Jump to content

Hvilke forsikringsselskaper skal jeg sjekke?


jat

Recommended Posts

Har kasko og ansvarsforsikring på  min båt i Pantaenius av to grunner: 1 - De praktiserer ikke aldersfradrag ved skade på hekkagregat og annet utstyr og 2 - prisen ble på ca. 4500 pr år.

 

Båten er 25 fot, 130 hk diesel med hekkagregat, maksfart 25 knop, forsikringspremie 300.000 DKK, egenandel 4000 DKK.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde holdt meg unna slike megler firma som Qualituy brokers etc.  Har bekjentskaper som har hatt masse problemer med oppgjør fra dette firmaet, tok også veldig lang tid.

Her er det vel som i alt annet: både gode og dårlige erfaringer. Har hørt flere helt motsatt historier om super service og raske oppgjør fra forsikringsmeglere som QB.Mener jeg har lest noen av dem på en annen tråd om forsikring her inne...

 

Men hvorfor henter dere ikke pris fra Norwegian Brookers dere som vurderer forsikringsmeglere? Deres policy er å ligge 10 % under QB i pris, og de forsikrer i de samme selskapene som QB.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått papirene på forsikringen vår i Quality Broker. Før jeg aksepterte forsikringen fikk jeg tilgang til et norsk sammendrag av forsikringsvilkårene.  I dag fikk jeg de komplette papirene på engelsk fra QB. Her fremgår det at alle båter som kan gå fortere enn 17 knop har en spesialklausul (Speedboat Clause).

 

Av Speedboat clause fremgår det at skade på motor/drev/ror/propeller kun dekkes ved grunnstøting, kollisjon med brygge eller kollisjon med annen båt.

 

Hva om vi f.eks får drevskade fordi vi treffer drivved eller en tømmerstokk som liger dypt i vannet eller at vi får en kjetting i propellen og drevet havarerer?. Noen som har erfaring eller kunnskap om dette?

 

Om det er tilfelle at vi ikke har dekning for slik skade kommer jeg ikke til å forsikre båten i QB

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått papirene på forsikringen vår i Quality Broker. Før jeg aksepterte forsikringen fikk jeg tilgang til et norsk sammendrag av forsikringsvilkårene.  I dag fikk jeg de komplette papirene på engelsk fra QB. Her fremgår det at alle båter som kan gå fortere enn 17 knop har en spesialklausul (Speedboat Clause).

 

Av Speedboat clause fremgår det at skade på motor/drev/ror/propeller kun dekkes ved grunnstøting, kollisjon med brygge eller kollisjon med annen båt.

 

Hva om vi f.eks får drevskade fordi vi treffer drivved eller en tømmerstokk som liger dypt i vannet eller at vi får en kjetting i propellen og drevet havarerer?. Noen som har erfaring eller kunnskap om dette?

 

Om det er tilfelle at vi ikke har dekning for slik skade kommer jeg ikke til å forsikre båten i QB

 

QB hevder at "Speed Boat Clause" ikke gjelder i Norge og for norske kunder.  Dette har jeg fått skriftelig fra QB, i tilleg til endel andre avklaringer.  

 

Sjekk med QB, og få alt skriftlig.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

hvilke andre forhold anbefaler du meg å få sjekket med QB? Send gjerne IM

tja, språket i vilkårene var nokså "snirklete" advokat-engelsk, så jeg hadde endel avklaringer jeg måtte spørre om.  Dette gjorde jeg via mail, og har spart på disse mailene for evt. dokumentasjon til seinere.

 

Har det ikke her på jobben, men husker bl.a. at jeg stusset over begrepet "grounding".  Var usikker på hva engelskmennene la i dette, men fikk bekreftet at det var ensbetydende med å "gå på grunn" i den betydning vi (norske) legger i det.

Slik jeg oppfattet det, var det altså endel begreper og uttrykk som det var nødvendig å avklare betydningen av.  

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

for meg med stålbåt sjekket jeg pris på sparebank 1 ,IF og Norske sjø

Sparebank 1  : Ca 5000

IF                   : Ca 3000

Norske sjø     : Ca 1900,da med pristillegg pga av at båten ligger på vannet hele vinteren.

Ikke så vanskelig å bestemme seg da ! :yesnod:

Glemte å få med at jeg er helkunde i Sparebank 1
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har sjekket rundt på forskjellige selskaper og har funnet ut at sparebank-1 er billigst for meg på båt. Dette har vært tilfelle nå på tredje året. Båten nå er en Bayliner 29 fot med 270 hk og hekkagregat. Fors.sum er satt til 650.000 nkr (Premie 7300???). Når jeg sier båt så er det vel og merke når dei har alle mine forsikringer ellers i tillegg.

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

En merkelig historie kommer her:

Jeg fikk for 1 uke siden et tilbud fra Pantaenius forsikring på 35.000 kr/år for å forsikre vår Nidelv 300. Dette syntes jeg var på grensen (faktisk litt over) av det seriøse. Sa det til dem at de var ca. 300% dyrere enn sammenlignbart engelsk selskap (gjennom Quality Broker). Basert på at Nidelv også i annonser anbefaler Pantaenius tok jeg kontakt med Nidelv og informerte dem om tilbudet jeg hadde fått.

 

Uten noen nærmere forklaring dukket det i dag opp et revidert tilbud på ca. det halve  :eek: Jeg må jo si at jeg undres over hvor seriøse Pantaenius er i sin kundebehandling. Hadde de enda forklart hvorfor de sendte et nytt tilbud hadde det vært enklere å forstå

Link to post
Share on other sites

En merkelig historie kommer her:

Jeg fikk for 1 uke siden et tilbud fra Pantaenius forsikring på 35.000 kr/år for å forsikre vår Nidelv 300. Dette syntes jeg var på grensen (faktisk litt over) av det seriøse. Sa det til dem at de var ca. 300% dyrere enn sammenlignbart engelsk selskap (gjennom Quality Broker). Basert på at Nidelv også i annonser anbefaler Pantaenius tok jeg kontakt med Nidelv og informerte dem om tilbudet jeg hadde fått.

 

Uten noen nærmere forklaring dukket det i dag opp et revidert tilbud på ca. det halve  :eek: Jeg må jo si at jeg undres over hvor seriøse Pantaenius er.

Pantaenius er vel verken mer eller mindre seriøse enn andre forsikringsselskap. Vår erfaring fra bruk av en forsikringsmegler (ikke Quality Broker som er nevnt i denne tråden) er som følger:

 

Vi skulle forsikre vår seilbåt for seilas tur/retur Karibien. Erfaring fra andre sa at ingen norske selskap var interessert i denne type forsikring, så jeg kontaktet en forsikringsmegler. Først fikk jeg beskjed av megleren om at ingen (!?) selskap ville forsikre båten vår, siden den var for gammel (1977) Når jeg påpekte hvor latterlig dette var, ble de litt stumme, men lovte å undersøke en gang til. Det gjorde de, men nå var problemet at vi bare skulle være to personer ombord.  Jeg fortalte henne at i mange (de fleste?) langturbåter består mannskapet av nettopp to personer (mann og kone). Forsikringsdamen mente så at det var direkte uansvarlig å seile over Atlanteren med kun to personer ombord. Hun mente nok at det var livsfarlig utenfor Færder også, men det sa hun klokelig nok ingen ting om. Samtalen ble deretter raskt avsluttet, med beskjed om at vi ikke ønsket å benytte hennes meglertjenester. Jakten på andre forsikringsmuligheter begynte.

 

To uker etterpå kom det en regning i posten. Forsikringsdamen fra helvete hadde likegodt tegnet en forsikring for oss. Med klausul om at det måtte være tre personer ombord ved overfarten. :headbang: På toppen av det hele var premien nesten dobbelt så høy som den vi tilslutt endte opp med. Den betaler vi nemlig til Pantaenius.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Pantaenius er vel verken mer eller mindre seriøse enn andre forsikringsselskap.

Mulig det er så - og jeg er glad for at du er fornøyd.

Dette er ikke eneste erfaring jeg har med Pantaenius. I tillegg til de 2 tilbudene jeg har mottatt har jeg også sendt dem 2 foreslpørsler basert på deres web side - og jeg har ikke fått svar på noen av mine henvendelser. Min undring er basert på dette - samt at de annonserer svært mye der de bruker talsmenn som er anerkjente i bransjen (Hallberg Rassy, nidelv, Bavaria). Når man gjør det legger man lista ganske høyt - og da er et etter min mening viktig å leve opp til det i kundekontakten også

Link to post
Share on other sites

Jeg ba om tilbud på forsikring hos Pantaenius under båtmessa på Lillestrøm i mars. Det tok svært lang tid før jeg hørte noe - så lang tid at jeg reelt sett hadde bestemt meg for forsikringsselskap og avskrevet Pantaenius. Da tilbudet først kom var det blant de bedre, men på ingen måte konkurransedyktig med Quality Broker.

 

Og - jeg har fått det skriftlig bekreftet i dag: Det er ingen "Speedboat clause" på Hannah III (som "etter boka", svært lett lastet og med litt nedoverbakke skal gjøre 41 knop).  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket 5 ulike selskaper. Har ikke gått veldig grundig til verks og finlest absolutt alle detaljer, men føler at jeg har et rimelig godt bilde-

 

3. Pantaenius. Tok kontakt med de med bakgrunn i at Nidelv anbefaler disse i annonser. Ringte de i Danmark i dag. Første kommentar var at jeg hadde altfor stor motor - men de kjente ikke båttypen da jeg spurte om det. Forsikringspremie 35.000 kroner :eek:

Det som skremte meg mest var Pantaenius. De annonserer mye og har mange sterke merker med på sitt lag (Hallberg Rassy, Bavaria, Nidelv). Her opplevde jeg at de var lite serviceinstilt og at prisen var fullstendig hinsides konkurrentene. Tydelig at de ikke vil ha meg som kunde.

Rett skal være rett.

 

Etter at jeg sa til Pantaenius at jeg syntes deres pris på 35.000 kroner var hinsides, og at jeg informerte Nidelv om at forsikringen de anbefaler i annonser en svært dyr, mottok jeg i dag - uten nærmere forklaring - et nytt tilbud fra Pantaenius som var ca. halvparten så dyrt som det første tilbudet på 35.000 kroner. Nytt tilbud fra dem var på ca. 16.000 kroner/år. Da er de slett ikke så dyre som jeg først skrev.

 

Da jeg spurte Pantaenius hvorfor jeg hadde fått et nytt tilbud uten at jeg hadde bedt om det forklarte de at det ved gjennomgåelse av det første tilbudet til meg ble oppdaget at det var lagt inn at båten var dansk registrert. Da de rettet dette til norsk registrert båt ble forsikringen i underkant av 20.000 kroner billigere - det var jo hyggelig.

 

Uansett valgte jeg bort Pantaenius og forsikret båten hos Quality Broker.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk i dag denne mailen fra Quality Broker:

 

"Kjære kunde.

 

 

 

Quality Broker har som megler jobbet aktivt for å holde seg oppdatert på Deres vegne.

 

Vi kan presentere følgende nyheter for sesongen 2005:

 

* Reduksjon av forsikringspremier

* Nye rabattordninger, for blant annet:

 

* GPS Sporingssystem

* Blykjøl på seilbåter

* Utvalgte båttyper (motor og seil)

 

Quality Broker vil til enhver tid kunne tilby deg som båteier de mest konkurransedyktige betingelser på din lystbåtforsikring."

 

Kanskje vi som bruker QB kan se fram til enda lavere premier for 2005-sesongen?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Fikk i dag denne mailen fra Quality Broker:

 

"Kjære kunde.

 

 

 

Quality Broker har som megler jobbet aktivt for å holde seg oppdatert på Deres vegne.

 

Vi kan presentere følgende nyheter for sesongen 2005:

 

* Reduksjon av forsikringspremier

* Nye rabattordninger, for blant annet:

 

* GPS Sporingssystem

* Blykjøl på seilbåter

* Utvalgte båttyper (motor og seil)

 

Quality Broker vil til enhver tid kunne tilby deg som båteier de mest konkurransedyktige betingelser på din lystbåtforsikring."

 

Kanskje vi som bruker QB kan se fram til enda lavere premier for 2005-sesongen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk samme mailen i dag, og jeg kontrer raskt og spurte hvilke krav de har til GPS sporingssystem. Bakgrunnen for mitt spørsmål er at det i følge Gemotech ikke finnes noen FG godkjente alarmsystemer for båter. Her er svaret jeg fikk:

En innstallasjon av GPS sporingsystem som er koplet til en godkjent

alarmsentral

vil kunne gi 10% rabatt hos ett av våre selskaper.

 

Hvilke GPS sporingssystemer er det som har en slik funksjon? Track Guard kan det ikke være for det er VHF basert.

Link to post
Share on other sites

Fikk i dag denne mailen fra Quality Broker:

 

"Kjære kunde.

 

 

 

Quality Broker har som megler jobbet aktivt for å holde seg oppdatert på Deres vegne.

 

Vi kan presentere følgende nyheter for sesongen 2005:

 

* Reduksjon av forsikringspremier

* Nye rabattordninger, for blant annet:

 

* GPS Sporingssystem

* Blykjøl på seilbåter

* Utvalgte båttyper (motor og seil)

 

Quality Broker vil til enhver tid kunne tilby deg som båteier de mest konkurransedyktige betingelser på din lystbåtforsikring."

 

Kanskje vi som bruker QB kan se fram til enda lavere premier for 2005-sesongen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk samme mailen i dag, og jeg kontret raskt og spurte hvilke krav de har til GPS sporingssystem. Bakgrunnen for mitt spørsmål er at det i følge Gemotech ikke finnes noen FG godkjente alarmsystemer for båter. Her er svaret jeg fikk:

En innstallasjon av GPS sporingsystem som er koplet til en godkjent

alarmsentral

vil kunne gi 10% rabatt hos ett av våre selskaper.

 

Hvilke GPS sporingssystemer er det som har en slik funksjon? Track Guard kan det ikke være for det er VHF basert.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk samme mailen i dag, og jeg kontret raskt og spurte hvilke krav de har til GPS sporingssystem. Bakgrunnen for mitt spørsmål er at det i følge Gemotech ikke finnes noen FG godkjente alarmsystemer for båter. Her er svaret jeg fikk:

En innstallasjon av GPS sporingsystem som er koplet til en godkjent

alarmsentral

vil kunne gi 10% rabatt hos ett av våre selskaper.

 

Hvilke GPS sporingssystemer er det som har en slik funksjon? Track Guard kan det ikke være for det er VHF basert.

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen grunn til å gi seg med det. Svaret kan ikke være gjennomtenkt. Jeg kommer i farten ikke på noen alarmsystemer med GPS sporingsteknologi. Derimot finns det VHF-basert (Track Guard) og GSM-basert (Falck). (Flere?) Dessuten løsninger som benytter båt/bilalarm med ulike sensorer i kombinasjon med GSM hvor du er din egen alarmsentral. Fortsatt ikke GPS.

 

Track Guard og Falck gir tilnærmet samme funksjonalitet men med ulik teknologi. Falck "peiler" ved hjelp av basestajoner for GSM, og kan ved hjelp av dette gi en "fix" innen noen hundre meter. Track Guard peiler ved hjelp av VHF, og kan gi nøyaktig posisjon vha krysspeiling. Falck "mobiliserer" via egne vektere mens Track Guard benytter fly til søking. I begge tilfeller forutsetter det at du selv oppdager at båten er borte. Hvordan vite det? Track Guard kan kombineres med alarm slik at senderen varsler sentralen og eieren når alarmen går. Falck tror jeg ikke tilbyr dette. Endelig har Track Guard "radiomuren" i Drøbak, som automatisk varsler hver gang en båt med deres sender passerer. Effektivt for alle båter som ligger innenfor Drøbak.

 

Begge systemer er tilnærmet like bra, slik jeg kan se det. kanskje har Track Guard noen fordeler, særlig for de i indre Oslofjord, pga. radiomuren, flysøk og at de er etablert og har dokumentert resultater i større grad enn Falck.

 

Som sagt, jeg tror ikke QB har tenkt nok gjennom dette, eller så har ikke vedk. du kontaktet skjønt dette. De løsninger jeg har beskrevet og som er etablerte i Norge må da være tlstrekkelige for QB? Jeg ville gått noen runder til.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ikke særlig god reklame. De bør kunne redgjøre for hvilke systemer de tenker på, og hva mener de med Utvalgte båttyper (motor og seil) ?

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig Lasse. Mailen fra QB var ganske så amatørmessig, både i innhold og layout. Vet ikke helthvorfor, QB har fremstått som langt mer profesjonelle før. Kanskje de skulle gjøre et spedt forsøk på "direct marketing". Mailen var signert en jeg trodde jobbet i/med Seilas og Båtliv.

 

Nåvel, om det framstod amatørmessig så var jo det prinsipielle budskapet bra. Dvs. større grad av nyansering av vilkår basert på individuell sikring av båt samt vurdering av egenskaper hos utvalgte båter. QB har fra før lave priser (i den grad fosikring kan sies å ha lave priser) og har meg bekjent ingen "dårlige historier". Derimot ahr de ikke tidligere innrømmet rabatter vedr. f.eks. alarm/sporingssystemer, men hevdet at de "jobbet med saken".

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Se på Hellmertz velg GSM Larmsändare - se på modell 55. Denne kan kobles til GPS - og den kan sende SMS om noen av sensorene løses ut. Sammen med alle medlinger sendes også posisjonen til båten. Man kan også sende SMS til alarmen og be om posisjon.

 

Vedt Track guards alarm funksjon. Den forutsetter at man er innenfor dekningsområdet av Guard systems faste antennesystem.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se på Hellmertz velg GSM Larmsändare - se på modell 55. Denne kan kobles til GPS - og den kan sende SMS om noen av sensorene løses ut. Sammen med alle medlinger sendes også posisjonen til båten. Man kan også sende SMS til alarmen og be om posisjon.

utenfor dette faste antennesystemet brukes peiling fra bil/fly når man oppdager at båten er borte.

<{POST_SNAPBACK}>

Men fortsatt er ikke dette et GPS sporingssystem koplet til en godkjent alarmsentral.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...