Erik Startet 27.Mai.2010 Del på Facebook Startet 27.Mai.2010 Hei. Er nybegynner med seiling, og har akurat kjøpt meg båt med selvslående fokk. Selv med moderat vind (7-8 m/s) synes jeg det smeller veldig i vogna til fokka når jeg jibber. Hovedseilet strammer jeg kraftig inn mot midten før jeg jibber, men den muligheten har jeg ikke på framseilet. Ser med gru for meg hvordan dette vil være i sterk vind. Hvordan løser jeg dette ? Dra fremseilet helt inn på rulla ved hver jibb eller ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg hadde ikke brydd meg så mye med det. Det er mye som smeller ombord i en seilbåt. Få med deg en aktiv regattaseiler og la han høre på det. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Det er egentlig bare å la det smelle. Du blir fort vant til det når du seiler platt lens! (snakker av erfaring!) Det du bør skjekke er om det er noe gummiforinger e.l i hver ende på skinnen (eller vognen), slik at "smellene" ikke blir stål mot stål. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Du skriver at du har selslående fokk, da er det egenlig sånn. I en jibb er det mange lyder, men så lenge du ligger platt (vinden rett i ryggen) så er det ingen krefter i fokken (den ligger bak storseilet). Du har vel ett skjøte på vogna som, denne kan du stramme helt inn - det hjelper noe. Du skriver og at du strammer storseilet helt inn og, det trenger du ikke å gjøre hvis du ikke har Lensetakler eller annet ræl i riggen. Hvis du bare har akterstag kan du ta tak i hele skjøteklysa å kaste den over når du ligger platt - ikke så mange krefter i storseilet heller. Resulltatet er at det banker og smeller, men det tåler det i den vinden du omtaler. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Bidevind Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 ... kan du ta tak i hele skjøteklysa å kaste den over når du ligger platt - ikke så mange krefter i storseilet heller. ... Nå vet jeg ikke noe om størrelsen på båten til trådstarter, men det skal være en liten båt for at du skal kunne gjøre som det beskrives her. Det er store krefter i sving og av hensyn til seil, utstyr, armer og bein så er trådstarters fremgangsmåte riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Nå vet jeg ikke noe om størrelsen på båten til trådstarter, men det skal være en liten båt for at du skal kunne gjøre som det beskrives her. Det er store krefter i sving og av hensyn til seil, utstyr, armer og bein så er trådstarters fremgangsmåte riktig. Båten er en 31 Fot Hanse. Kommer nok til å fortsette å skjøte inn storseilet og slippe ut på andre siden etter jibb, føler det er mer en nok krefter idet den slår over uansett. Men forseilet, og vogna, det tåler dette altså, selv om det høres fint ut. Ikke noe å bry seg om ? Ps : Det er ikke noe skjøter på dette seilet å bruke, kun uthalet, som er festet i en 'vogn' som slår over på en skinne selv ved slag/jibb. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg har forståelse for at du er bekymret, men vent til du hører hvordan en ukontrollert jibb høres ut. Da kan du sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Har hatt Hanse selv. Om det blåse en del, er det nok lurt å skjøte inn storen litt. Men den trenger ikke vere helt inne, og vær klar til å slippe ut igjen med EN gang, ellers mister du lett roret. Fokken er det lite å gjøre med, men sjekk gummiforingene, at de er der. Alternativet i MYE vind er jo en kuvending. Da tar du en 360 grader, og kommer ut på ny hals. Da slipper du å gjøre noe annet enn å dreie på rattet i Jibben Har faktisk vert med på å gjøre dett i regatta, med båt med lensetakler. De står jo som kjent i veien i en jibb, og risken for at det går galt om de ikke strammes/slakkes i ritig øyblikk blir redusert Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg har ikke erfaring med selvslående fokk, men i mye vind bruker jeg å praktisere såkalt S-jibb for å holde bedre kontroll på bommen. Dette utføres ved å svinge litt tilbake (mot opprinnelig kurs) akkurat idet bommen begynner å komme over. Dette vil føre til at bommen kommer over på en pen og kontrollert måte, og mannskapet vil ha bedre tid til å dra inn skjøtet og gjøre seg klar til å slippe det ut igjen etter at bommen har kommet over. Det er mulig denne teknikken vil redusere smellinga i fokka di også. Men jeg tror egentlig ikke dette gjør noe i det hele tatt, det er veldig lite kraft i fokka når du seiler platt lens. En storseilbom ute av kontroll i 20 sekundmeter vind er en helt annen historie..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.