Jump to content

Teskje-forklaring på Starter-el. Sabb 2H

Walter_S

Recommended Posts

:smiley: Hei folkens!

Nå er det min tur på og spørre om råd og veiledning, ang. et periodisk starterproblem. Min Sabb 2H diesel på 18 hk fra 1972 har alltid virket som den skal.  

Bilde

Forleden skjedde det "ingenting" ved start av kald motor. Ingen klikkelyd (innslag?) eller noe som helst. La merke til at ved omvridning av startnøkkel så gikk voltmeter ned fra ca 12,6 til noe under 11,4 - altså (etter min måte å tenke på) gikk det strøm fra batteriet til starteren - men hvor tok strømmen veien hen.....?

Ikke det store problem, bare sveivet motoren i gang for hånd, og dro ut for å fiske. Underveis tenkte jeg på irret kontakt, muligens i tenningslåsen, og sprayet derfor CRC nedi. Ved hjemkomst stoppet jeg motoren og prøvde starteren. Den fungerte som vanlig, slo inn og dro motoren i gang.

Bingo, tenkte jeg, da var det "tørre" kontakter som har blitt renset av CRC'en. Selv om jeg innerst inne ikke var helt trygg, fordi - etter min mening, så skulle den vel ikke "dra" strøm fra batteriet hvis det manglet kontakt fra tenningslåsen til starteren?

Det gikk bra en stund, så skjedde det igjen i går. Kald motor - null-niks lyd / reaksjon fra starteren. Sveivet i gang for hånd, ved varm motor stoppet jeg og startmotoren funket som det skal. Det er da jeg undersøkte litt rundt den elektriske tilkobling på starteren.

Bilde

• - 1 = Tykkeste kabel med 8 mm diameter går til batterivelger

• - 2 = mellomste kabel med 7mm diameter går til B+ på dynamo

• - 3 = øverste kabel med 6mm diameter forsvinner ett eller annet sted oppunder dasjbordet, antageligvis til motrinstrumenter....? (vanskelig å komme til for å spore)

• - 4 = kabel på 4,5mm diameter går også til dasjbordet....tipper til tenningslåsen, men er ikke sikkert!  
* Kan noen fortelle meg om mitt ressonnement om strøm på "avveie" i forhold til at voltmeteret klar viser nedgang, når jeg vri om tenning - selv om det ikke skjer noe med stareren - holder mål?

* Kan noen "ekspert" forklare meg hva de forskjellige kablene på +-polet til starteren gjør, og hvorfor kabel nr. 2 går til / fra Dynamo'en?

* Er det riktig ressonnert at kabel nr. 4 - den tynneste - er den som styrer "innslaget" - og om / hvor det skjer - via et relé - og hvor sitter reléet i så fall?

Ved nærmere ettersyn og granskning av forstørrelser av bildene jeg tok, oppdaget jeg faktisk at kabel nr.: 2 - den som går fra / til B+ på dynamo, er litt "frynsete" akkurat ved klemterminalen - se ring! Ved flere av kobbertrådene ser det ut som det er et "brudd" der! Dette skal selvfølgelig rettes på, men kan det være årsaken til mitt "periodiske" startproblem?

Eller må jeg undersøke / teste selve innslags-relé.....?

Bilde

For sikkerhet skyld: Har 2 x 110 Amp. batterier, skilt av med en I - II - begge eller "ingen"-bryter som alltid er fulladet. Viser hhv. 12,72 og 12, 79 Volt hvilespenning, etter 12 timers hvileperiode, hvorav 1'ern blir brukt til start og 2'ern er forbruk.

HJÆLP!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan ikke hjelpe deg med problemet direkte, men ser av det nederste bildet at de to øverste kablene er flertrådig som f.eks. standard PN kabel og ikke mangetrådet som f.eks RK kabel. En flertrådet kabel er mye stivere og egner seg ikke for bruk i båt eller steder med mye vibrasjon.

Vil tippe det er innslaget ditt som er problemet ang.ledninger så er det kabel nr 4 som går til tenningslåen din som blir aktivert(gir strøm)til innslaget når du vrir på nøkkelen ..

Lett måte å sjekke det på er å gi innslaget et lett dunk når du vrir nøkkelen i startstilling kommer den da er det treghet i innslaget og bør overhales/byttes...da ville jeg samtidig ha gitt starter en rask overhaling /rengjøring

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kan noen fortelle meg om mitt ressonnement om strøm på "avveie" i forhold til at voltmeteret klar viser nedgang, når jeg vri om tenning - selv om det ikke skjer noe med stareren - holder mål?

Holder mål  :smiley: Men såpass mye spenningsfall burde enten tyde på dårlig batteri (høy indre restans) eller forholdsvis stor strøm. Og at den ikke fører til en lyd et sted er rart. Da går jeg ut fra at voltmeteret er koblet slik at det måler (rimelig) direkte på batteripolene.

Forøvrig er jeg enig i dette med ledningen. Og jeg ville også trekke en krympestrømpe over overgangen mellom ledningen og kabelskoen samt smøre noe vaseline eller polfett i denne overgangen etter pressingen og før krympingen

Hei Walter,

som vanlig legger du frem dine spørsmål på en helt forbilledlig måte  -  bokstavelig talt.

Mine kommentarer følger:

* Kan noen fortelle meg om mitt ressonnement om strøm på "avveie" i forhold til at voltmeteret klar viser nedgang, når jeg vri om tenning - selv om det ikke skjer noe med stareren - holder mål?  

Ressonnementet er forsåvidt grei nok, selv om strømmen ikke nødvendigvis er på avveie. Fallet på voltmeteret viser ganske riktig at der går strøm i kretsen, tildels stor strøm. Men der kan være mekaniske årsaker til at strømmen ikke får gjort den jobben den skal gjøre.

Jeg vil tro at du bør se nærmere på "leamikken" mellom innslag og starter. Det kan godt være at noe har satt seg fast der.

* Kan noen "ekspert" forklare meg hva de forskjellige kablene på +-polet til starteren gjør, og hvorfor kabel nr. 2 går til / fra Dynamo'en?

De ledningene du nevner er av praktiske årsaker samlet på denne koblingsbolten, den virker altså som en "felles pluss" for denne delen av anlegget ombord. Derfor går også plussen fra dynamoen dit, slik at den kan lade batteriet.

* Er det riktig ressonnert at kabel nr. 4 - den tynneste - er den som styrer "innslaget" - og om / hvor det skjer - via et relé - og hvor sitter reléet i så fall?

Den tynneste er den som betjener innslaget. Den som du setter spenning på med tenningsnøkkelen for å få start på motoren.

Det som skal skje når du vrir om tenningsnøkkelen er følgende:

1) Denne tynne ledningen får +12V

2) Dette setter spenning på en spole med mange hundre tørn tynn ledning inne i innslaget, dette blir en elektromagnet.

3) Denne elektromagneten trekker til seg et "anker" av jern som er mekanisk forbundet med en vippearm som betjener drevet på selve startmotoren

4) Det omtalte ankeret som trekkes inn i elektromagneten er også utstyr med en solid kopperkontakt i motsatt ende. Denne kontakten forbinder de to solide kontaktene på innslaget med hverandre. Men dette skjer ikke før drevet på starteren er komme i inngrep med tannkransen på svinghjulet.

5) Når de to solide kontaktene forbindes med hverandre blir 12V fra batteriet satt direkte på startviklingene slik at starteren begynner å rotere  -  og siden den allerede skal være kommet i inngrep med startkransen drar den også med seg motoren . . . .

Det er altså dette siste som ikke skjer hos deg. Det er derfor jeg foreslår at du tar ut startmotoren, demonterer "leamikken" for innslaget, gjør rent, smører og setter sammen igjen.

I noen tilfeller kan det være nok at du gir starteren/innslaget noen bestemte slag med en hammer, men det er ingen "reparasjon"  -  det er en ren nødhjelp der og da.

Lykke til med en koselig liten jobb!

mvh

Poseidon

PS

Jeg vet ikke om min teskjeforklaring var brukbar, men kom gjerne med flere spørsmål hvis jeg uttrykte meg hjelpeløst.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kan bare suplere de andre svarene du har fått

Kabel 2 fra B+ på dynamoen er ladestrømmen til batteriet.

Kabel 3 er antageligvis forsyning til instrumentpanel og tenningslås. Strømmen fra denne kobles til kabel 4 når "tenningslåsen" vris til start.

Ville målt spenning på starteren der kabel 4 er festet når starteren ikke vil. Feil kan også ligge i startkrets ved "tenningslås" (eller startbryter) i form av dårlig kontakt. Ikke nødvendigvis brudd, men  stor motstand som begrenser styrestrømmen i kabel 4 til starteren

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...men er det ikke kjekt med motor man kan sveive i gang?

:confused:  :lol:  :lol:

Når det først skal være så ille at starteren streiker - eller batteriet skulle være tomt - så er det kjekt å ha en 2-syl. sak som det går an å sveive i gang!  :lol:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

.......Kabel 3 er antageligvis forsyning til instrumentpanel og tenningslås. Strømmen fra denne kobles til kabel 4 når "tenningslåsen" vris til start.

Takk for tipset, Jans_P!

....Den tynneste er den som betjener innslaget. Den som du setter spenning på med tenningsnøkkelen for å få start på motoren.

Jens_P og Poseidon:

Vil det si at jeg egentlig kan "kortslutte" teminalen på kabel 4 (styrestrøm) med +polet på starteren for å aktivere starteren? Bare sånn i nødstilfellet?  :confused:

.....Jeg vil tro at du bør se nærmere på "leamikken" mellom innslag og starter. Det kan godt være at noe har satt seg fast der....... foreslår at du tar ut startmotoren, demonterer "leamikken" for innslaget, gjør rent, smører og setter sammen igjen.

- Jeg vet ikke om min teskjeforklaring var brukbar, men kom gjerne med flere spørsmål hvis jeg uttrykte meg hjelpeløst.

Joda, Poseidon! Det var akkurat hva jeg trengte av info! Det var ikke bare med teskje men også hensynsfull mating i tillegg!  :lol:

Dine svar er, som vanlig, utfyllende og presise. Noe som til og med jeg, som el.-amatør, forstår!  :confused: Nå kan jeg liksom "se" hele sekvensen for meg, hva som foregår inni den hemlighetfulle startmotoren.

:lol: Takk skal du ha, Poseidon!

Vil det si at jeg egentlig kan "kortslutte" teminalen på kabel 4 (styrestrøm) med +polet på starteren for å aktivere starteren? Bare sånn i nødstilfellet?  :eek:

Fult mulig, men vis litt forsiktighet. Gnistrer gjerne litt og så skjer det jo forhåpentligvis noe med starteren. Man er gjerne litt skvetten i sånne situasjoner.  :lol:  

Sklir ledningen fra nr. 4 til gods mens den andre har kontakt til pluss er det kortslutningen.  Bilde  :crazy:  :cool:  :headbang:  

Det finnes ferdig hjelpemiddel hos Biltema:

Fjernstarthåndtak   For aktivering av startmotoren fra utsiden.

Art nr 15-1345    Pris   49,90

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kan si meg enig med svaret fra Poseidon, siden spenningen synker så mye og ingen lyd fra innslagsreelet er det mest sansynligt at dette henger og trenger en rens/smøring. Årsaken til at det fungerer når motoren er varm er at gørra i relet har "smeltet" og blitt mykere slik at leamikken fungerer inntil den blir kald. Dersom den mekaniske slitasjen ikke er for stor er det bare å rense og smøre med høyverdig silikon olje.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jens_P og Poseidon:

Vil det si at jeg egentlig kan "kortslutte" teminalen på kabel 4 (styrestrøm) med +polet på starteren for å aktivere starteren? Bare sånn i nødstilfellet?  :crazy:

Ja, og nettopp slik starter jeg f.eks hjelpemotoren ombord i Poseidon. Tenningslåsen sviktet for lenge siden; nå legger jeg bare skaftet på skiftenøkkelen tvers over de to kontaktene og starten "hugger" straks til  :headbang:

mvh

Poseidon

Hei Walther.

Hvis du leverer den på Fredrikstad Vikleverksted på morgenen får du den tilbake samme dag med garanti på overhaling av all leamikken. Prisen er ikke avskrekkende heller,1000-1400.

Mvh Heira. :headbang:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Er det mulig å spørre om hva løsningen ville kunne være på et identisk problem men der det kommer tydelig KLIKK fra startere?

I min båt skjer tidvis dette. Man trykker på startknappen, spenningen faller og det sier klikk men starteren trekker ikke rundt. Må da trykke på knappen en 5-6 ganger og så starter motoren som bare det.

Det var jo det som jeg lurte på i mitt første innlegg. Det er egentlig rart at Walter ikke hører noe som helst. Men kanskje det er bare for lav/for god lydskjerming.

Ditt problem er det samme som hans, bare at leamikken greier å flytte seg litt før den møter veggen.

Er det mulig å spørre om hva løsningen ville kunne være på et identisk problem men der det kommer tydelig KLIKK fra startere?

I min båt skjer tidvis dette. Man trykker på startknappen, spenningen faller og det sier klikk men starteren trekker ikke rundt. Må da trykke på knappen en 5-6 ganger og så starter motoren som bare det.

Da vil jeg mistenke kontaktpunktene i enden av innslaget. Det som skjer av og til er at innslaget får spenning og trekker inn som det skal, dette gir det tydelige "klikket".

Det som imidlertid ikke skjer er å skaffe god elektrisk kontakt for selve hovedstrømkretsen. Ofte skyldes dette brente/skadde kontakter i enden av innslaget (også kalt startreleet). Men gjør du flere forsøk, så vil den før eller senere "klikke seg frem til" en brukbar kontakt.

Altså det samme problemet som så ofte ellers: "Kontaktvansker og løsaktige forbindelser"  :wink:

mvh

Poseidon

Jeg har samme problemet på min motor. Har sett at flere har spurt om dette, men ingen god forklaring har blitt gitt. Batteri og koblinger er ok i mitt tilfelle. Kommer alltid på 3-4 forsøk. Hadde en ford som var slik også. Da hjalp det å gi starteren et kakk med en stokk for jeg prøvde på nytt. Hvis ingenting virker tror jeg dette kan være en nødløsning. Hva som er gale inni starteren har jeg ingen peiling på.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hallo Walter !

Du har fått mange gode råd. Det beste er faktisk det med Vikleverkstedet. I båt vil jeg anbefale litt tynn olje på ankeret i innslaget og på splinen på bendixdrevet. Dette er fy på en bilstarter da oljen blander seg med støv fra clutchen. I båt har man problem med rust og derfor olje på innslagsanker og bendix. Lag deg et passende hull i svinghjulshuset slik at drevet kan smøres uten å demontere starteren ved senere anledninger. Noen dråper olje en gang for sesongen gjør underverker. Synest du har litt for mange kabler inn på hovedterminalen på starteren, kanskje dette kan legges om ? Ser at du har ganske grovtrådet kabel (med flere brudd) og vil anbefale utskifting til fintrådet sveisekabel. Etter påpressing av kabelsko bør der legges på flere lag med krympestrømpe over overgangen mellom kabel og kabelsko. Sørg for at hovedterminalen er godt tilskrudd og fri for rust og irr. En liten dusj med Tectyl 506 etter montering er bra.

Ser du har en del tape som holder diverse kabler sammen. Tapen bør du erstatte med strips og feste sammen og klamre kabler og ledninger slik at disse ikke gnisser og vibrerer under gange.

Ellers kjekt med en motor som kan sveivstartes om det kniper.

Hei Walter

Jeg har lik motor som deg, og opplevde noe av det samme for et par uker siden.

Det var null respons når jeg forsøkte å starte.

Jeg har ikke peiling på det elektriske og fikk derfor noen kompiser til å undersøke problemet.

Etter å ha sjekket det elektriske ble det konkludert med at problemet lå i selve starter'n.

Jeg åpnet derfor starter'n. Det var ikke et pent syn. Børstebru, børster, fjærer og andre ting jeg ikke kan navnet på var gjennomrustet og.

Jeg vil tro at hovedproblemet lå i at børstene ikke "løp" fritt og således ikke fikk ordentlig kontakt. Jeg har pusset ned og smurt opp alle delene. Nå løper børstene som bare det og startern fungerer utmerket.

Et tips er derfor å åpne startern for å sjekke. Du ser fort om problemet ligger her.

Har dere kontrollert om det har dannet seg ett belegg på kommutatoren i startmotoren?

Hadde liknende problem på en bil en gang. Løsningen ble: ut med børstene og så pusse kommutatoren med fin smergel, og så var den " god som ny " igjen......Dette holdt i ca. ett år og så måtte operasjonen gjentas

:smash:

Vanligvis er en start motor koblet som følger. Innslaget har 2 spoler, den ene er en innslags spole og den andre en holdespole. Når du setter strøm på den tynneledningen(klemme 50) seter du strøm på begge spolene, innslags spolen er jordet over børstene i starteren og holde spolen er jordet konstant. Det som skjer når du starter er at spolene drar innslaget/bendiksen inn, da kobles strøm til børstene og starteren begynner og gå rundt, da får innslags spolen pluss der den tidligere var jordet og den slipper. Når innslaget er inne klarer  holde spolen  og holde innslaget inne så lenge du holder nøkkelen i startposisjon. Dette er gjort slik fordi innslags spolen bruker mye strøm.

Grunnen til at det ofte hjelper og slå på starteren er at børtstene henger i  børsteholderene og ikke gir jording til innslags spolen.

Om det er dette Walter sliter med er ikke sikkert men som erfaring fra bil ville jeg annbefale og demontere starteren og gjøre den ren/ smøre opp og sjekke at børstene går lett i holderne.

Håper dette var en forstålig forklaring og lykke til !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...