Jump to content

Ulyd fra bravo2 drev

Erik65

Recommended Posts

Jeg har hatt drevet til reprasjon for å skifte konen.Jeg monterer drevet på båten,fyller olje.Når jeg så starter for å sjkke at alt fungerer legger jeg merke til en lager/tannhjullyd som ikke har vert tidligere som kommer fra øvre del av drevet.Sjekket lageret innenfor belgen før montering.Jeg har ikke lyst til å sjøsette før jeg har fått dette sjekket.Han som reparete drevet er sykemeldt og vanskelig å få tak i.Håper det er noen på forumet som har litt erfaring med bravo som kan si om det er nomalt med litt "arbeidslyd" fra drevet.Lyden er den samme om den står i fri eller i gear.For meg høres det ikke normalt ut,men hva kan han eventuelt gjort galt?

Mvh

Erik

Det er normalt med en klaprelyd, særlig i fri. Har du hatt motoren i gang før på land og sammenlignet eller sammenligner du med lyden som kommer når båten er på sjøen?

Tar du av propellen og bruker en god lærhanske kan du starte motoren, sette den i gir og stramme litt rundt propellakslingen med hansken, lyden skal da avta i styrke.

Jeg ser du skriver at du har sjekket lageret, hvordan ble det gjort?

Jeg sjekker oppretting av motor hvert år når drevet er av, da må du ha en tolk som du stikker inn. Den skal gli inn ved hjelp av makt fra en finger bare. Må du bruke mer makt må motorfeste justeres. Du bør også pumpe inn ny grease i lageret fra utsiden, du ser at det kommer inn gjennom lageret. Igrunn en enkel jobb når man først er på land.

Samme med meg, ulyder i øvre del av girhus! (når den kjøres på land) Bytta kryssa i drivledd, men hører fortsatt en ubehagelig kakkelyd. Ikkje en jamn dur men litt ujevn. Frekvensen øker i takt med turtall, både i fri og innkoblet. Lageret i akterspeil byttet å sjekket med tolk. Mi fornuft tilseier at dette skulle være drivledd, sjølom der er nye kryss.

Drevet er halveis opptilta då eg ikkje får den lenger ned når båten står på hengar.

Er det dette du beskriver som normal klaprelyd? Har ikkje prøvt med motstand på propell aksling endå!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...