Brutus Startet 25.August.2004 Del på Facebook Startet 25.August.2004 Hei. Er påmeldt til regatta, og skal sette mine bein i en seilbåt. Det er en Jeanneau Sun Magic 44. Den har fått et s.k. LYS-tall på 1,19. Hva betyr egentlig dette..? Vet at det har noe med utjevning av båtklasser av forskjellig størrelse/seilføring i en regatta. Er det noen som har litt mer opplysninger rundt dette. Kan vel omtrent si at det eneste jeg vet om seiling er at man ikke skal slå lens i motvind, og at man ikke skal møte opp med fisketang i den ene hånda og en ølkasse i den andre... :lol: Dette kan jo bli moro, kanskje min oppgave ombord blir å være ballast.. :diving Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 LYS (fork. for 'Lidingø Yard Stick' -altså opprinnelig et svensk fenomen) er et handicap tall som tildeles seilbåter. Den vanligste måten å bruke LYS tallet er 'tid på tid', dvs at man tar den faktiske tiden båten brukte på en seilas, ganger denne med LYS tallet, for dermed å finne den tiden som blir lagt til grunn for plasseringen i seilasen. Båter får et LYS tall regnet ut etter en formel når de introduseres på markedet. Deretter oppdateres LYS tallet empirisk, dvs hvis en båttype vinner uforholdsmessig mye i forhold til liknende båter blir LYS tallet satt høyere. Dersom båttypen stort sett kan vise til plasseringer langt nede på listene over et par år blir LYS tallet satt lavere. LYS tallet gjelder for en båttype, ikke for en spesifikk båt. Til info kan jeg si at LYS 1,19 på en 44 foter virker utrolig lavt. Går den dårlig på kryss eller hva? Dersom dere får mye vind og slør vil dere vinne med det LYS tallet Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Brutus Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 Takker for svaret... Det er jo ikke noe gøy å møte opp til regattaen som helt "tulling" heller. Jeg regner med at båten er vel brukbar den. Det er vel mer utfordringer med å seile i mindre båtklasser. Der er det ikke plass til "nybegynnere". Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Hei du, jeg ska ikke si att jeg er noen spesialist på dette men når jeg fikk det forklart for meg fikk jeg følgende forklaring: hvis du har ett lys på 1,19 og seiler regattan på 1,2 time. da tar du 1,19 x 1,2=1,428 Hvis du har ett lys på 1,06 og seiler samme regatta på 1,4 time. da tar du 1,06 x 1,3=1,378 og har med andre ord slått båten som var kjappere men hen hadde ett høyere handikapp. Håper du skønner litt av prinsippen her, du kan og gå in på www.norlys.org så finner du mer info Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 Til info kan jeg si at LYS 1,19 på en 44 foter virker utrolig lavt. Går den dårlig på kryss eller hva? Dersom dere får mye vind og slør vil dere vinne med det LYS tallet Jeg vet ærlig talt ikke så mye om denne båten, eller om den går dårlig...? Jeg fikk bare beskjed på mail at jeg hadde fått være med, og at vi blir 10 stykker ombord..... ( i tillegg til båttype og LYS-tall). Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Om du går hit er det enkelt å få ut en tabell over LYS-tall for alle båtene som er med i systemet: http://www.ssf.se/system/Lys/SokLys.asp Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Greit forklart Joelle, men for å pirke litt , båten med LYS 1.19 vinner nemlig.... "1,2 time" = 1 time og 12 minutt = 72 minutt "utseilt tid" (den tiden du faktisk har seilt) Det gir med LYS 1.19 = 72*1,19 = 85,6 minutt = 1t 25min utregnet tid. tilsvarende båt med LYS = 1.06: "1,4 time" = 1t24min= 84 minutt utseilt tid. = 84 * 1.06 = 89 minutt = 1t29 utregnet tid. Mao, båten med LYS 1.19 vinner regattaen av de to, ikke den med 1.06 Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Godt å høre at det var et mannskap som spurte og ikke skipperen ! I praksis regner en timer og minutter om til sekunder og summerer alt, som igjen multipliseres med Lys tallet. Lavest poengsum har vunnet sin klasse. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 Godt å høre at det var et mannskap som spurte og ikke skipperen !Nei, jeg må ikke forveksles med skipperen. I så fall blir vi å gå kun med motor. Trives best med et lite ratt og gass-spaker, da vet jeg hva jeg holder på med. Om du går hit er det enkelt å få ut en tabell over LYS-tall for alle båtene som er med i systemet: http://www.ssf.se/system/Lys/SokLys.asp Fant ikke Sun Magic'en der, den ble visst produsert mellom '87 og '90. Er det noen plasser på web'en det står litt om dette. Kanskje et lite "brevkurs" i seiling... Så man møter opp litt beredt.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Siden dere skal være 10 personer ombord, og du ikke akkurat er rekruttert pga. dine seilferdigheter, kan du nok regne med at du er rekruttert på grunn av din tyngde Du kan nok se frem til mange timer på rekka... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Siden dere skal være 10 personer ombord, og du ikke akkurat er rekruttert pga. dine seilferdigheter, kan du nok regne med at du er rekruttert på grunn av din tyngde Det jeg husker av mitt første møte med litteratur om seiling var en bok fra før krigen hvor det sto: "En tung gast er verdt sin vekt i gull...". Mer husker jeg ikke av den boken, - de som kjenner meg forstår nok hvorfor! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Brutus Svart 25.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2004 Siden dere skal være 10 personer ombord, og du ikke akkurat er rekruttert pga. dine seilferdigheter, kan du nok regne med at du er rekruttert på grunn av din tyngde Du kan nok se frem til mange timer på rekka... GeirKS Kan ikke tenke meg at mine 98kg har så mye å si, fordelt på 44 fot. Men hvis det har det, så kan man jo ta med ekstra :lol: og stå og på rekka. Da kommer vel både den økte tyngden og mine seilkunnskaper (les:"ikke slå lens i motvind") også til sin rett... :lol: Eller man kan rulle inn sløfokken, eller hva det nå heter...?!?! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Om du går hit er det enkelt å få ut en tabell over LYS-tall for alle båtene som er med i systemet: http://www.ssf.se/system/Lys/SokLys.asp og oversikt over spesifikke norske båtar med målbrev finn du her. På denne nettstaden du søka i målebrevsdatabasen til Norsk seilforbund, i tillegg til tabellane for Svenska seglarforbundet som PanPan linka til. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Anbefaler alle nybegynnere å lese Dedekams Seil og riggtrim, ISBN 8291443041. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
GeirKS Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Kan ikke tenke meg at mine 98kg har så mye å si, fordelt på 44 fot. Men hvis det har det, så kan man jo ta med ekstra :wink: og stå og på rekka. Da kommer vel både den økte tyngden og mine seilkunnskaper (les:"ikke slå lens i motvind") også til sin rett... :lol: Eller man kan rulle inn sløfokken, eller hva det nå heter...?!?! Joda, hvis skipperen jager 6-7-8 gaster av din tyngde opp i lo på kryss vil dette i regattasammenheng være gunstig og ha en viss betydning. Det blir jo fort 600-800 kg flyttbar ballast uten tillegg i handicap'et. Dessuten så kan du jo brukes til å koke kaffe og lage smørbrød GeirKS (turseiler) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Joda, hvis skipperen jager 6-7-8 gaster av din tyngde opp i lo på kryss vil dette i regattasammenheng være gunstig og ha en viss betydning. Det blir jo fort 600-800 kg flyttbar ballast uten tillegg i handicap'et. Dessuten så kan du jo brukes til å koke kaffe og lage smørbrød GeirKS (turseiler) Hej GeirKS! du glömde o skrive att Brutus helt sikkert blir utrustad med ett par våte tröjjor så dom 98kg går vel iallafall opp til 120 kg !!! tröjjorna finns helt sikkert ombord likaså soveposen han måste dele med 3 andre i besettningen! spurs om han får ha egen tandborste....en del skeppare er ju ganske snille nuförtiden! (ikke samme ordning längre, som på den gamle gode tiden!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brutus Svart 26.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2004 du glömde o skrive att Brutus helt sikkert blir utrustad med ett par våte tröjjor så dom 98kg går vel iallafall opp til 120 kg !!! tröjjorna finns helt sikkert ombord likaså soveposen han måste dele med 3 andre i besettningen! spurs om han får ha egen tandborste....en del skeppare er ju ganske snille nuförtiden! (ikke samme ordning längre, som på den gamle gode tiden!) Det er bare snakk om dagstur, så verken deling av soveposer eller tannbørster blir aktuelt... Joda, hvis skipperen jager 6-7-8 gaster av din tyngde opp i lo på kryss vil dette i regattasammenheng være gunstig og ha en viss betydning. Det blir jo fort 600-800 kg flyttbar ballast uten tillegg i handicap'et. "Lo på kryss..????" Dessuten så kan du jo brukes til å koke kaffe og lage smørbrød Det er ett kvinnfolk med... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 3.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2004 Gårsdagens regatta endte med en 9.plass i klassen. (lys:1,19) av 31 båter. Totalt 62 båter til start. Det ble en drøy times venting pga "alt for fint vær" og vindstille... Arr. Vestfjordens seilforening. Ikke så gærnt..... Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Gårsdagens regatta endte med en 9.plass i klassen. (lys:1,19) av 31 båter. Totalt 62 båter til start. Det ble en drøy times venting pga "alt for fint vær" og vindstille... Arr. Vestfjordens seilforening. Ikke så gærnt..... Og nå så vet du jo sikkert forskjell på lo og le også... Er du fortsatt interessert i seiling så kjøp "Seilerens Håndbok", en veldig allround innføring om seiling. Jeg tror Dedekam blir for teknisk for helt ferske seilere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.