Jump to content

Når kreves det båtførerprøve

beveren

58 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg kan tenke meg det har vært skrevet opp og ned her på forumet om temaet men jeg klarer ikke finne noe svar hverken her eller noe annet sted.

Det er hvis båten er over 25" eller har kraftigere motor enn 20hk, eller hva? Min båt er 23" og har ca 18hk(ihvertfall for litt over 40 år siden)

Bare så jeg kan være sikker når jeg kliner størrelsen på båten min i trynet på stalinistgestapistene hvis de stopper meg og spør om jeg har slengt meg på dette bedritne påfunnet.. :flag:

Bare så jeg kan være sikker når jeg kliner størrelsen på båten min i trynet på stalinistgestapistene hvis de stopper meg og spør om jeg har slengt meg på dette bedritne påfunnet.

Unnskyld meg, men spørs om ikke du må ha vondt ett eller annet sted. Personelig er jeg for att ALLE som ferdes på sjøen burde hatt en eller annen form for "opplæring/utdannelse" i det å føre båt, om i den form som er nå - vel det for andre avgjøre.

Med den uttalelsen du kommer med der, så er du selvfølgelig ferdig utlært og kan alt..... eller misforstår jeg!!!

Det er desverre utrolig mye uvettig oppførsel på sjøen, og mange av ulykkene/uhellene skyldes uvitenhet/manglende kunnskap. Ser det nesten dagelig på jobben.

Det er selvsagt utroligt mange flinke båtførere også (og mange av de har en eller annen form for opplæring/sertifikat/bevis) for de ser nytten av det.

Uttalelsen din over provoserte meg, og håper at det ikke er mange av deg på sjøen i år, for da for jeg mye og gjøre.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det er hvis båten er over 25" eller har kraftigere motor enn 20hk, eller hva? Min båt er 23" og har ca 18hk(ihvertfall for litt over 40 år siden)

Det enkleste er ofte det beste, nemlig å slå opp i aktuell forskrift. Og det har jeg gjort for deg:

§ 7. Kvalifikasjonskrav

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980.

Hele forskriften:

FOR 2009-03-03 nr 259: Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt

Takk for informativt svar benji det var meget nyttig for meg.

Forøvrig så er du stygt nødt til å respektere at jeg ikke er tilhenger av at alt et menneske skal foreta seg på denne jord, skal være regulert av en reguleringskåt klovn på et kontor. JEG har ferdes på sjøen hele livet, riktignok som fritidsbåtfører men man må kanskje ha vært i marinen snart for å få føre en båt? Ikke heller bare om sommeren, med raske båter, trege båter, store båter og små båter. Sjøfartsreglene er noe jeg er godt kjent med. Jeg har vært i masse forskjellig vær, forskjellige farvann. Når er man ferdig utlært da? Hva med de som syns båtførerprøven er for lite streng? Forøvrig er alle de jeg kjenner som har tatt denne prøven enige om at det hele bare er svada. "Når skal du skru på lantærnen?"..... VÅS

Du skjønner det kanskje ikke men hverken JEG eller DU eller noen andre enn de nylig stiftede aksjeselskap har noen nytte av at jeg tar denne prøven. Derimot hadde feks min far, som er fritatt for reglene, hatt jævlig stor nytte av denne prøven, men han kan derimot bare gå å sette seg i en rask og stor båt og suse avgårde. Det er vel ingen i regjeringen født etter 1980 tenker jeg..... POTTITNORGE med sine pottitskatter og pottitregler og mange pottitnordmenn. Spar meg. La meg være i fred. Ikke bland deg med hva jeg gjør, jeg har f**n meg ikke tråkket deg på tærne.

Redigert av beveren (see edit history)

Takk for informativt svar benji det var meget nyttig for meg.

Forøvrig så er du stygt nødt til å respektere at jeg ikke er tilhenger av at alt et menneske skal foreta seg på denne jord, skal være regulert av en reguleringskåt klovn på et kontor. JEG har ferdes på sjøen hele livet, riktignok som fritidsbåtfører men man må kanskje ha vært i marinen snart for å få føre en båt? Ikke heller bare om sommeren, med raske båter, trege båter, store båter og små båter. Sjøfartsreglene er noe jeg er godt kjent med. Jeg har vært i masse forskjellig vær, forskjellige farvann. Når er man ferdig utlært da? Hva med de som syns båtførerprøven er for lite streng? Forøvrig er alle de jeg kjenner som har tatt denne prøven enige om at det hele bare er svada. "Når skal du skru på lantærnen?"..... VÅS

Du skjønner det kanskje ikke men hverken JEG eller DU eller noen andre enn de nylig stiftede aksjeselskap har noen nytte av at jeg tar denne prøven. Derimot hadde feks min far, som er fritatt for reglene, hatt jævlig stor nytte av denne prøven, men han kan derimot bare gå å sette seg i en rask og stor båt og suse avgårde. Det er vel ingen i regjeringen født etter 1980 tenker jeg..... POTTITNORGE med sine pottitskatter og pottitregler og mange pottitnordmenn. Spar meg. La meg være i fred. Ikke bland deg med hva jeg gjør, jeg har f**n meg ikke tråkket deg på tærne.

Har overhode ingen problem med å aksepter din mening Beveren, men når jeg leser det du svarer igjen her så.....ja

God båtsommer

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det med 10 knop og 10 hk eller 8m er om du er under 16.

Det som derimot er idioti fra regjeringen sin side, er at man ikke kan få utsendt bevis før man er 16 år... En 14-åring som har båtførerbevis må jo vite like mye som en 16-åring i speedbåten sin som også har bevis. Sannsynligvis har begge mer kunnskap enn 40-åringen i sin nyinnkjøpte windy grand mistral med en marsjfart på 30knop, uten at han har noen som helst erfaring.

En 14-åring som har båtførerbevis må jo vite like mye som en 16-åring i speedbåten sin som også har bevis. Sannsynligvis har begge mer kunnskap enn 40-åringen i sin nyinnkjøpte windy grand mistral med en marsjfart på 30knop, uten at han har noen som helst erfaring.

Mitt inntrykk og min erfaring er også at oppegående ungdommer er mer kunnskapsrike og ikke minst forsiktige og aktsomme enn nyrike førstegangskjøpere med raske båter ofte uten elementære kunnskaper og ferdigheter.

Det har du nok helt rett i...

Når det gjelder dette beviset synes jeg det er litt tullete da det ikke finnes resurser til å kontrollere det likevel.

Det går kun utover de fleste av de som er sitt ansvar bevist.

Etter sjøfartsloven har du fortsatt ikke lov til å føre en båt hvis du ikke er skikket til det.

Du plikter også å sette deg inn i de gjeldende regler.

Ergo kunne politiet og de rette myndighetene bare kontrollert dette istedet og sikkert luket ut verstingene på den måten.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Det med 10 knop og 10 hk eller 8m er om du er under 16.

Det som derimot er idioti fra regjeringen sin side, er at man ikke kan få utsendt bevis før man er 16 år... En 14-åring som har båtførerbevis må jo vite like mye som en 16-åring i speedbåten sin som også har bevis. Sannsynligvis har begge mer kunnskap enn 40-åringen i sin nyinnkjøpte windy grand mistral med en marsjfart på 30knop, uten at han har noen som helst erfaring.

Mitt inntrykk og min erfaring er også at oppegående ungdommer er mer kunnskapsrike og ikke minst forsiktige og aktsomme enn nyrike førstegangskjøpere med raske båter ofte uten elementære kunnskaper og ferdigheter.

Men når det skal sies er alltid noen forsiktig og flink, mens noen er helt villmann. Sånn har det alltid vært og det kommer alltid til å være sånn.Uansett alder.Desverre...

Det har du nok helt rett i...

Når det gjelder dette beviset synes jeg det er litt tullete da det ikke finnes resurser til å kontrollere det likevel.

Det går kun utover de fleste av de som er sitt ansvar bevist.

Etter sjøfartsloven har du fortsatt ikke lov til å føre en båt hvis du ikke er skikket til det.

Du plikter også å sette deg inn i de gjeldende regler.

Ergo kunne politiet og de rette myndighetene bare kontrollert dette istedet og sikkert luket ut verstingene på den måten.

hør hør

hva har du å si til dette da benji?

eneste forskjellen nå er en økonomisk belastning for folk flest...som er født etter 1980

det er min forståelse av det hele.

jeg begynte med å stille et seriøst spørsmål, uten å få et seriøst svar. det jeg derimot fikk var spydigheter om at jeg må ha det vondt noe sted. hvis noen er misfornøyd med et spørsmål eller en formulering fra en annen her inne er det

ingen vits i å kommentere uten å besvare spørsmålet på en konstruktiv måte, bare fordi man blir provosert av noen som er av en annen mening enn en selv..

Mener du de skal avholde en båtførerprøve der og da?

jeg begynte med å stille et seriøst spørsmål, uten å få et seriøst svar.

Et seriøst spørsmål :confused: - sitat fra FØRSTE innlegg - før noen kunne svare i det hele tatt:

Bare så jeg kan være sikker når jeg kliner størrelsen på båten min i trynet på stalinistgestapistene hvis de stopper meg og spør om jeg har slengt meg på dette bedritne påfunnet.. :flag:

du er sikkert en av de som slenger seg på knærne hver gang du skal bli brydd av kjekkaser i blått, men det er ikke jeg. kommer de og spør skal de få svar deretter. helt fjernt for meg hvis noen skal håndheve en absurd lov, der har du meg....

ikke at jeg skal kline et papir med data om båten på, fysisk i ansiktet deres selvfølgelig, men det antar jeg blir oppfattet som en selvfølge..

Redigert av beveren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...