Jump to content

Kan noen gi råd om et evt. kjøp av livbåt med sabb 10 hk?

kapteinskuteløs

Recommended Posts

Hallo,

lurer på å kjøpe en 21 fot åpen livbåt fra 1975 med 10 hk SABB. Motoren er ferskvannskjølt med kjølesløyfe, og er nyoverhalt. Den har hurtigomstyring.

Båten er som sagt helt åpen. De har fjernet toftene (som visstnok også var vanntanker for i tiden). Jeg tror den kan være av merket "Harding". Det står en plakett i baugen som er malt over, litt utydelig å lese.

Båten er flasset og litt slitt, men virker hel og ganske "orginal stand". Motoren har visst bare gått 50 t siden den ble satt inn i fjor. Det var en luftkjølt SABB 10 i den før.

Tenkte å bruke den til å tøffe rundt i sundet på godværsdager og kanskje sette noen teiner etc.

Er det noen som vet noe om slike båter, og om det bare er å styre unna eller om det kan være en kurant båt?

Prisen som forlanges er 10.000.

Mvh

Kaptein Skuteløs

Til fiske fks. dorging og mye sakte gange, har det ikke noen sinne blitt bygget en motor som er mere egnet til formålet enn 10 hk sabb. Denne motoren kan gå dagevis på tomgang uten å gå sur.

Harding er jo en profilert livbåtbygger, så dersom båten er hel og uten vesentlige skader, vil den sikkert overleve alle her inne med god margin. Spørsmålet er jo om båten rent bruksmessig tilfredstiller dine krav.

Kansje du skulle fått med deg en motorkyndig med kjennskap til sabb. Er motor og båt i bra stand, er vel prisen ok ?

Takk for svar.

Den ser hel ut. Det jeg kan se er at sittebenken som er helstøpt i innerlineren eller hva det nå heter, buler litt opp og ned her og der. Den er altså ikke 100% flat/bein. Vet ikke om dette betyr noe. Så er det to plasser langs kjølen i buen opp mot skroget hvor det ser ut som en tynt flak glassfiber har sluppet litt tak og gliper utover liksom. Trodde først det var litt maling som var sluppet taket. Vet ikke om det er en gammel skade som har blitt plastet igjen eller hva det er. Er slike ting kurant å fikse med glassfiberduk, e.l.?

Motoren ser helt og fin ut og har ny startmotor og dynamo og var som nevnt nyoverhalt da den ble satt inn ganske nylig, slik jeg forstod det. Den er grunnet og trenger å males et strøk eller to med motormaling.

Bruksmessig vet jeg ikke. Målet er vel egentlig en båt å tøffe rundt med. Er ikke så interessert i overnattingsturer og slikt.

Kaptein Skuteløs

Etter hva jeg har sett av priser på deler og delemotorer til Sabb, så får du jo nesten tilbake kjøpsprisen hvis du en dag skulle velge å selge motoren ;)

Det er begrenset hvor mye man kan forvente for 10 lapper, så om båten dekker bruksbehovet, og ikke har noen skader som krever drastiske tiltak, så ville jeg tro det er et godt kjøp. Det finnes forresten mange slike livbåter som utleiebåt for tyske hytteturister. Greie i bruk, kanskje spesielt til fiske, lav pris, lite vedlikehold ...go for it, så er du ihvertfall ikke skuteløs lengre ;)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...