Jump to content

FRITIDSBÅTSKIPPER I STAVANGER

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Fra tid til annen har det her på baatplassen vært spørsmål og diskusjoner omkring "Fritidsbåtskipper", bl.a. mulighetene for å ta slike kurs og hvilke rettigheter det gir.

Derfor tillater jeg meg å nevne at jeg starter nytt kurs for Fritidsbåtskipper i oktober, med en undervisningskveld pr uke frem til april.

Hvis noen har spørsmål eller kommentarer er det bare å ta kontakt  -  jeg skal gjøre mitt beste for å svare.

mvh

Poseidon

PS

Det blir også arrangert kurs for Båtførerprøven, VHF, Nattseilas, Knop & Stikk . . . .

DS¨

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg kan absolutt anbefale dette kurset.

Det er utvilsomt det best gjennomførte og hyggeligste kurset jeg noen gang har deltatt på.

Ikke bare lærte vi det vi skulle, men mer til.  Alle fikk eksamen med flagget til topps, og atmosfæren og kameratskapet var fortreffelig.

Nå venter vi bare spent på at Poseidon skal tilby "utvidelsen" til Fritidsskipperkurset.

Mvh

sabrina

Bra med slik "reklame".

Vurderer stadig å ta dette her i Bergen. Blir bare så utrolig frustrert av at det er umulig å få svar på om min bruk av fritidsbåt holder som fartstid. Virker ikke akkurat som om myndighetene vil at folk skal skaffe seg formell kompetanse på sjøen.

Bra med slik "reklame".

Hva er forskjellen på å selge et kurs og å selge en VHF? Det er akkurat like synlig hvis det står der det hører hjemme.

Blir bare så utrolig frustrert av at det er umulig å få svar på om min bruk av fritidsbåt holder som fartstid.

Det er et fritidsbåtsertifikat. Da kan det vel ikke være påkrevet med fartstid fra annet enn fritidsbåt.  (Hvis jeg forstod spørsmålet ditt riktig?)  :confused: Jeg ble bare avkrevd en underskrift på et papir; "Ja, jeg har minst tre års fartstid _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _" (eller var det 5 år?)

Herman,

som gjerne skulle gått på kurs hos Poseidon hvis jeg ikke allerede hadde tatt det et annet sted.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er et fritidsbåtsertifikat. Da kan det vel ikke være påkrevet med fartstid fra annet enn fritidsbåt.  (Hvis jeg forstod spørsmålet ditt riktig?)  :headbang: Jeg ble bare avkrevd en underskrift på et papir; "Ja, jeg har minst tre års fartstid _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _" (eller var det 5 år?)

Hmm....

Saken er at de visstnok krever mer enn 3 år med en båt lengre enn 8 meter. Jeg er 25 år og har brukt diverse båter siden jeg var 15 men ingen over 8 m bortsett fra den jeg har nå. Derimot har jeg brukt en båt på 7,7 m i 4 år og kjørt rundt 500 timer med den på disse årene.

Skulle selvsagt tro at dette ville holde, men det er umulig å få noe bekreftelse fra noen ansvarlige på det. Hvis de altså kun godtar en egenerklæring er det jo bra. Jeg kunne ikke helt skjønne hvordan jeg skulle kunne dokumentere dette da de aktuelle båtene ikke har vært registrert på meg.

Men, men....hovedsaken er jo egentlig kunnskapen og ikke selve lappen. Tror nok jeg tar det i  høst hvis jeg får tid.

Hva er forskjellen på å selge et kurs og å selge en VHF? Det er akkurat like synlig hvis det står der det hører hjemme.

Det har lenge vært tradisjon her på Baatplassen å oppfordre til å ta både VFH-kurs og ulike ferdighetskurs, det være seg Båtførerprøven eller Fritidsbåtskipper. Slike tilbud har vært "markedsført" her på hovedforumet. Det gjelder både Poseidon og ikke minst Telenor/Sjøassistanse med sine "crash-kurs" for VHF.

Dette er ikke reklame i tradisjonell forstand slik jeg ser det, og hører mer naturlig hjemme her enn under leverandørannonser.

Og Baat-Guru - hvis du kan få noen til å bekrefte at du har farttid på 7,70m båt er jeg ganske så sikker på at det vil holde. Dessuten har du vel allerede en sesong med båt over 8m (fartstiden defineres som sesonger). Det hjelper.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Poseidon kan sikkert svare på hviken krav der stilles? Er det muligt å få greie på hvilke rettigheter der oppnås med bestått fritidsbåtskipperkurs?

"Fartstiden" for Fritidsbåtskippersertifikatet er at man i minst 3 år regelmessig skal ha disponert/brukt en båt med minst 8 meters total lengde. Uttrykket "regelmessig" er såvidt jeg vet ikke definert noe sted  -  og sånn sett er jo f.eks en gang pr år veldig "regelmessig".....

Førerrettighetene er i utgangspunktet fritidsfartøy opp til 50 brt, uten begrensning på lengden. Farvannet er norskekysten, inntil 20 nm ut, og så Skagerrak og Kattegat. Fartsområdet kan utvides med et eget tilleggskurs.

Sist sommer ble gjort en endring ved at man nå også kan føre små passasjerfartøyer med D5L som Fritidsbåtskippersertifikatet offisielt heter.

Forøvrig finnes nærmere opplysninger f.eks her:

http://www.hordaland-f.kommune.no/bmv/Kurs...skippersert.htm

Skulle der ellers være spørsmål eller kommentarer er det bare å ta kontakt, jeg skal gjøre mitt beste for å komme opp med fornuftige svar.

mvh

Poseidon

PS

Et Fritidsbåtskipperkurs fører frem til en eksamen, men det er ikke det samme som et sertifikat. Men med bestått eksamen fra en godkjent skole, bekreftelse på "fartstid" og legeattest (man kan ikke være fargeblind!) sender man søknad til Sjøfartsdirektoratet om å få utstedt sertifikatet for Fritidsbåtskipper D5L.

DS

Hei Gunga Din,

Litt "rundt formulert" så er den største teoretiske forskjellen mot en fullstendig D5, mer lastelære/stabiliet. Men den aller største forskjellen ligger allikevel i kravene til fartstid, da skal det nemlig være "ordentlig fartstid", det holder ikke med fritidsbåt. I tillegg må legeattesten være fra godkjent sjømannslege, det holder ikke med en vanlig almenpraktiker.

Man må også være oppmerksom på at D5L pr. idag er et sertifikat som ikke behøver å fornyes, mens D5 derimot går ut etter 5 år hvis man ikke holder det ved like med tilstrekkelig fartstid  -  eller går opp til ny prøve.

Dette ble litt forenklet, men trenger du mer detaljer så finner du dem på Sjøfartsdirektorates hjemmesider.

mvh

Poseidon

Hej igen Poseidon!

hur stor båt får du kjöre på ett D5 og vad heter klassen över?

I utgangspunktet 500 brt, med visse presiseringer av fartsområder og fartstid.

Den komplette kvalifikasjonsforskriften finner du her:

http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen...nsforskrift.doc

Forhåpentlig var dette svar på ditt spørsmål?

mvh

Poseidon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...