Jump to content

Hvordan sjekke om dieselmotor passer til motorrom i en plastsnekke

Troll reder

Recommended Posts

Hvordan sjekker man om en type dieselmotor passer til motorrom i en plastsnekke?

Jeg har en troll snekke 20 fot som det tidligere har stått en Yanmar 2 QM15 i. Den motoren er vrak. Jeg har nettopp kjøpt en Yanmar YSM 12 brukt, men det ser ut som om jeg har gjort en stor blemme. Jeg trodde motorene gikk om hverandre i motorfeste. Det gjør de ikke. Etter en rask undersøkelse ser motordrevet på motoren ut til å stå for høyt i forhold til akslingen. Jeg er også usikker på om motoren får plass i motorrommet. Dette leder meg til tre spørsmål:

1. Finnes det en enkel måte å sjekke kritiske mål på motorrom i forhold til motortype? (Eller er jeg nødt til å prøvemontere motor fram og tilbake?)

2. I verste fall vurderer jeg en ombygging av enten motorfeste eller stiging på propellakslingen. Slik det ser ut er det en høydeforskjell på ca 6 cm mellom aksling og drevet på motor. Hva er konsekvensen av å gi akslingen en krappere stigning, altså løfte den ca 6 cm?

3. Andre gode råd for å tilpasse en motor i en gammel Troll snekke?

Du må i allefall ikke bare heve akslingen, da får du feil vinbkel på denne å det bare ikke kan, men vil medføre store skader både på aksling å hylse.

Motorfester er ikke noe problem å flytte rundt på, bare sørg for at dem blir festet på samme måte som dem er i dag.

Når det gjelder aksling å hylse, må du nok ta ut akslingen av hylsen å tilpasse hylsen etter vinkelen fra drevet. Kan godt hende du må bore ut ny vinkel gjennom stevnen.

Så har du også en mulighet å heve motoren på di bakre motorfestene, enkleste måte er å legge under skiver eller kiler. Du kan heve motoren ganske mye før det har noe innvirkning på selve motoren.

Så har du en siste utvei, å det er å kjøpe deg en slik "gummikobling" som settes mellom uttak fra gearkassen å propellaksling. Denne koblingen gir deg anledning til noen få graders skjevhet alle veier. Pluss at den reduserer både støy å vibrasjon fra propell å aksling

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...