NLF Startet 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2010 Hei, jeg lurte på om noen her kan svare meg på hva som er vanlig praksis når det gjelder beregning av bredde/pris på båtplass. Saken er den at jeg har fått tilbud om båtplass i Kragerø skjærgården, til båt med bredde på 2,45 meter. Jeg tenkte da at plass med 3 meter ville være passe, men problemet er at det ligger gangbru mellom hver plass, som stikker 46cm inn i hver bås. Så i realiteten er ikke en 3 meters plass på mer en 2,54 meter, men man må altså betale for 3 meter. Jeg må da ha en plass på 3,5 meter hvis de har det, ellers må jeg opp på 4 meter. Så spørsmålet er da om dette er vanlig praksis... Mvh Undrende Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Ja det er vanlig, noe jeg smertelig fikk oppleve i fjor da jeg leide en 5 meters plass og ikke kom inn i båsen med min som er 4 meter bred. Det var brede utliggere på begge sider. Så det er viktig å få vite lysåpningen. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
los Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Lysåpning er vel det som teller.Altså tilgjengelig plass.. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Gjort samme erfaring selv. Har en 3,5m plass hvor lysåpningen er 296cm og båten er 284cm. Trenger knapt nok fortøyningstau når båten er i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Lysåpning er det som teller når det gjelder hva det er plass til, men etter min erfaring er det vanlig at utleier/selger operer med en bredde som regnes mellom senter - senter utliggere. Altså må man trekke ifra 2x halve bredden på disse. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
princess32 Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Det er sol oopning som gjelder. Bredden er så bred som båtplassen er. minus halparten av gangbroen - halvparten av y bommen på den andre siden av båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Er jo helt håpløst at det er slik, for det er den effektive plassen som er interssant. Mener at en 3m plass er en 3m plass og ikke 2,5m. Skal jo ikke betale for noe en ikke får Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Frehau Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Helt enig, men slik er det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
tom-ass Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Jeg er i styret for vår båtforening, og her har alltid praksisen vært senter/senter på utriggere. Så er det gangbar på annenhver uterigger. Det hender folk ber om bredere plass, og da får dem som regel det NESTE sommer! Vi kan jo ikke flytte masse uteriggere når det er båter i båsene. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
NLF Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Takk for raske svar, da er det bare å sende forespørsel om større plass Mvh NLF Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Det viktigeste er nok å sammenligne lysåpningene når man vurderer båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Mener at en 3m plass er en 3m plass og ikke 2,5m. Skal jo ikke betale for noe en ikke får Hva er det en ikke får? Utriggere og brygge er en like naturlig del av en båtplass som åpningen imellom (med dypt nok vann i ). I stedet for å anta at en plass er så og så stor er det bare å oppgi relevante mål på båten så får en plass som passer. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Er jo helt håpløst at det er slik, for det er den effektive plassen som er interssant. Mener at en 3m plass er en 3m plass og ikke 2,5m. Skal jo ikke betale for noe en ikke får Hva skal du fortøye i hvis du ikke får utrigger? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Skal jo ikke betale for noe en ikke får Neste gang du parkerer i et parkeringshus så spør deg selv hvorfor det er avstand til bilen ved siden av og tenk på om din bil opptar kun bilens bredde eller noe mere av bygningens areal og dermed belaster "husleie"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.