er svømmedyktige som leker på brygger og langs vann uten vest, og uten at noen av foreldrene følger med, litt skremmende syns vi da..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Når (alder, vekt, svømmedyktighet) .. lar (man) ungene bruke automatisk oppblåsbare vester?

Når den oppblåsbare vesten passer, og når ungane har såpass motorikk at dei ikkje ramlar i vatnet for ofte, for å sleppa å skifta patron i tide og utide. Hos oss skjer det i elleve til tolv-årsalderen.

Eit anna moment for oss har vore at dei har vakse seg ut av dei vestane som har innebygd sele for feste av sikringsline. Skal vi ha feste til sikringsline må vi anten velja seilervest, laus sele eller oppblåsbar vest. Vi har valt det siste.

(sitatet er korta inn litt for å komma forbi sitatreglane :smiley:)

Har en jente på 4 og en gutt på 5. Er jeg alene med dem (seilbåt) er vestene på til en hver tid, også under dekk. Grunnen er at skulle noe kritisk skje vil jeg ikke ha tid til å kle på dem vester å håntere båten samtidig..... om bord.

kan være veldig dumt har vert oppi en sitvasjon der båten tok inn vann noen hadde på vesten inne on noen ikke alle hadde oppblåsbare vester de uten hadde vesten liggene i cokbiten og de kom seg opp med en gang fikk på seg vestene og jorde seg klar til og hoppe uti mens di som hadde den på slet med og komme seg ut fordig vesten blåste seg opp sådi måtte tømme litt loft ud før do kom seg ut. det gikk heldig vis bra med alle... eg vil so i samme sleng at skipperen bestemmer eg bruker og ha regelen om at fra og til kai er vesten på siden det kan bli hektisk under turen kan vesten være av hvis det er fint vær og vind men under seiling skal vesten være på når en er på dek og under dek skal selv opp blåsbare vester være av og amdre type vester er valgfrit.

Redigert av sveini 95 (see edit history)

Vi bruker redningsvester selv underveis - ikke etter vi er fortøyd. Gutten på 2 bruker alltid vest med mindre han er under dekk.

En ting å tenke på ang. oppblåsbare vester og unger - hva gjør de om den ikke løser seg ut? Vet de (og tenker de på det etter et fall i vannet) hvordan disse løses ut manuelt?

Eg er nesten frista til å svara: Då druknar dei. Eg vil ta ein runde med ungane og læra dei manuell utløysing, og korleis dei manuelt kan blåsa opp vesten.

Vi Hadde slike til alle ungane, men desse finst så vidt eg veit berre i størrelse mellom 15 og 30kg:

balticmedsele.jpg

Sidan vi ikkje fekk tak i vest i neste størrelse vart det oppblåsbar for oss når ungane vaks or denne vesten.

Eg forstår problemet ditt, mi vurdering er at det er betre med ein vest som er på, enn ein som ikkje blir brukt. For vår del betyr oppblåsbar vest også sikringsline, som skal vera festa til båten når vi har frisk seilas, eller vi ikkje sit i cockpiten. Og så skal jo vestane sjekkast kvart år. (Bytta tablett i utløysarmekanisme, måla vekta på patronen og blåsa opp vesten manuelt og sjå at han er like luftfylt når det har gått eit døgn.)

I seilbåten har ungene altid vest på seg under seilas (9 og 11 år).

Jeg kjøpte oppblåsbare vester til dem i fjor, tidligere hadde de tradisjonelle redningsvester med krage.

Med opplåsbare vester er det viktig at ungerne er store nok til å kunne stramme vestene skikkelig, så de ikke kan gå over hovedet. De minste jeg har sett er juniorvester beregnet for 30kg+. Tror ikke det er mulig å få til mindre barn.

Vester med et skikkelig metallring anbefales, så de kan kombineres med sikkerhetsline. Dette er et krav når ungene beveger sig på dekk og vi er under seil.

I tillegg bør man faktisk la ungerne teste hva som skjer når den blåses opp og lære dem å blåse vesten opp manuelt, i tilfelle det er problemer med patronen.

Har seglbåt. Har to barn. Eldste mann på 11 år har hatt oppblåsbar vest sidan han var ni år. Minstejenta på fem år har "vanleg" vest. Han med oppblåsbar vest har skritt-stropp på sin slik at han ikkje sklir ut av den, det same gjeld forøvrig minstejenta.

Vi har ikkje reglar som går på SKJØNN, det oppmuntrar berre til forhandling/argumentasjon. Inne: ingen vest påkrevd, ute ALLTID, ferdig snakka...

Vi brukar også sikkerhetsliner, det er ein handfull gongar at storebror har berga systera når dei sit og plaskar med føtene bak på badeplatforma. Brukar ikkje sikkerhetsliner når dei går framme på dekk, noko dei berre får lov til i roleg sjø/vind. No er dei ikkje så glad i å vere framme på dekk, så det er aldri nokon diskusjon. Men vi passar på at mor er i cockpit slik at ho kan hoppe over bord dersom nokon ramlar uti, medan far sjølv får teke ned segla, snudd og plukka opp folk. Vi har tenkt at det er betre det tek litt tid før ein får ordna med segla enn at ein av ungane aleine ser at båten driv vekk i frå seg. No har vi, bank i bordet, ikkje hatt behov for å teste ut denne prosedyren enno...

Vi flyttar av og til på oss om natta og då står eg vanlegvis til rors aleine, då overdriv eg bruken av sikkerhestline. Ramlar eg overbord medan resten søv i Skagerak med autopiloten på, tek det ei stund før dei står fast på Skagensrev og oppdagar at eg manglar.

Begge to kan å symje, så på brygga er det friare så sant vi vaksne er ein del av aktiviteten ungane held på med. Dersom dei er på ekspedisjonar eller utan tilsyn er det ALLTID vest, og argumentet er at dei kan slå seg i svime før dei hamnar i sjøen. Dette kjøper dei begge to.

Oppsumert vil eg seie: Ha klare reglar, ikkje legg opp til at det skal diskuterast for og i mot vest/liner.

Hos oss kjem dei og tek på vest før dei seier at dei skal på "ekspedisjon", det er ikkje vi som må be dei om å ta på vest, dette fordi reglane er klinkande klare. Javist har vi vore strenge ei stund, men no går alt av seg sjølv, og så behageleg det er :-)

I min båt er det ikke påkrevd for meg å ha på meg vest ombord, dog om jeg har barn eller "ikke svømmedyktige" ombord forlanger jeg at de tar på+ seg vest når man er i båten å da kan de kværulere så mye de vil om hvorfor jeg ikke har på vesten. Jeg har selv alltid vesten lett tilgjenglig å bruker den selfølgelig alltid i jolla og i landsteds/fiske båten min:)

• 3 uker senere...

Under seilas, alle uten unntak bruker veste store som små i cockpit, under dekk valgfritt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror dette skjer om man bruker vest under dekk...
Skjønner hva du mener men det kommer vel i samme kategori som de som kjører bil uten belte i tilfelle de kjører på sjøen og må komme seg ut i en fart...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Livvest under dekk: Einig med SveinHa om at det liknar å kjøra bil utan bilbelte når ein kjører ved sjøen. Ein har valet mellom å henga fast i bilen, utan skader, eller å vera hardt skadd utan belte. Det same gjeld båt, det er sjeldan ein båt søkk så fort at ein ikkje kjem ut før båten er fylt med vatn, og går det så fort, har ein heller ikkje tid til å ta på seg vesten etterpå.

Når det er sagt, det er frivillig med vest under dekk hos oss, men eg vil ikkje sjå det som tryggare å vera utan vest enn med.

Var ei flyulykke der et fly måtte lande på vannet, å de som omkom var de som utløste redningsvestene sine inne i flyet.

Hvilken flyulykke er dette?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...