Jump to content

Hvilke forsikringsselskaper skal jeg sjekke?


jat

Recommended Posts

Men fortsatt er ikke dette et GPS sporingssystem koplet til en godkjent alarmsentral.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei - det stemmer. Poenget mitt var å vise at det finnes GSM alarmer med GPS sporing. Det står i produktarket til alarmen at den kan kobles til alarmsentral. I praksis tror jeg det vil si at alarmen sender sms til en alarmstasjon som er bemannet - som f.eks. Haflsund, Sector, Falck eller Securitas husalarmsentraler. Men om de er interessert i å levere en slik tjeneste har jeg ingen aning om.

 

Jeg synes også svaret jeg la ut her fra QB var intetsigende, så jeg svarte dem med å be om mer konkret info, dvs. hva de krever av dokumentasjon og hvilke alarmer de har i tankene konkret for å gi rabatt. For om denne alarmen eller tjenesten ikke finnes ennå da har de "gjort seg bort".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk samme email fra QB igår.

Spurte QB om SeaTr@cking fra Autotrap A/S var godkjent for rabatt. Dette er vel et av de mest utbygde alarm systemene for båteiere og båtforeninger i Norge idag.

Men nei, dette var ikke godkjent.

Protector var godkjent (10% rabatt hos QB), et produkt jeg ihvertfall aldri har hørt om. Dyrt var det lell.

Kanskje QB har en eller annen knytning til Protector. :confused:

Syns ihverfall det er veldig rart at ikke Seatracking er godkjent, da de fleste Norske selskapene gir rabatt for Seatracking.

 

Protector APS 200:

• er et AKTIVT sporingssystem som har direkte forbindelse med alarmsentral.

• er et GPS/GSM basert system.

• starter sporing automatisk ca. 1 min. etter at båten blir forsøkt startet.

• alarm når båten flyttes ut av et forhåndsbestemt geografisk område.

• monteres slik at sporing vil starte uansett om båten startes med

nøkkel eller tjuvkoples.

• er utstyrt med batteri backup som trer i kraft hvis hovedstrøm brytes.

• monteres bare av autoriserte montører.

• kan bygges ut med følgende utstyr, eksempelvis:

- alarm ved for lav batterispenning i båten.

- automatisk alarm ved røyk/brann i båten.

- mulighet for varsel hvis motor fjernes fra båt.

Pris: APS 200 kr. 6.900,- eks.mva.

(Montering fra kr. 1.000,- årsabonnement kr. 1.450,- alle priser eks.mva)

Rabatt på båtforsikring kan påregnes ved installasjon av APS 200.

Kontakt Quality Broker AS.

www.protectoravl.no

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

God Morgen

 

Jeg har også mottatt denne masse-utsendelsen fra QB. Jeg har imidlertid allerede betalt årets forsikring, så det skal bli spennede å se om jeg nå får penger i retur, ettersom de påstår de er blitt billigere. Har tidliger forsøkt meg på rabatt ettersom jeg har Haukka-alarm (teknisk/innbrudd/tyveri) montert, men sålangt har dette ikke holdt for rabatt.

Har mailet dem for å få litt mer kjøtt på beinet ang. dette siste utspillet, og venter spent på svar.

 

Forøvrig må jeg si jeg sålangt er godt fornøyd med prisnivået til QB, og har ikke funnet noen som kan konkurere med dem på pris og vilkår.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I dag har jeg min båt forsikret i If, hvor jeg også jobber.....!

 

Men jeg har nå fått et tilbud fra Norwegian Broker etter anbefaling fra andre, og dette tilbudet var vesentlig lavere priset og vilkårene var tilsvarende!

 

Så jeg vurderer å bytte fra min egen arbeidsgiver til en konkurent.....

 

SE

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I dag har jeg min båt forsikret i If, hvor jeg også jobber.....!

 

Men jeg har nå fått et tilbud fra Norwegian Broker etter anbefaling fra andre, og dette tilbudet var vesentlig lavere priset og vilkårene var tilsvarende!

 

Så jeg vurderer å bytte fra min egen arbeidsgiver til en konkurent.....

 

SE

Men pleier ikke der fra If å fortelle oss at en forsikring alltid har to priser - En før og en etter uhellet?

Hvordan er disse Broker gutta på dette området?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg missforstår nå, men er ikke QB en forsikringsMEGLER? Dvs at det er vilkårene til ettellerannet forsikringsselskap sim gjelder? Som oftest vil det være Lloyds, men det er vel litt forskjellig avhengig av båt, fartsområde, bruk osv. Da blir det ikke riktig å si at QBs vilkår er sånn og sånn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dyrt! Betaler 1600 for en Skilsø 750,fart inntil 20 knop,forsikret for 400 000. If  har grei båtforsikring og det går an å presse dem på pris. De begynner å bli greie på motorsykkel

forsikring også.( Men da må du klemme skikkelig til for å få en grei pris).

 

Press dem blodhardt på pris.Du vet at du har klemt øya nesten ut av hodet på dem når dama må klarere prisen du vil betale med sjefen sin. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Tilbudet jeg fikk fra if på min Nord-west 740 i fjord lød på kr 10500 :nonod: ,det er jo litt drøyt.,Da det er ganke like båt typer vi har fart,motor og fot. Har forsikring i Sparebanken 1 nordnorge ca 4000 pr år. Hilsen festus..

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg missforstår nå, men er ikke QB en forsikringsMEGLER? Dvs at det er vilkårene til ettellerannet forsikringsselskap sim gjelder?

<{POST_SNAPBACK}>

 

dette er helt rett, Lars Herman. QB, eller "avleggeren" Norwegian Broker, er begge meglere som handler forsikring i markedet, hovedsakelig i England etter hva jeg har forstått.

 

Vilkårene får du tilsendt og er gjevnt bedre enn norske selskapers. De utenlandske selskapenes vilkår er forøvrig veldig like seg imellom, men har vesentlige forskjeller fra de norske selskapenes. Bl.a. trekkes det ikke aldersfradrag ved oppgjøret.

Billigere er de også, aillefall på de eksemplene jeg har sett

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte info om denne Hellmertz alarmen til QB for å se om den tilfredsstiller de kravene de har. Tenkte det var greit å vite hva de mener. (Hellmertz velg GSM Larmsändare - se på modell 55. Denne kan kobles til GPS - og den kan sende SMS om noen av sensorene løses ut. Sammen med alle medlinger sendes også posisjonen til båten. Man kan også sende SMS til alarmen og be om posisjon.)

 

Her er svaret jeg fikk

 

Det ser ut til at den har det som skal til for å kunne få rabatter i det

ene selskapet vårt. Så det er notert, og vi vil ta det med i vår runde

når vi skal søke etter fornyelse til din

 

Quality Broker er en forsikringsmegler, og muligheten for rabatt har de fått fordi de nå har fått et nytt forsikringsselskap inn i "poolen" av selskaper de megler for

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sendte info om denne Hellmertz alarmen til QB for å se om den tilfredsstiller de kravene de har. Tenkte det var greit å vite hva de mener. (Hellmertz velg GSM Larmsändare - se på modell 55. Denne kan kobles til GPS - og den kan sende SMS om noen av sensorene løses ut. Sammen med alle medlinger sendes også posisjonen til båten. Man kan også sende SMS til alarmen og be om posisjon.)

 

Her er svaret jeg fikk

 

Det ser ut til at den har det som skal til for å kunne få rabatter i det

ene selskapet vårt. Så det er notert, og vi vil ta det med i vår runde

når vi skal søke etter fornyelse til din

 

Quality Broker er en forsikringsmegler, og muligheten for rabatt har de fått fordi de nå har fått et nytt forsikringsselskap inn i "poolen" av selskaper de megler for

Og så får de jo masse gratis informasjon om slike systemer da, fra båteiere som sender inn spesifikasjoner :lol: Håper de gir en rabatt som monner.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke noe feil, men siden de ikke har oppgitt hvilke typer det gjelder, har de sikkert heller ikke giddet å undersøke hva som finnes på markedet. Trikset er å la deg og andre som har interesse av dette gjøre fotarbeidet, så kan de klippe og lime det de liker av det dere sender inn og dermed bygge seg opp et register. Smart tenkt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke noe feil, men siden de ikke har oppgitt hvilke typer det gjelder, har de sikkert heller ikke giddet å undersøke hva som finnes på markedet. Trikset er å la deg og andre som har interesse av dette gjøre fotarbeidet, så kan de klippe og lime det de liker av det dere sender inn og dermed bygge seg opp et register. Smart tenkt  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

OK, da skjønner jeg hva du mener :smiley: . Jeg hadde nok lagt opp til det samme selv. Men ettersom dette er utelandske forsikringer med engelske vilkår tror jeg det er vanskelig for QB helt eksakt å definere hva som er innenfor de angitte rammer fra forsikringsselskapet uten at kundene er litt aktive. De fleste kunder vil jo kreve 10% rabatt om de mener de har rett på det. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ettersom dette er utelandske forsikringer med engelske vilkår tror jeg det er vanskelig for QB helt eksakt å definere hva som er innenfor de angitte rammer fra forsikringsselskapet uten at kundene er litt aktive. De fleste kunder vil jo kreve 10% rabatt om de mener de har rett på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Var inne på tanken selv, nemlig at QB nå tilbød rabatt med grunnlag i godkjenningsordinger for systemer etablert i andre land, f.eks. UK. De har jo tidligere til meg sagt at de "jobbet med saken" for å få til rabattordninger for ulike sikkerhetstiltak, slik som norske selskaper tilbyr.

 

Det er vel ikke utenkelig at dette er litt prematurt, og ikke helt tilpasset norske tilbydere ennå. men skal det ha noen betyning må det jo det. Og den løsningen du henviser til er vel fortsatt ikke tilknyttet noen annen alarmsentral enn din private? I Norge?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

dette er helt rett, Lars Herman.  QB, eller "avleggeren" Norwegian Broker, er begge meglere som handler forsikring i markedet, hovedsakelig i England etter hva jeg har forstått.

 

Vilkårene får du tilsendt og er gjevnt bedre enn norske selskapers.  De utenlandske selskapenes vilkår er forøvrig veldig like seg imellom, men har vesentlige forskjeller fra de norske selskapenes.  Bl.a. trekkes det ikke aldersfradrag ved oppgjøret.

Billigere er de også, aillefall på de eksemplene jeg har sett

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte nåværende båt for to år siden og tok med forsikringen(QB) på kjøpet. har vært fornøyd helt til jeg i sommer hadde en grunnstøting. Drevet havarerte i slutten av august og oppgjøret er enda ikke kommet. Ble montert nytt drev og jeg må regne med å betale ca 50%av drevet selv. Ikke arbeid og andre deler. Verkstedet er litt fortvilet. Ellers har premien gått ned med ca en tusing pr år.

Link to post
Share on other sites

Og den løsningen du henviser til er vel fortsatt ikke tilknyttet noen annen alarmsentral enn din private? I Norge?

<{POST_SNAPBACK}>

Denne alarmen kan tilknyttes alle former for alarmsentraler - både egne og profesjonelle. Det kan da sendes SMS/faks/mail om alarmen løses ut. Jeg har ennå ikke tatt stilling til hva slags systemer jeg skal ha i båten. Har fått anbefalt mange ulike løsninger. Men sikring i bøtter og spann skal jeg ha. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nåværende båt for to år siden og tok med forsikringen(QB) på kjøpet. har vært fornøyd helt til jeg i sommer hadde en grunnstøting.  Drevet havarerte i slutten av august og oppgjøret er enda ikke kommet.  Ble montert nytt drev og jeg må regne med å betale ca 50%av drevet selv. Ikke arbeid og andre deler.  Verkstedet er litt fortvilet. Ellers har premien gått ned med ca en tusing pr år.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var VELDIG interessant. Jeg har valgt QB basert på generelt positivt inntrykk. Fint om du kan spesifisere - enten her eller pr IM om du ikke vil offentliggjøre detaljer. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne alarmen kan tilknyttes alle former for alarmsentraler - både egne og profesjonelle. Det kan da sendes SMS/faks/mail om alarmen løses ut. Jeg har ennå ikke tatt stilling til hva slags systemer jeg skal ha i båten. Har fått anbefalt mange ulike løsninger. Men sikring i bøtter og spann skal jeg ha. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Har akkurat denne alarmen. Gir alarm på innbrudd i cabin, motorromsluker og posisjon. Virker greit. Slår av og på alarm, sjekker status på alle følere, posisjon og batterispenning via mobilen. Bruker litt mye strøm synes jeg. Mistenker GPS for å være synderen. Skal sjekke dette nøyere en dag. Fint å sjekke spenninga fra godstolen når du måtte ønske, men det må du med denne i drift. Vurderer å kople inn nivåbryter for lensepumpe. Dette helst for å gi alarm ved lakkasje under gange, men også under landligge.

 

Har i grunnen ikke tenkt hva jeg helt gjør dersom alarmen går på en lørdagskveld etter et par :drink: Jo, det må vel være å kople alarmen ut og inn et par ganger og tolke signalene. Dessuten kan man legge opp mikrofon for avlytting. Det fine med GPSen er at du vil oppdage dersom noen løsner fortøyniningene for å slepe båten bort. Regner med at eventuelle tyver ellers vil kunne sette anlegget ut av drift etter en stund. Startsperre er selvsagt en del av systemet, men det hefter vel ikke proffene særligen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Denne alarmen kan tilknyttes alle former for alarmsentraler - både egne og profesjonelle.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke sentraler? Dette vet jeg ikke noe om. Finnes det alarmsentraler som aksepterer tilkopling uten at de selv leverer og er ansvarlig for utstyret? Meg bekjent går ikke det med YachtGuard, Falck, Securitas eller Hafslund. Og - hvis slike sentraler finnes, har de da noe apparat/rutiner for å finne båten? (ja, jeg skjønner jo at GPSen viser posisjon, men det skal jo organiseres et søk allikevel).

 

Jeg spør, fordi jeg i min leting etter alternativer på den ene siden har sett YachtGuard og Falck, som (bl.a.) markedsfører seg spesielt mot fritidsbåter, og på den annen side GSM-baserte systemer med div. sensorer som varsler båteieren via mobil. Eieren må så selv følge opp. Og så type husalamer da, som Securitas og Hafslund, som jeg ikke har sett markedsføre noe tilbud rette mot fritidsbåter.

 

Men jeg kan meget vel ha oversett noe.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Startsperre er selvsagt en del av systemet, men det hefter vel ikke proffene særligen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå drar vi tråden litt ut her - men jeg håper at dette har interesser for flere enn bare meg.

 

Jeg er litt skeptisk til startsperre. Først og fremst fordi dette er et rele som kan svikte - og svikter det i feil posisjon får du ikke startet motoren - uansett hvor mye du ønsker det. Har du noen erfaringer med det? Andre som har erfaring med slike startsperrer?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; "og svikter det i feil posisjon får du ikke startet motoren"

 

Man sørger da for at ha 2 motorer :wink:

 

Men seriøst - jeg har opplevd at en motor ikke ville starte (altså ikke noe innslag på startmotoren i det hele tatt). Trodde det hadde noe å gjøre med alarmen jeg hadde montert, men i ettertid viste det seg at det var startmotoren. Den sviktet til slutt, heldigvis mens båten lå til service i Vollen. Startsperre har jeg ikke noen erfaring med.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Nå drar vi tråden litt ut her - men jeg håper at dette har interesser for flere enn bare meg.

 

Jeg er litt skeptisk til startsperre. Først og fremst fordi dette er et rele som kan svikte - og svikter det i feil posisjon får du ikke startet motoren - uansett hvor mye du ønsker det. Har du noen erfaringer med det? Andre som har erfaring med slike startsperrer?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, du har et poeng. Selvsagt har du en hemmelig prosedyre på å sjekke dette da. Du kan kontrollert fysisk kople ut alarmen med de rette nøkler koder etc., slik som for bilalarmer. Poenget er at tyvene setter himmnel og jord i bevegelse før enn de er kommet så langt forhåpentligvis. Med din båt vil du nedbetale alarmen på kanksje to til tre år på rabattene den utløser.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; "og svikter det i feil posisjon får du ikke startet motoren"

 

Man sørger da for at ha 2 motorer  :wink:

Mulig at du begynner å bli litt utdatert akkurat der KOB :wink: Det er noen herrer i VP som har ambisjoner om at D6 350 skal erstatte mange dobbelt installasjoner med mindre motorer (som KAD 32). Man ser heller ikke så mye skriverier om 2xD3 - for her fyller D6 350 behovet - med mindre man skal ha 2 motorer av sikkerhetsgrunner, Men når man kommer opp i større båter (som Hannah III) da trenger man 2 motorer. Helt enig der. Det handler både om sikkerhet, prestanda og manøvreringsdyktighet. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...