Jump to content

Hifi til båt - beste merke

Aquador 22C

Recommended Posts

Hei alle!

Første innlegg og fersk bruker.

Jeg søker etter et bra hifi anlegg til min båt. Enhet (med Ipod/Iphone uttak), 4 høytalere og 1 subwoofer, alt for innbygging i vegger. Jeg ønsker skikkelig kvalitet og kan gjerne importere fra utenlandske nettsider. Er det noen som har erfaring i dette emnet? Er det merker som utmerker seg spesiellt? Hjemme har jeg et stort "Densen" anlegg og kunne tenke meg lignende kvalitet i båten. Er det mulig? Åpen for alle forslag og erfaringer. Takker!

Aquador 22C

Hva slags båt skal du ha dette i?

åpen?

lukket?

Ledende merker er vel Pioneer, Alpine, Sony og Kenwood

sikkert et par jeg har glemt også...

Det finnes spesielle sprutsikre kasser til å montere dette i hvis det er fare for sjøsprøyt...

Velkommen forresten :flag_bp:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Takk!

Båten er en Aquador 22C, ny på markedet, jeg har fortsatt den eneste i Norge.. :-) 3 produsert world wide pr. idag.

C for Cabin, så jeg trenger ingen enhet som må tåle salt, sprøyt osv. Ser på Clarion for øyeblikket, men ønsker å vite om andre merker kan tilby høy kvalitet på sjøen.

A

I min "nye" båd var der installeret et system med Pioneer radio/CD/DVD og Infinity højttalere. Jeg er ret overbevist om at det er højttalerne, der har den største del af æren for den gode lyd. Jeg er ikke nogen HiFi-nørd, men de lyder godt! De er så gode, at selv Fruen mærker forskellen til de "normale"

Andy

Jeg havnet på Clarion høyttallere og forsterker i min båt for noen år tilbake.

Det er også noen merker som lager stereo spesiellt for marine bruk, da tenker jeg ikke nødvendigvis på vanntett utførelse men gjerne flush monterte paneler og forsterkere med soner hvor hver sone kan justeres individuelt. Pyle er vel en av disse.

Synes det blir feil å snakke om Hi-Fi i båt. Ser at også de store el.kjedene har noen plastikkanlegg som de kaller hi-fi. For å oppnå denne hedersbetegnelsen så skal visse lydmessige kriterier fylles, og det skjer neppe i båt..

God lyd i båt er en annen sak, det er det sikkert mange som har sterke og gode meninger om. Det har ikke jeg. For meg er Hi-Fi for de møblerte hjem. På sjøen foretrekker jeg "musikk" fra måker, niser og bølgeskvulp. Lyden av en Honda 4-takter i godlune er heller ikke å forakte. Til nød tar jeg meg med en liten reiseradio i båten. Men har forståelse for at andre prioriterer annerledes.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Supert!

Takk for alle svar! Jeg vet at Hifi ikke blir helt det samme i en båt som hjemme, men jeg liker å forske på det som er i markedet. Uansett så handler jeg aldri "lyd" på Elkjøp eller lignende. Såpass respekt har jeg for de fine toner..

Dette er min første båt, så jeg prøver å holde tilbake på ekstrautstyret. Det går nok ikke, så vi får se hva som havner der til slutt :-) Uansett, takk for alle tips!

A

Synes det blir feil å snakke om Hi-Fi i båt. Ser at også de store el.kjedene har noen plastikkanlegg som de kaller hi-fi. For å oppnå denne hedersbetegnelsen så skal visse lydmessige kriterier fylles, og det skjer neppe i båt..

God lyd i båt er en annen sak, det er det sikkert mange som har sterke og gode meninger om. Det har ikke jeg. For meg er Hi-Fi for de møblerte hjem. På sjøen foretrekker jeg "musikk" fra måker, niser og bølgeskvulp. Lyden av en Honda 4-takter i godlune er heller ikke å forakte. Til nød tar jeg meg med en liten reiseradio i båten. Men har forståelse for at andre prioriterer annerledes.

Nettopp! Umulig å oppnå HIFI i båt. Jeg er mangeåring HIFI-entusiast og vet hvor vanskelig/dyrt det er å få til HIFI. Jeg har også forholdt meg til naturlydene i båt - men værmeldingen er et must. En enkel radio holder.

Men i det siste har jeg tenkt mere og mere i retning av god lyd i båt. Har kommet til at det som er bra i bil er også bra i båt. Et enkelt men godt råd!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Bowies & Wilkins har noen sprutsikkre høytalere som er ekstremt gode, dette er high-end høytalere så 4 høytalere med en god bilforsterker, kabler og alt annet nødvendig må du regne 50 000 NOK, du får kjøpt alt på hifi-klubben.

lykke til med kjøpet, uansett hva du kjøper.

MVH

Fredrik S

MVH

Fredrik Solvik

Høyttalere: Norske SEAS lager fantastiske elementer, også til bil, kalt "Lotus" - og er tilstrekkelig fuktbestandig hvis de ikke blir utsatt for direkte vannsprut.

Sjekk hos Dynabel i Oslo www.dynabel.no, Lotus: www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm

Membranene er enten plastbelagt eller av metall.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Disse karene har jo litt forskjellig, og er i tillegg oppegående på lyd både i bil og båt. http://www.bassbrothers.no/

Eg har kenwood selv og opplevde at lyd i båt var enklere enn hjemme, men lyd er sjelden enkelt.

Det er vel muligt å lage hi fi i båt, men ikke enkelt. Men er det egentlig nødvendigt?? Nei, men god

lyd er ingen bakdel.

Her er litt info om det eg har kokt ihop ombord. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/64024-behandling-av-sub-i-massiv-mahogny/page__st__20

Men det ligg jo litt info på BP visst man søker litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...