Jump to content

Hvordan hindre rib i å gjøre over 10 knop for 14 åring?

Smiley

Recommended Posts

Ungene (14 og 16) har spleiset på mini-rib, og far har spandert 9,8 hk. En moderne 4-takter er jo ikke akkurat videre sprek, men alene i båten klarer utvilsomt jentungen på 14 å oppnå høyere fart enn 10 knop. For at hun skal kunne kjøre lovlig, men 16 åringen fortsatt skal kunne ha "fri" fart når han skal bruke båten, tenkte jeg at jeg kunne installere en anordning på fjernkontrollen som kan låses med hengelås, og dermed hindre fullt gasspådrag.

Er det noen som har noen mening om dette er en løsning "lovens lange arm" kan godta? Evt. har gjort noe lignende?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Tja... regelen sier sitt om max fart og max effekt. Hadde du hatt tyngre båt hadde alt vert oki fordi egenvekten/skrogform ville hindret båten i å gå fortere.

Men dette som grunnlag, kan eg ikkje sjå at det skulle være hjemmel for å straffe deg for å bremse gassen fysisk etter egen vilje.

Ofte vil disse små ribene gå veldig godt med fjortisen bak rattet, menst om onkel politi ønsker å prøvekjøre så går den kanskje nokre knop mindre bare av onkel sin vekt.

Eg har samme plan som deg, men mest for sikkerheten sin del, jenta er litt mindre erfaren ennå. Ser for meg ein liten sak under motordekselet på gass-stag. Men kanskje det er lettere å bore hull og lage ein liten askling å stikke inn som stopper på kontrollen. Iallefall lettere å betjene :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Med meg bak rattet og jentungen på baugsetet spratt ikke akkurat rib`n i plan, så noen speedbåt er ikke dette uansett selv når hun kjører alene. Jeg er derfor ikke videre bekymret for sikkerheten med hensyn til fart. Men jeg har lyst til å kunne gjøre installasjonen lovlig for henne med enkle grep. Hmmm.... et fysisk hinder i siden på fjernkontrollen, og en bolt gjennom spaken med hull på innersiden som kan låses med en bitteliten hengelås. da skulle farten enkelt begrenses da disse møtes før maks pådrag. Så kommer guttungen med nøkkel, låser opp og drar ut bolten; og full fart er tilgjengelig.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...