Erik65 Startet 27.Mai.2010 Del på Facebook Startet 27.Mai.2010 Jeg har hatt drevet til reprasjon for å skifte konen.Jeg monterer drevet på båten,fyller olje.Når jeg så starter for å sjkke at alt fungerer legger jeg merke til en lager/tannhjullyd som ikke har vert tidligere som kommer fra øvre del av drevet.Sjekket lageret innenfor belgen før montering.Jeg har ikke lyst til å sjøsette før jeg har fått dette sjekket.Han som reparete drevet er sykemeldt og vanskelig å få tak i.Håper det er noen på forumet som har litt erfaring med bravo som kan si om det er nomalt med litt "arbeidslyd" fra drevet.Lyden er den samme om den står i fri eller i gear.For meg høres det ikke normalt ut,men hva kan han eventuelt gjort galt? Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Det er normalt med en klaprelyd, særlig i fri. Har du hatt motoren i gang før på land og sammenlignet eller sammenligner du med lyden som kommer når båten er på sjøen? Tar du av propellen og bruker en god lærhanske kan du starte motoren, sette den i gir og stramme litt rundt propellakslingen med hansken, lyden skal da avta i styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Erik65 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Jeg har sammenlignet lyden på land,det er ikke klaprelyd.Det er en jevn durelyd,høres ut som et defekt lager.Merker også at øvre delen blir litt varm,men dette har jeg ikke sjekket tidligere,gjerne normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Jeg ser du skriver at du har sjekket lageret, hvordan ble det gjort? Jeg sjekker oppretting av motor hvert år når drevet er av, da må du ha en tolk som du stikker inn. Den skal gli inn ved hjelp av makt fra en finger bare. Må du bruke mer makt må motorfeste justeres. Du bør også pumpe inn ny grease i lageret fra utsiden, du ser at det kommer inn gjennom lageret. Igrunn en enkel jobb når man først er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Erik65 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Jeg snurret lett på lageret uten å kjenne harde punkter,glir helt jevnt og fint.Jeg har også smurt lageret gjennom nippelen på utsiden.Jeg har ikke sjekket opprettingen på motoren.Får se om jeg kan få lånt meg en tolk.Noen som vet om noen i stavanger området som låner ut tolk? Redigert 28.Mai.2010 av Erik65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Mange har kjøpt slikt verktøy selv og det er ingen ulempe siden jobben bør gjentas med jevne mellomrom. Motorlabbene kan sige. Spør i havnen der du vet det står mercruiser ombord. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Jeg har også smurt lageret gjennom nippelen på utsiden. Nå er de begynt med tette lager. Ble skiftet på min for en uke siden, og da ble smørenippelen fjernet/forseglet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Når begynte de med tette lager? Jeg trodde de bare var vanntette jeg? Altså at de hindrer vann å lekke inn i båten om belgen svikter. Du ser iallefall på lageret om det er hull som skal overett med smørenippelen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik65 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Tolk er bestilt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Flotte greier! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Når begynte de med tette lager? Vet ikke når de begynte, men de må ha vært mellom juli i fjor og til det ble skiftet nå i mai. Det er tett i den forstand at det ikke skal smøres. Smørenippel ble som sagt forseglet. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 (redigert) Har tolk til deg jeg hvis du vil låne. Den koster jo en del hvis du har tenkt å kjøpe en. Men jeg tror ikke ulyden din kommer av at motoren ikke er 'linet' opp skikkelig. Det var jo ingen problem med å få på plass drevet. Ulyden kom jo i fra øvre del av drevet. Redigert 30.Mai.2010 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Samme med meg, ulyder i øvre del av girhus! (når den kjøres på land) Bytta kryssa i drivledd, men hører fortsatt en ubehagelig kakkelyd. Ikkje en jamn dur men litt ujevn. Frekvensen øker i takt med turtall, både i fri og innkoblet. Lageret i akterspeil byttet å sjekket med tolk. Mi fornuft tilseier at dette skulle være drivledd, sjølom der er nye kryss. Drevet er halveis opptilta då eg ikkje får den lenger ned når båten står på hengar. Er det dette du beskriver som normal klaprelyd? Har ikkje prøvt med motstand på propell aksling endå! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Klaprelyden slik jeg kjenner den er litt ujevn, som om noen trommer tilfeldig på metallet, den lyden blir mye mindre når drevet får motstand. Du bør ikke dra på om drevet er tiltet mye, bør ikke tilte sårlig mer enn drevet svinger til siden om du skal kjøre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Ja, eg er alt overbevisst! Blir sjøsetting i mårgå på flo sjø og det skal verte spennande om eg hører att lyden då! Kan komme med tilbakemelding her, men lyden var slett ikkje pen når båten sto på land! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Det er veldig rask og ta av propellen og holde en god hanske rundt akslingen etter å startet å satt den i gir. Jeg var også skeptisk første gang jeg hørte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Er ikkje flo sjø her før 17.30 so skal gjære et forsøk! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Då er båten komt på sjø! Prøvde ikkje med lærhansken først , men straks eg fekk duppa han og kjørt ned tilten - svinga frå side til side forsvann lyden! Var forresten sovidt eg hørte bråket når den sto i sjøen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.