Jump to content

mercruiser 93mod 180hk går varm


Frank M

Recommended Posts

hei,en kompis av meg har en mercruiser 93mod 180hk 6syl diesel motor. den går fint og ingen problemer ved lave turtall men ligger han på på 3100omdreininger.syntes 3100 hørtes mye ut men det er ikke det som er problemet. problemet er at tempen ligger på 88 grader ved 3100 og gir han mere på stiger bare over 90 grader.noen som vet hva anbefalt turtall den skal ha og temp og evt feil hvorfor tempen stiger????

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post

Hadde en slik motor med samme problemene. Byttet først eksosbendet og syret ut sjøvannsiden. Det hjalp ikke. Tok så ut varmeveksleren og fylte opp ferskvannsiden av med systemrens og lot den stå over natta. Spylte så grundig gjennom den med ferskvann. Gjentok prosessen flere ganger. Det hjalp. Dvs at det er ikke nok å syre ut sjøvannsiden. Neste problem ble at oljetrykket sank en stund etter at motoren hadde oppnådd driftstemperatur. Måtte ut med motoren, demontere bunnpannen og bytte oljepumpa, som hadde litt for stor klaring. Etterpå tålte motoren full kjør uten å bli varm med stabilt oljetrykk. Desse motorene er veldig kresne på belegg i kjølesystemene, blir det passet på, går dei fint. Lykke til :smiley:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

Dette er antakelig mercruiser 3,6d motoren, tidligere BMW 636D. Har et rykte for varmgang. Sjekk ved siden av/under intercooler. Der skal den ekstra oljekjøleren som tilsier at kjølingen er oppgradert ligge. Ellers er det platekjølere på ferskvann/sjøvann varmeveksleren. Disse er mer effektive enn rørkjølere, men lettere å gro igjen også. Ville prøvd med sterilisert vann + slikatfri kjølevæske etter systemrens for å unngå gjengroing med kalk. Motoren trives best ved 3600-3900o/min. En governor slår inn etter dette.

 

edit: sjekket manualen. anbefalt RPM er 3600-3800. Governor ved 3830RPM.

Redigert av snod (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Husker ike driftstemp, men det leveres vel flere forskjellige termostater her også. Jeg hadde en -93 mod frem til 2003 og den fungerte perfekt, men jeg husker jeg ble gjort spesielt obmerksom av en mekaniker at her var det bare å bruke silikatfri frostvæske ellers kunne det bli feil. Motoren min toppet på 3600rpm i en Marex 23DC og kunne ligge på maks i lang tid uten å bli varm.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...