Even Moseng Startet 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2010 Mitt vår og sommerprosjekt: en 30' neptunkrysser fra 1950 Alt materiale jeg legger her ut sakses direkte fra dette prosjektets blogg, så dersom noe virker ute av kontekst kan i så fall det være grunnen. Bloggen finner du her Det er 11 dager siden jeg sto opp klokken 05.20 med 60 mil foran meg. - og da jeg igjen var tilbake igjen med 120 mil bak meg. Veien skulle gå til helt syd i Sverige, nærmere bestemt Sölvesborg. Jeg hadde fått fatt på ett nydelig eksemplar av en Neptunkryssare. Nr.150 i rekken, bygget i 1950 ved Hans Sörensen verft. Vi skulle kjøre hele turen med henger og etterhvert henger og båt, ned og opp. på under 24 timer. Ingen av reisefølgets medlemmer hadde tidligere sett båten, men jeg ble forsikret om at "Du får en båt som är i bra skick. Det ser inte bra ut för ögat, em nallt trä är bra. Bordläggningen har mörknat lite då den varit omålad. Men du slipar bara ner den och målar." Denne setningen, en fantastisk OK pris, og en forestilling om selvrealisering, reker og hvitvin. Gjorde at det måtte bli seilbåt, og det måtte bli denne. - Jeg hadde tidligere fått oversendt bilder av båten. Disse og selgerens lovord var i utgangspunktet alt jeg på dette tidspunktet hadde navigert etter. Det var derfor herlig å faktisk komme frem å se at det hele stemte godt med virkeligheten. Vi gikk ut av bilen i Sölvesborg etter 7 timer i setet - 10 minutter før estimert tid, og var etter 7 timer og 10 minutter i gang med å få båten over på hengeren. Vi var etterhvert på veien igjen med nesen vendt hjemover, fulle kaffekanner og med gode 1700 kg på hengerfestet. Etter et par pauser, en sving innom tollstasjonen på svinesund var vi til slutt fremme på Kolbotn igjen. Klokken var nærmere 01.30 og vi hadde nå kjørt sammenlagt i nesten 15 timer. Søvn og en avtale med kran i Oppegård båthavn 0800 dagen etter ventet. Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Vel fremme ved en klar krybbe, ventende på opplagsplassen i Oppegård båthavn møtte vi den lokale kranmannen, og hans monster med hydraulisk teleskoparm. Båten var snart på plass i krybben! Storartet! Prisen på leie av det røde monsteret og han som kontrollerer det, kan på ingen måte forsvares. Men til gjengjeld gikk det hele meget raskt og smertefritt. Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Det skal ikke legges skjul på at det er et par justeringer som må til til før vi stryker gjennom drøbaksundet i 20 grader +. Begynte på de første nå på lørdagen som var, og det å begynne med å pusse ned det renskrapede skroget var et naturlig sted å starte. Fikk etterhvert god hjelp av en kompis til pussejobben, så det gikk straks ganske radig. Klokken tikket seg etterhvert nærmere ettermiddag og kveld, kaldt øl ventet og skroget var nå faktisk helt nedslipt med sandpapir 80. Satser på å gå over en gang til på søndag med sandpapir 160 hvis det blir bra vær. Men so far, so good! - Ser for meg å sette på et metallbeslak helt foran på baugen. En slik ståltupp jeg har sett flere trebåter har. Hvor henvender man seg for å få noe slikt utført? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Må få en båtsmed til å lage dette i syrefast stål. Må lages i 3 deler og sveises sammen, og poleres til slutt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
opus Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Vakker dame du har fått deg Sikkert lurt å lage en prioritets-liste: -Må -Bør -Kjekt osv Du er jo ikke så langt unna butikken Trebåten på Nesset / Bunnefjorden, virker som godt med kunnskap der, som her på forumet. Virker som bl.a Svaap-prosjekt-eieren har tillagt seg erfaringer, og Bartesam er jo med allerede.... (Sølvesborg, skulle ventet noen uker og dratt på festival i tillegg ) Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Utifra mine søk, så virker det langt mellom hver båtsmed. Det er jo ikke akuratt neste punkt på prioritetslisten å få laget det beslaget, men tar gjerne imot en anbefaling eller tips som kan lede til båtsmed! Sitér dette innlegget Link to post
dastunt Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 flott båt og stilige bilder! dette skal bli kjekt å følge med på. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Bartesam Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Kan sikkert få et verksted som driver med syrefast til å lage dette, men det vil nok koste litt tenker jeg. Er festet til forstaget ditt langt ute mot baugen oxo?, for da må vel dette taes med i betraktning når dette beslaget skal lages. Har nok kompetanse til å lage slikt selv, men mangler tid til det. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
FjordHT Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Pen sak den dær! Kan ellers ikke tru at det er store problemet å få laget det "beslaget" du ønsker? Hvorfor ikke lage en mal selv(papp kanskje) og så kontakte skoler hvor de har opplæring i metall og sveising? Er sikkert noen som tar i på et slikt "skoleprosjekt" til en fornuftig pris. Finnes ellers sikkert noen med det rette utstyret for å frese og sveise et fint stykke til deg, men prisen varierer nok mye. Håper på flere bilder underveis :) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Lurt litt på det der med pussing av trebåt. En kan vel ikke pusse for masse, en vil vel da "spise" opp en del av tykkelsen i skroget og det vil bli svekket? Eller hvordan vil det være? Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 (redigert) Lenge siden forrige oppdatering! Kan melde om at færderseilasen med jeannau 37, Sandungen gikk meget bra! Og at jeg er om ikke utlært, så iallefall noe mer rutinert enn før. Det har ikke skjedd så mye på en stund med prosjektet, grunnet jobb etc. Men har hatt tre sabla gode dager nå. Har fått slipt 40 år med bunnstoff av kjølen, helt ned til gnistrende jern (vinkelsliper er Guds lykke forresten). Kunne pusse meg gjennom tidsepoker utifra fargene på bunnstofflagene! Har nå avsluttet 3 dagersøkten med å legge på ett lag aluminiumspigmentert primer på jernet, og satt inn tredelen av kjølen med olje før den skal primes den også. Har ferie fra 1. Juli så regner med noen updates fremover, så stay tuned. Ikke så mange bilder i kveld. Men som sagt, følg med; det er ny vind i seilene. - Hvis det er lov å si, på et sted som dette. Redigert 29.Juni.2010 av Even Moseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Eggen Svart 29.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2010 Hei flott båt. Ser veldig tight og fin ut i skroget. I forhold til baugbeslag kan du høre med weberg i Fredrisktad. Store på syrefast. Har stor maskin park og kan hjelpe til med "odde" prosjekt innimellom. Snakk med Stein Weberg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.