Jump to content

HT eller VS?- 4/10 kjøpte 490 HT!

Bidda

Recommended Posts

Heisann

FOR SISTE ENDRINGER SE SIST I TRÅDEN.

Er fersk her inne, men har erfaringer fra andre forumer så jeg vet at her er det mange med mye og gode (eller dårlige) erfaringer :drink:

Litt bakgrunn: Er landkrabbe fra Gudbrandsdalen med sjø erfaring fra sommern 1997 hvor jeg var den lykkelig eier av en Sandvik 25AC i hele 2 dager før vi havrerte ved Tønsberg tønne :lol: (lang (eller kort :drink:) historie som stoppes der....tror jeg)

Vel, bor nå med familien i Hønefoss og har tilgang til ferskvann i Tyrifjorden, Randsfjorden, Sperrilen og Krøderen. Ja å så er det ikke langt til saltvann, ca 55 km til "sildestimen" i oslofjorden. Minstebarnet er nå 5 og det er på tide å øke vannfølelsen, så......da kommer endelig spørmålet:

Ser for oss en båt som kan stå på henger og gi oss fleksibilitet i valget av det våte element. Funderer (og har fundert lenge) på Skibsplast ca 15-16 fot, men spørsmålet er om vi skal velge hardtopp eller vindskjerm? og hva bør være drivkraften (les: antall hestekrefter)?

Tileggsopp: vil for det meste bli brukt på finværsdager og ikke til overnatting, lite fiske, mest bading og morro. Vil også til en viss grad bli brukt som henger ved ferieturer innenlands (bilturer)

Håper noen tar seg tid til å rådgi en dekksgutt :lol:

:diving

Bidda

Tja, ikke så lett å gi noe fasitsvar på spørsmålene dine, for mye er egentlig snakk om smak og behag. En båt på bare 15 - 16 fot tror jeg nesten det er "hipp som happ" om du velger hardtop eller bare vindskjerm. Du sier båten skal brukes mest til badeturer, litt fiske, ikke overnatting. Da synes jeg personlig at det er best at båten er så åpen som mulig, dvs. ikke hardtop, men ev. en kalesje som du lettvint kan ta av, og så er "hele" båten åpen.  Men som sagt, dette er kanskje mest smak og behag.

Selv har jeg en 21 fots Skibsplast med forkabin, - vi bruker også båten stort sett til bading og moro, sjelden overnatting, men likevel er forkabinen veldig grei å ha når de ulike passasjerene om bord i båten skal skifte til og fra badetøy ... I en småbarnsfamilie der alle kjenner hverandre godt, er vel ikke sjenanse ved klesskifte noe problem, men selv kjører jeg av og til badeturer med tenåringsdattera og noen av hennes venninner om bord, da er faktisk forkabin til skift et must. En forkabin eller hardtop er også grei å ha hvis noen ønsker å krype inn der for å få skygge fra sola. Så du får veie for og i mot ...  :drink:

Når det gjelder motor, så må du vel først bestemme deg for båttype og -størrelse, da får du oppgitt anbefalt motor og max motor til nettopp den båten. Så velger du motor et sted på den skalaen, ut i fra ditt behov, - hvor mye du vil ta ut av båtens fartspotensiale, hvor mye du kommer til å laste den, drivstofføkonomi osv.

Dette var kanskje ikke rare svarene, andre har muligens andre synspunkter, uansett får du ha lykke til med båtkjøp!  :lol:

Jeg er enig i Skvulpens betraktninger. I en så liten båt vil du få best plass med en vindskjermutgave. Dersom du hadde gått opp 2-3 fot i størrelse, ville jeg ikke vært i tvil om å anbefale HT-båt - også da med de samme argumenter som Skvulpen har. I tillegg er HTen god å ha når det kommer en liten regnskur.

Når det gjelder motor, så har jeg i hvertfall et generelt råd: Velg en litt kraftig motor. Da trenger du ikke å kjøre den så hardt, og får dermed et mer behagelig støynivå ombord. I tillegg blir ikke bensinforbruket noe høyere enn det ville vært for en "litt for liten" motor på full pinne.  Eventuell bruk av vannski er også et argument for litt mer hestekrefter.

Også når det gjelder henger, er det lurt å heller kjøpe den et nummer for stor enn akkurat passe. Legg sammen båtvekt og motorvekt + minimum 100kg for bensin og ting&tang, så har du minimumskravet til nyttelast.  En kraftigere henger er som regel mer stabil å kjøre med og er også bedre utstyrt med ruller, slik at det er enklere å få båten ut og opp.

Lykke til med valget!

Heisann

Takker for svar og det ser ut til å bli en VS490, hvis høstens er snill med kontoen :smiley:

Nevnte kanskje ikke at det var brukt båt vi var på kikk etter og her er det flere å velge i, men noe som går igjen er at de båtene som er innenfor de økonomiske rammene har som regel eldre motorer. Fant en fin båt, men motoren var fra 1978 og det er vel ikke helt bra.. eller?

Bidda

VS490 er en fin båt. Har Skibsplast selv, det er utrolig mye båt for pengene  :wink:

Når det gjelder motor, høres 78 modell noe gammelt ut  :smiley:

Du bør i alle fall satse på en motor som er større enn minimumsanbefaling. Venner av oss tok 60 hester i en Askeladden 16-17 foter. Det medfører at når de er f.eks. fire i båten, må de to som sitter bak ta to steg fram for å få båten i plan  :wink:

26 år er jo en relativt "myndig" alder for en påhengsmotor....

Hvor lurt det er å kjøpe noe slikt, kan avhengig av hvilket merke det gjelder, hvor mye motoren er brukt, om den er brukt i salt- eller ferskvann, hvor mange eiere den har hatt, og ikke minst hvordan den er vedlikeholdt! For å vurdere dette bør du enten selv være motorkyndig, eller ha en GOD kamerat som er det!

Tror jeg ville skygget unna denne! Plunder og problemer er ikke det du er ute etter i forbindelse med en slik "solskinnstur-båt"! :smiley:

• 1 måned senere...

Heisann

Kontrakt er skrevet i kveld på ny (brukt) båt. Det ble en Skibsplast 490 HT som var velholdt og pen. Klart at når båten er 19 år synes det her og der men helhets bilde var meget bra. :wink:

Båt med Evinrude 50 hk og 3 år gammel henger for 58 lapper er vel ikke noe kupp men har sett så mange båter hvor i hverfall jeg (pirkte)  :cool: måtte ha brukt timesvis på å oppnå et bra inntrykk.

Blir sikker noen spørsmål etter hvert :wink:

mvh

Bidda

Heisann

Kontrakt er skrevet i kveld på ny (brukt) båt. Det ble en Skibsplast 490 HT som var velholdt og pen. Klart at når båten er 19 år synes det her og der men helhets bilde var meget bra. :wink:

Båt med Evinrude 50 hk og 3 år gammel henger for 58 lapper er vel ikke noe kupp men har sett så mange båter hvor i hverfall jeg (pirkte)  :cool: måtte ha brukt timesvis på å oppnå et bra inntrykk.

Blir sikker noen spørsmål etter hvert :smiley:

mvh

Bidda

Gratulerer med ny båt - og mange gleder og undringer.  Sikkert et helt ok kjøp, og ubetinget mer fornuftig enn 100 flaskar god cognac.  I mitt sinn faktisk også mye mer moro.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Kontrakt er skrevet i kveld på ny (brukt) båt. Det ble en Skibsplast 490 HT som var velholdt og pen. Klart at når båten er 19 år synes det her og der men helhets bilde var meget bra. :cool:

Blir sikker noen spørsmål etter hvert :smiley:  Bidda

Hei Bidda.

Grattis med ny båt! :lol:

Skjønner at du er ganske ny med trailbar båt... Ta en titt på dette HER Det er noen hint om hengeren..

Lykke til :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Heisann

Blir sikker noen spørsmål etter hvert :smiley:

mvh

Bidda

Grattis ! Får vi se bilder etter hvert? Hva blir "trekk-bilen"  :wink: ?

Grattis ! Får vi se bilder etter hvert? Hva blir "trekk-bilen"  :cool: ?

Heisann Helge S.

Hva jeg skal trekke med er vel ikke vanskelig å gjette, du som er "sjefen" på www.citroenxm.nu og for dere andre som måtte lure, blir det en Citroen C5 HDI (2004) :smiley:

Båten skal hentes på søndag, så bilder kommer.

Bidda

Fiktiv eller reel klubb? og i tilfelle en rabattordning på deler???

Bidda

Den er fiktiv...

Men så mange fornøyde Skibsplasteiere som det finnes hadde det sikkert vært en god ide å lage noe slikt :lol:

Skibsplast er blant de aller første som begynte plastbåtproduksjon i Norge, og har nøysommelig bygd opp merket helt fra 1957. Båtene produseres i Evje (5 mil fra sjøen). Grûnder Roald Skibsrud har vært med helt siden starten, nå er det sønnen Rune som sitter i førersetet...

Jeg har selv en 655 som jeg har hatt en sesong. Den er en typisk Skibsplast båt: Svært praktiske løsninger, god kvalitet og etter manges mening et pent utseende  :sad:

........... typisk Skibsplast båt: Svært praktiske løsninger, god kvalitet og etter manges mening et pent utseende  :wink:

Helt enig, synes Skibsplast var tidlig ute med moderne og samtidig litt tidløs god design. Vi gleder oss til våren  :lol:

? Knop målerfeste er ødelagt, noen som har laget noe selv eller er dette best å kjøpe nytt fra fabrikken?

Bidda

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...