Jump to content

Hvilke forsikringsselskaper skal jeg sjekke?


jat

Recommended Posts

Jeg har sjekket If, Vesta, Vital skade og Quality Brokers. Best pris på en Nidelv 300 fikk jeg fra Quality- Brokers. De var over 30% billigere enn nærmeste norske. Merk dog at dette da er internasjonale forsikringsvilkår som kan avvike fra norske

 

Vesta og If krevde at jeg hadde hele pakka med bil og hjem der også for å forsikre båten. Vital Skade har så langt vært billigst på hele pakka for oss da vi forsikret vår Nidelv 690

Link to post
Share on other sites

Meld deg inn i KNBF (300 kr. året) Da kan du forsikre båten din til en meget gunstig penge i Norske Sjø. Gå inn på hjemmesiden til KNBF, der finner du en nøkkel som regner ut premien.

Jeg betaler rundt 2.800 kroner for min Elvaro 30 til en forsikringspris på 375.000 kroner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket Norske sjø, den ble vesentlig dyrere en det jeg har hos Terra i dag (ferdig pakke ca 6000,-). :confused:

 

Premien ble kr. 6800,- og i tillegg kommer.....

 

 

Tillegg til grunnpremien som følger:  

 

Jeg har ikke båtførerbevis eller bedre dokumentert kompetanse…    20%

 

Min båt ligger ikke i organiser havn………………………………   25%

 

Jeg vil benytte båten hele året…………………………………….  25%

 

Jeg vil kunne delta i regatta (seil) med tidtaking………………         25%

 

Min båt er ikke besiktiget av KNBF/NSF besiktigelsesmann ……   15%

 

Jeg har hatt skade de siste fem år………………………………… 10%

 

Jeg har ikke installert VHF om bord………………………………   5%

 

Jeg har ennå ikke fylt 25 år………………………………………   10%

 

Årspremie blir da grunnpremie med tillegg av summen av de ovenstående prosenter.

 

RÅDYRT....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket Norske sjø, den ble vesentlig dyrere en det jeg har hos Terra i dag (ferdig pakke ca 6000,-). :lol:

 

Premien ble kr. 6800,- og i tillegg kommer.....

 

 

Tillegg til grunnpremien som følger:  

 

Jeg har ikke båtførerbevis eller bedre dokumentert kompetanse…    20%

 

Min båt ligger ikke i organiser havn………………………………   25%

 

Jeg vil benytte båten hele året…………………………………….  25%

 

Jeg vil kunne delta i regatta (seil) med tidtaking………………         25%

 

Min båt er ikke besiktiget av KNBF/NSF besiktigelsesmann ……   15%

 

Jeg har hatt skade de siste fem år………………………………… 10%

 

Jeg har ikke installert VHF om bord………………………………   5%

 

Jeg har ennå ikke fylt 25 år………………………………………   10%

 

Årspremie blir da grunnpremie med tillegg av summen av de ovenstående prosenter.

 

RÅDYRT....

Har selv vurdert Norske Sjø, If, Vesta etc. på min båt som vel er av ca. samme type, verdi og fartsområde som din. Kom til annet resultat: Norske Sjø er suverent billigst med ca. 6000 kr/år.  - for meg og min båt :lol:

 

Men så er jeg også over 25 år, har ikke hatt skade de siste 5 år, skal ikke med i regatta, samt skal ha båten på land til vinteren etc. som vel folk flest?

 

P.S. trodde da du hadde fylt 25 år  :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler rundt 2.800 kroner for min Elvaro 30 til en forsikringspris på 375.000 kroner.

 

Dyrt! Betaler 1600 for en Skilsø 750,fart inntil 20 knop,forsikret for 400 000. If  har grei båtforsikring og det går an å presse dem på pris. De begynner å bli greie på motorsykkel

forsikring også.( Men da må du klemme skikkelig til for å få en grei pris).

 

Press dem blodhardt på pris.Du vet at du har klemt øya nesten ut av hodet på dem når dama må klarere prisen du vil betale med sjefen sin. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har selv vurdert Norske Sjø, If, Vesta etc. på min båt som vel er av ca. samme type, verdi og fartsområde som din. Kom til annet resultat: Norske Sjø er suverent billigst med ca. 6000 kr/år.  - for meg og min båt :lol:

 

Men så er jeg også over 25 år, har ikke hatt skade de siste 5 år, skal ikke med i regatta, samt skal ha båten på land til vinteren etc. som vel folk flest?

 

P.S. trodde da du hadde fylt 25 år  :confused:

Hei

Sier du at jeg har "bommet" litt her ja.....

 

25 år, tja dersom du ganger den med 2 så er vi ikke langt derifra.  :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er underlig med disse forsikringsselskapene. Det kan virke som om de gir priser i hytt og vær. Noen får "billig" forsikring her, og andre får "billig" forsikring der. Noen får ikke "billig" forsikring i det hele tatt.

 

Når det gjelder min båtforsikring, var det ingen norske selskaper som kunne konkurrere med Vesta. Heller ikke Norske Sjø gjennom KNBF. Snekke, 15 knop, forsikringssum 350.000, bevoktet havn, fritidsbåtskippersertifikat osv.: kr 1700 pr år. Synes ikke det er så hakkende galt.

 

Sjekket forsikringene i på nettet i DnB. De kom svær godt ut på alle andre forsikringer, bortsett fra båten. Der skulle de ha over 8000 for min båt. De ønsker tydeligvis ikke båtkunder.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet fort fra Norske Sjø til Gjensidige når jeg leste en artikkel i Seilmagasinet for et drøyt år siden. De sammenlignet vilkår for forskjellige selskaper, og jeg leste selv også i vilkårene. Husker ikke detaljer men jeg måtte legge på ca. 500 kr. for helt andre vilkår på en del områder.

 

Men husk at ved å gå opp et par tusenlapper i egenandel kan du få mye lavere premie i en del selskaper.

 

Selv holder jeg meg milevis unna et selskap med kort navn som dessverre forsikret et pizzabud som kjørte på meg mens han leste kartboken. (med bil, bakfra) makan til arrogant holdning har jeg aldri opplevd.

 

mvh

 

Barsk II :crazy::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er stor variasjon fra selskap til selskap, men ingen fasit på hvem som er billigst på hva. Det kommer kort og godt an på hvilken båt du har. Har du rask båt kan du glemme norske selskaper

 

Har akkurat hatt en runde med prisinnhenting. Norske selskaper gidder jeg ikke en gang hente pris fra. De ligger omtrent på den doble prisen av hva jeg får gjennom utenlanske selskaper eller meglere  - i allefall for oss som har litt hester og fart på båten.

 

Har samenlignet prisene fra danske Pantaenius, meglerfirmaene Quality Broker og Norwegian Broker. De to sistnevnte er rimeligst. Norwegian Broker ca 10 % under Quality Broker. Tilbudet på min båt ble 6100,- Rimeligste norske (Sparebank1) skulle ha 11000,-!!! Og vilkårene er absoutt ikke dårligere. Får blant annet full maskinhavaridekning med på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Det er neppe mulig å gi noe entydig svar på hvor det er billigst å forsikre. Det kommer an på flere forhold - dyr eller blillig båt, stor eller liten, sakte- eller hurtiggående, eierens kompetanse, ulike former for tyverisikring, egenandel, fartsområde, hvor stor del av året båten skal ligge i sjøen, forskjeller i vilkår osv. osv.

 

Jeg har forsikret gjennom Quality Broker de siste 4 årene, som for meg har vært det billigste. Også der er forsikringssummen fast (uten aldersfradrag), den inkluderer maskinforsikring (skade på motor og drivverk som ikke skyldes ulykke eller forsømt vedlikehold), men jeg har en egenandel på 20.000 for å få en akseptabel premie. Etter hva jeg har forstått har QB en minste forsikringssum på 500.000.

 

Med relativt dyr og hurtiggående båt har Vesta vært helt uinteressant, Norske Sjø kan ikke forsikre den, If har vært ganske konkurransedyktig (sett i sammenheng med andre forsikringer der og avtale gjennom jobben) men nådde ikke helt opp. Pantenius kom også relativt gunstig ut, men fortsatt dyrere enn QB.

 

Den beste anbefalingen er derfor å innhente en del tilbud og å lese vilkårene nøye.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det vanskeligste er jo å finne et selskap som har den laveste prisen ETTER skade. "Et selskap med kort navn" snakker mye om dette men jeg har hatt en del bilskader i dette selskapet og selv om jeg ALDRI har blitt stilt til ansvar for skaden har jeg måtte diskutere/krangle i evigheter før oppgjør dukker opp. Enkle saker som påkjørsel bakfra der han som kjørte på meg innrømmet skyld tar gjerne 6 mnd. :wink: :wink: :wink:

 

Jeg har for tiden Vesta (alle mine forsikringer) og de få gangene jeg har sammenlignet er de ikke billigst men der skiller ikke særlig mye i forhold til billigste norske alternativ jeg har sjekket. Har de siste 10 hatt 2 skader i Vesta, en båt og en bilskade, og begge er ordnet kjapt og greit fra Vesta's side. Dette teller ganske mye for meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg løfter opp denne tråden igjen da jeg har sjekket forsikringer for den nye båten vår. Båten er en Nidelv 300 sport med VP D6 310 motor. Båten blir ferdig i løpet av et par uker : :lol:

(gjett om vi gleder oss  :yesnod:)

 

Jeg har sjekket 5 ulike selskaper. Har ikke gått veldig grundig til verks og finlest absolutt alle detaljer, men føler at jeg har et rimelig godt bilde-

 

1. Gjensidige forsikring (gjennom Vital): Vanlig norsk kasko forsikring: 18000 kroner

2. Th Berg Assuranceforretning (Sarpsborg tror jeg de ligger): 1779 Euro = 16700 kroner inkl 40% bonusrabatt. All bonus må betales tilbake ved en eventuell skade

3. Pantaenius. Tok kontakt med de med bakgrunn i at Nidelv anbefaler disse i annonser. Ringte de i Danmark i dag. Første kommentar var at jeg hadde altfor stor motor - men de kjente ikke båttypen da jeg spurte om det. Forsikringspremie 35.000 kroner :eek:

4. Quality Broker: Hyggelig service. Full kasko og maskinskadeforsikring. Det gjøres ingen aldersfradrag e.l. ved skade. Premie ca. 12000 kroner

5. If skulle ha ca 19000 kroner for en forsikring tilsvarende Gjensidige.

 

Det som skremte meg mest var Pantaenius. De annonserer mye og har mange sterke merker med på sitt lag (Hallberg Rassy, Bavaria, Nidelv). Her opplevde jeg at de var lite serviceinstilt og at prisen var fullstendig hinsides konkurrentene. Tydelig at de ikke vil ha meg som kunde.

 

Jeg har ingen erfaring med skadeutbetaling fra noen av selskapene, så jeg må ta forbehold om det. Dog har jeg valgt det som for meg virket som den beste forsikringen for meg og de som hadde best service. At de i tillegg var billigst er jo en stor fordel. Dvs at jeg valgte Quality Broker

Link to post
Share on other sites

Egentlig rart at det ikke er med noen fra forsikringsbransjen her på forumet, kanskje baatplassen kunne blitt en prispresser på forsikring. Slik som andre organisasjoner klarer.

Noen som har tenkt i de baner, fra admin??

Hmm... Vet om en jeg.     Problemet med båtforsikring er at det er et lite lønnsomt produkt for de fleste selskap. Mye skader vs lite premievolum. Selv om i år har faktisk frekvensen gått ned, - noe jeg tror kommer av det dårlige været på Østlandet Det er jo stort sett der de IKKE båt-kyndige bor !!.  

 

I tillegg har man ikke de samme kvalitetssystmet på båtverksteder som på bil, slik at kalkulering av skadekostnad og mulighet for følgeskader ikke lar seg like lett beregne.  De verste skadene er f.eks synkeskader.  Der dukker det gjerne opp skader både 1 og 2 år etter at skaden inntraff. En evnet. ufullstendig rep. i tillegg gjør disse skadene særdeles kostnadskrevende.

 

Derfor er nok ikke forsespørsel på kun båtforsikring et strategisk inngangsspørsmål  fra kundens stå-sted.    

:boxing:

Link to post
Share on other sites

Den beste anbefalingen er derfor å innhente en del tilbud og å lese vilkårene nøye.

Ja, det finnes ikke noen facit på dette. Skal man ha optimale vilkår/pris må man ta jobben med å innhente tilbud og lese vilkår. Jeg mener også at dette har med tilitt å gjøre. Har man tro på at man får hjelp den dagen man trenger det?

 

Har alle mine eiendeler forsikret i samme selskap (det med kort navn), og synes jeg får en god del igjen for å være "totalkunde"

Link to post
Share on other sites

Jeg har for tiden Vesta (alle mine forsikringer) og de få gangene jeg har sammenlignet er de ikke billigst men der skiller ikke særlig mye i forhold til billigste norske alternativ jeg har sjekket.

Ting har forandret seg med ny båt..... Ser ut til at motorstørrelse er ganske så avgjørende. Mine 400 hk diskvalifiserte Vesta så nå har jeg båten forsikret i Norske Sjø.

 

De selskapene jeg sjekket opp falt slik ut (priser er rimelig nøyaktige men tatt etter husken):

  • Sparebank1: 21.000.-
  • Vesta: 14.000.-
  • Norske Sjø: 7.100.-
Når jeg snakket med Sparebank1 (de har vært ute etter mine forsikringer i mange år og jeg har et godt forhold til bankvirksomheten deres) sa de at med 400 hk var det jo et råskinn av en båt jeg hadde. Jeg sa da at det var en helt vanlig familiebåt og det kunne han ikke forstå.... "....men prisen blir nå slik likevel...". Da Sparebank1 sjekket prisen på min forrige båt var der et standardvalg på skjermen for motor "150-300 hk". Med dette valgt ble premien hysterisk men da jeg ba om å skrive inn 220 hk ble det plutselig mer folkelig men likevel en del dyrere enn Vesta.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den beste anbefalingen er derfor å innhente en del tilbud og å lese vilkårene nøye.

 

Sålangt jeg kan se, er dette den beste anbefalingen i denne tråden :yesnod:

 

Jeg har også QB, og de utgir et sammendrag av sine vilkår på norsk, men de hele og fulle (og gjeldende) vilkårene får du på engelsk og er forsikringsgivers vilkår.  QB er kun megler.

 

Ikke slå deg til ro med den forkortede norske utgaven.  Du MÅ lese og forstå de engelske vilkårene.  I mitt tilfelle var det f.eks. ikke dekning for landtransport etter offentlig vei, kun inne på marinaområdet. Det fremgikk kun av de orginale, og fullstendige vilkårene.

 

Forøvrig kom jeg ut med langt bedre både pris og vilkår hos Quality Broker som, i mitt tilfelle kjøper forsikringen fra Navigators&General, enn i noe norsk selskap.  

 

:flag:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde holdt meg unna slike megler firma som Qualituy brokers etc.  Har bekjentskaper som har hatt masse problemer med oppgjør fra dette firmaet, tok også veldig lang tid.

 

Jeg har vært selv i Norske sjø, men synes at de ikke var noe særlig, da jeg har seilbåt er det viktig med hvor mye de skriver av for alder på rigg o.l.

 

Jeg har nå forsikring i Sparebank 1.  Jeg er veldig godt fornøyd med disse, har hatt skader, men det har ikke vært noe problem i det hele tatt med oppgjør og service.  

 

mvh

S/Y Mildrid

 

Aadne

Link to post
Share on other sites

Har bekjentskaper som har hatt masse problemer med oppgjør fra dette firmaet, tok også veldig lang tid.

 

...ja, dette er interessant.  

Det har tidligere flere ganger vært etterlyst erfaringer med utenlandske selskaper etter skade her på plassen, men uten at jeg har fått med meg noen konkrete svar.

 

Hadde vært fint om du kom med litt mer "kjøtt på beinet".  

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært godt fornøyd med Gjensidige.  For vår Viksund 27 Columbi betaler vi ca. 1.700/år inkl. lettbåt og påhenger basert på en total forsikringssum på ca. 170.000.  Vi har hatt to skader, et innbrudd og et fortøyningshavari.  Fikk fantastisk service begge ganger, Gjensidige sparte ikke på noe og ordnet opp på absolutt aller beste måte.

 

OBS ang. de utenlandske selskapene:  De norske har rettshjelpdekning inkludert dvs. at hvis du havner i et juridisk uføre mht. båten så får du dekket dine kostnader til advokat m.m. på forsikringen (opp til 80.000 men Norske Sjø er lavere) mot en beskjeden egenandel.  Dette har ikke de utenlandske selskapene på sine poliser.  (Samme ordning er standard på hus, hytte og bil).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...