Jump to content

Hvilken båthenger skal jeg kjøpe?

Finnmaster57BR

Recommended Posts

Tredal er nok den beste hengeren. iallefall hvis du skal kjøre mye og langt da den har eget fjæringssystem.

Men det er vel også den dyreste.

Jeg synes Tiki hengerene virker veldig greie jeg og til en rimelig pris.

Hvordan kvaliteten er over tid på dem aner jeg ingenting om...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har en Tiki på 3 året og er fornøyd :)Den er til 18fots båt, uten brems.

Jeg fikk litt kødd med lysene, men det er jo som fortjent når jeg må duppe hele hengeren for å få av båten, og ikke gidder å spyle og tørke inni baklyktene etterpå.

Men markingslysene har noe snåle korte sofittenpærer, kortere enn vanlig. Men har hørt at senere årsmodeller har LED her. Så de slukker jo sjeldent.

Litt for myke ruller synes jeg. Blir fort flate og båten triller ikke av hengeren (duppe henger)

God fjæring selv om det er torsonsfjæring.

Har vogge bak, helt konge.

Stødig og fin bak bilen, litt høy, men fin.

Føkk deg...

Kjøp en Tredal henger. Har nylig handlet min tredje henger i fra denne fabrikken i Mandal,p.g.a. tidligere possitive erfaringer med deres hengere. Kjøreegenskaper i særklasse sammenlignet med andre. Veldig lette og sjøsette og hale båten opp med p.g.a. tipp etc. Noen sier de er dyre, vel det finnes stort sett "tilbud" hos de fleste forhandlerne, desuten kvalitet koster altid noen kroner extra. Jeg er kjempefornøyd med hengeren. (19-1100).

Har hatt Tredal, Fogelsta, BK-henger og Brenderup og synes egentlig ikke forskjellene er så veldig store som mange synes å hevde? I øyeblikket har jeg en Brenderup 1300 kilos henger som jeg har 18 fots båt bakpå og med vekt 8/900 kg og det funker bra for meg og da snakker jeg kjøring mellom Asker og Lillesand som er sånn rundt 280 kilomter. Båt og henger henger lydig etter og oppfører seg greit nok. Pass bare på at du får en henger hvor båten passer godt og vekt blir riktig fordelt og alle støtepunkter blir benyttet (ingen selvfølge etter min erfaring). Selv kostet jeg også på meg en skikkelig el-vinsj, og det er en fornøyelse å sveive båten opp på hengeren ved å trykke lett på en knapp/bryter - anbefales selv om mange sikkert sier at det er jo bare så lett å sveive opp med en vanlig vinsj. Joda, men ikke hvis ryggen ikke er 100%!

Har forøvrig lett etter en test av din nye båt som jeg er sikker på at jeg har lest, mener sågar på tysk, men i korthet fikk båten masse skryt både for kvalitet og bruks/sjøegenskaper så tror du har gjort et godt valg selv om jeg ikke kjenner båten annet enn fra utseendet - Gratulerer!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da har jeg tittet litt rundt men ikke blitt noe klokere da ingen av selgerne vet noe om hengerne....

Jeg er litt opptatt av at vugggen fungerer greitt og at det er enkelt å få båten av og på. Skal

ikke kjøre mye med båten på hengeren. Hengeren vil stort sett fungere som en havn om vinteren.

De hengerne jeg har tittet på har omtrent samme pris.

Tysse 62617 kr 25.000,-

Gaupen B2024 kr 25.500,-

TIKI BT-1500BP kr 25.900,-

Tredal 20-1500 kr 27.000,-

Hva blir da valget????

Liker ikke tiki hengerne.Synest de er spinkelt laget med dårlig støtte for båten

Snodig at du opplever dette.

Den Tikien jeg har er minst like kraftig som Brutterns Brenderup og kjerringa sin Gaupen. Og tikien er litt bredere enn Gaupenhengeren også.

Akslingene er like som på Brenderup, samme type. Og ramma er like tykk.

Båten min ligger veldig stødig på Tikien, og båten er over 2 meter bred.

Føkk deg...

Har hatt Brenderup ( flere ), Gaupen, BK og den nåværende Fogelstad til Yamarinen. Holder en knapp på Fogelstad / Brenderup i forhold til de jeg har hatt. Rullesystemet betyr en god del hvis båten er tung. Har hørt mye skryt om Tredal hengere men har ikke personlig erfaring med de. Nåværende henger og båt er solgt. Til nybåten har jeg ikke bestillt henger enda.

Redigert av Hansi (see edit history)

Hadde Tysse til min forrige båt(15 fot) og synes vugga fungerte meget bra.

Synes ellers at hengeren var litt vinglete og at konstruksjonen virket litt underdimesjonert.

Da jeg hentet båtet lånte jeg en tredal boggiehenger og denne virket meget stødig bak bilen.

Denne haddde muligheten fpr å vippe ned hele platten(ikke vugge).

Gaupenhengeren er boggie og har samme pris som de andre.

Skal som tidligere skrevet ikke kjøre mye så det er hvor lett båten gåar av og på hengeren som har størst betydning.

Der hvor jeg sjøsetter er det ganske slakt og må dytte båten uten hjelp fra vannet.

Valget må tas mellom de jeg har tittet på da det er langt til andre forhandlere.

Redigert av Finnmaster(Skipsplast) (see edit history)

Hei,

1. Omregistrering:

Hengere med egenvekt under 350kg er gratis å registrere. Hengere som har egenvekt på mer enn 350kg koster opp til 7000 å omregistrere. http://www.lovdata.no/for/sf/sv/xd-20091127-1499.html#map007 .

Når du sier at båten din veier "ca 1100kg", er du i grenseland hos flere produsenter mellom hengere som er gratis eller koster å omregistrere. Dette kan være et argument når det kommer til annenhåndsverdien.

2. Anbefaler at du gjøre et godt overslag på vekten basert på båt/utstyr/motor/drivstoff så du vet du ikke overskrider nyttelasten på hengeren. Spesielt dersom du skal kjøre et stykke.

3. Selv har jeg en BK 2024B http://www.bkhengeren.no/Produkt.aspx?Kategori=B%C3%A5thengere&Produkt=P%202024B . Synes det er en ok henger. Fornøyd med selvjusterende vugger og tipp på de bakerste rullene. Vurderte også Tysse 6261 http://www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=B%E5thenger&showproduct=107 . Da hadde jeg spart noen lapper, men kanskje overskridet nyttelasten så vidt. Kjørte vogn og båt fra Tønsberg til Ålesund og det var veldig komfortabelt å vite at hengeren var stor nok, og boggi er jo helt klart rolig å fin på veien, selv m høyt tyngdepunkt.

Skryt: Fikk god pris og service hos MEMO AS i Tønsberg :cheers_wine:

dsc00329_w800.jpg

bk_2024b.jpg

tysse6261.jpg

~det jamna se' i skynå!~

• 5 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...