Jump to content

Wallas 95D, hvordan åpne brennkammer?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Som nevnt i en annen tråd, "poffer" Wallas 95D kokeapparatet mitt noen ganger ved oppstart, og fruen blir litt bekymret. Og et par ganger nå i år, har jeg måttet ta omstart.

Jeg snudde derfor apparatet på hodet og fjernet dekslet under brennkammeret for å åpne det og se etter sot. Men jeg får ikke opp lokket i bunnen av brennkammeret. Det ser ut til at det bare er klemt innpå, men finner ingen steder å benne imot for å få det av. Og det er vel dette lokket jeg må ha av?

Og med det samme, er det enheten jeg har merket med 'A' eller 'B' som er glødestift? Den andre er vel en flammevakt/temperatursensor?

wallas_95d_brennkammer.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Som nevnt i en annen tråd, "poffer" Wallas 95D kokeapparatet mitt noen ganger ved oppstart, og fruen blir litt bekymret. Og et par ganger nå i år, har jeg måttet ta omstart.

Jeg snudde derfor apparatet på hodet og fjernet dekslet under brennkammeret for å åpne det og se etter sot. Men jeg får ikke opp lokket i bunnen av brennkammeret. Det ser ut til at det bare er klemt innpå, men finner ingen steder å benne imot for å få det av. Og det er vel dette lokket jeg må ha av?

Og med det samme, er det enheten jeg har merket med 'A' eller 'B' som er glødestift? Den andre er vel en flammevakt/temperatursensor?

wallas_95d_brennkammer.jpg

Lars H.

A er glødepluggen, og B er flammevakt/temp.sensor. Bunnlokket er poppet fast, og for å rengjøre brenneren må glødesiften, sensoren og drivstoffdysen fjernes. Da får du ut hele brenneren med litt "lirking".

Når du da har brenneren i hånden, må du ta ut flammesprederen. Den sitter fast med noen små ører som vippes forsiktig til siden med et skrujern. Du har da kommet ned i brennerbunnen, og den kan gjøres rent for eventuell sot og koksavleiringer. I bunnen er det også en quartzduk som kanskje må skiftes. Den skal ikke være hard eller oppsmuldret.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei.

Da er brennerkammeret tatt ut og demontert i sine enkelte faktorer. Og det ser ikke så ille ut. Glødestiften var noe sotet og er rengjort, bilde før og etterpå:

wallas_95d_brenner_stift.jpg

wallas_95d_brenner_stift_rengjort.jpg

Duken i bunnen var heller ikke ille. Den var litt tettet til av forkoksing akkurat der dieselen sprutes inn, men med litt forsiktig børsting, tror jeg duken nå er OK. Bilde før og etterpå:

wallas_95d_brenner_duk.jpg

wallas_95d_brenner_duk_rengjort.jpg

Så nå er det bare å pusle alt forsiktig på plass igjen.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...