Frank M Startet 24.Mai.2010 Del på Facebook Startet 24.Mai.2010 hei,en kompis av meg har en mercruiser 93mod 180hk 6syl diesel motor. den går fint og ingen problemer ved lave turtall men ligger han på på 3100omdreininger.syntes 3100 hørtes mye ut men det er ikke det som er problemet. problemet er at tempen ligger på 88 grader ved 3100 og gir han mere på stiger bare over 90 grader.noen som vet hva anbefalt turtall den skal ha og temp og evt feil hvorfor tempen stiger???? Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hmm er det disse motorene som var dårlige fra fabrikk, og "samtlige" ble tilbudt noko nytt på kjølesystemet slik at det blei bra.... husker ikkje, men kanskje googlesøk kan hjelpe deg? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frank M Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 takker for svar Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
blueline Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Motoren er vel så gammel at saltvannsiden kan være grodd/ha belegg. Det skal ikke så mye belegg til før det kan påvirke driftstemperaturen. En omgang med systemrens http://maritim.no/product.aspx?id=4700&groupkey=006003060 vil være en billig start. Sitér dette innlegget Link to post
alden Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hvet att en del av disse motorene etter en del år har måtte bytte eksosbendet.Noe blir tært/ tett her og det fører til varmgang omtrent slik du beskriver. Har vist vært helt i orden etterpå. Kanskje er det det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 (redigert) Hadde en slik motor med samme problemene. Byttet først eksosbendet og syret ut sjøvannsiden. Det hjalp ikke. Tok så ut varmeveksleren og fylte opp ferskvannsiden av med systemrens og lot den stå over natta. Spylte så grundig gjennom den med ferskvann. Gjentok prosessen flere ganger. Det hjalp. Dvs at det er ikke nok å syre ut sjøvannsiden. Neste problem ble at oljetrykket sank en stund etter at motoren hadde oppnådd driftstemperatur. Måtte ut med motoren, demontere bunnpannen og bytte oljepumpa, som hadde litt for stor klaring. Etterpå tålte motoren full kjør uten å bli varm med stabilt oljetrykk. Desse motorene er veldig kresne på belegg i kjølesystemene, blir det passet på, går dei fint. Lykke til Redigert 25.Mai.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 takk for alle svar,det skal formidles videre til båteier:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
snod Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 (redigert) Dette er antakelig mercruiser 3,6d motoren, tidligere BMW 636D. Har et rykte for varmgang. Sjekk ved siden av/under intercooler. Der skal den ekstra oljekjøleren som tilsier at kjølingen er oppgradert ligge. Ellers er det platekjølere på ferskvann/sjøvann varmeveksleren. Disse er mer effektive enn rørkjølere, men lettere å gro igjen også. Ville prøvd med sterilisert vann + slikatfri kjølevæske etter systemrens for å unngå gjengroing med kalk. Motoren trives best ved 3600-3900o/min. En governor slår inn etter dette. edit: sjekket manualen. anbefalt RPM er 3600-3800. Governor ved 3830RPM. Redigert 26.Mai.2010 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 noen som vet driftstmp på denne motoren??? Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
VannTro Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Husker ike driftstemp, men det leveres vel flere forskjellige termostater her også. Jeg hadde en -93 mod frem til 2003 og den fungerte perfekt, men jeg husker jeg ble gjort spesielt obmerksom av en mekaniker at her var det bare å bruke silikatfri frostvæske ellers kunne det bli feil. Motoren min toppet på 3600rpm i en Marex 23DC og kunne ligge på maks i lang tid uten å bli varm. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frank M Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 ligger på 89 grader på marsj og syntes det var høyt Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
JonnyBoy Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Vanntemperatur: 80-85 grC Oljetemperatur: 100-110 grC, Begge deler ved maks turtall (3800 rpm). Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Frank M Svart 25.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2010 takk for raskt svar:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.