Jump to content

Erfaringer med en Volvo Penta AQAD 30 m/DuoProp

bjoernpl

Recommended Posts

Jeg har selv en 87 mod. Saga 25 CC med en AQAD 31 A på 130 hk. Den du ser på har en tidligere generasjon motor på 110 hk er det vel? Marsjfart ligger vel på 17-18 knop og toppfart på 22 knop. Med den motoren jeg har så er marsjfarten på 21-22 knop og toppfarten på 27 knop. Båten går finest når den gjør rundt 22 knop. Ligger da på ca 3500-3600 rpm. Slakker jeg ned til 18 knop så peker baugen litt mer til værs og bølgene blir større.

De fleste båter av denne typen var utstyr med en AQAD 31A, men noen av de aller første i 1985/1986 kom med en AQAD 30. Personlig så synes jeg en AQAD 31 er et minimum av det som trengs til denne båten. Enkelte har endog skiftet ut til Volvo's 41 motor på 200 hk. Så faktisk en for noen år siden som hadde en KAD 44 på over 230 hk. Med fulle tanker, passasjerer, bagasje og noe utstyr ombord så kan det kanskje bli litt lite med en 110 hester.

Er det denne båten "www.finn.no/finn/boat/object?id=4575547&sid=822080210340199&pos=32&rub=7 " du ser på? I så fall så virker det som den er godt holdt og bra utstyrt, men at den har så liten motor trekker en del ned. Hadde den hatt en større motor så hadde det vært et veldig bra kjøp. Nå så vet jeg ikke?

Jeg gav rundt 300.000 for min båt i 2001. De med AQAD 30 - motoren lå noen titusen under i pris den gangen. De utgavene med hardtopp eller lukket salong ligger høyest i pris.

Prisene har vel steget siden den gang. Ser at Saga 25 turbo med aksling som da lå på rundt 200.000 - 250.000 i pris også har krøpet opp mot 300.000.

Båten forøvrig er vi veldig godt fornøyd med. Den virker solid og trygg i litt ruskete vær. Greie løsninger og god plass til å være 25 fot.

Jo, båten så veldig bra ut på bildene. Bra utstyrt er den også. I forhold til min båt så har den i tillegg ankervinsj, reservepropell, badestige foran, samt at alle putene ute er trukket opp. I min båt så var putene i lugaren forholdsvis nye ( 3 år) da jeg kjøpte båten. I tillegg så har jeg defroster som går på motorens kjølevann. Denne er veldig kjekt for ekstra varme under gange og for å avdugge vinduene.

Det virker av annonsen og bildene som eieren er en som har orden på sakene.

Det eneste minuset er altså motoren etter min mening. Dette er jo en planende båt og den bør da ha tilstrekkelig med motor til at den lett kommer opp i plan og går fint i sjøen. Mulig det bare er jeg som er ekstra opptatt av dette? Jeg kunne tenkt med såpass stor motor at det som jeg har som toppfart i dag (27 knop) kunne vært marsjfarten og med rundt 35 knop i toppfart.

Mener å huske at det er en liten stund siden denne båten ble lagt ut for salg (1 måned siden?) så det er kanskje mulig å presse ned prisen noe? 280 - 290 ville vært en bra pris.

Når det gjelder ting du bør sjekke så har jeg ikke så veldig greie på akkurat denne motoren, men på drevet bør du sjekke oljen. Er den grå så er det kommet vann i oljen. På denne båten så ligger peilepinnen noen centimeter over vannflaten slik at det lar seg gjøre å peile oljen hvis sjøen er rolig. Foreta peilingen etter prøvekjøring for da får eventuelt vann blandet seg med oljen og det vises på fargen. Sjekk også at powertrimmen på drevet fungerer ok. Er det den gamle type powertrimpumpe som er helt sort med innebygd oljereservoar så skaffes det ikke deler til denne og mange har fått problemer med denne og måtte kjøpt ny, deriblant meg selv. Denne koster ca. 6-7000 kr. hos www.eurofritid.no.

Sjekk også om det er lekkasjer fra noen av vinduene i lugaren. Forsøk å kjenne med fingrene på innsiden der hvor taktrekket og veggtrekket overlapper hverandre. Sjekk også om skruene til rekkverkene som er festet på lugartaket sitter fast og er tette. Her kan det også komme inn vann. På det laveste nivået i lugaren, når du kommer ned trappen, så er det en luke i dørken. Løft på denne og se om det er vann i kjølen. Hvis det er tørt så er det mest sannsynlig ingen lekkasje fra vinduene.

Lykke til - hvis du kjøper båten så tror jeg du får en båt du blir fornøyd med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...