Bryant Startet 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2010 Jeg må oppgradere fra Yamarin 5910 med senterkonsoll til daycruicer med kabin. Etter leting og mye grubling står valget mellom Yamarin 64 DC med Yamaha F150 eller Ibiza 21 Weekender med den lille 117 hk dieselen. Har også vurdert Ibiza 22 Touring, men har falt for 21 Weekender og for mulighet for rimelig drift med diesel. Det gir mulighet til å reise på lengere turer uten å bekymre seg for drivstoffutgiftene. Er redd for at 1,7 liter 117 hester blir for lite på denne båten med tungt drev og innenbordsmotor. Trimplan (flaps) kan sikkert løse en del, men har noen erfaring med denne båten - før og etter trimplan og i praktisk bruk ? Tenker da på fart og planingsterskel - og sjødyktighet forøvrig. Vi er en familie på 3 - 4 som skal mest på dagsturer og kanskje noen ganger weekendturer med telt / eller overnatte i båt. Grunnen til valget mellom disse to båtene er deres gode sjøegenskaper og skarpe V-bunn. Begge har fått gode tester (uten at jeg har klart å finne noen test på 21 Weekender) Yamarin har så vidt jeg vet 21 graders V-bunn og Ibiza 22 grader. Takknemlig for synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 (redigert) Yamarin har fått mye skryt for sjøegenskapene og ikke minst kvaliteten på denne båten. I tillegg vil du sannsynligvis spare en del vekt på å kjøpe en båt med utenbordsmotor kontra innenbords. I tillegg får du mer plass innvendig i båt. Det er også noe mer vedlikehold på en båt med innenbordsmotor / drev og ikke minst større utgifter forbundet med dette. Jeg hadde gått for en Yamarin med utenbordsmotor uten tvil. Men igjen, smak, behag, totalbildet vil avgjøre her. Begge båttypene er populære, lett omsettelige i markedet og burde ikke være noe problem å selge. Ligger forresten å holder på med det samme som deg, nemlig å kjøpe ny Yamarin eller noe annet. Bestemmelsen er ikke tatt enda, om det blir stor båt eller en ny daycruiser / skjærgårdsjeep. Redigert 27.Mai.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg er veldig fornøyd med min ibiza 21 weekender. Innenbordsmotor gir bedre badeplatform og renere linjer (etter min høyst subjektive oppfatning selvsagt). Den bruker heller ikke mye diesel. Jeg har kjørt min strekningene Kragerø-Asker-Tjøme-Asker-jeløya-Asker-Risør-kristiansand-Risør-Asker i løpet av fjorårssesongen (vet ikke om det ble helt forståelig) og det føltes veldig trygt og gikk unna. Toppfart ca 32 knop. Marsjfart noenogtjue. Ubetydelig planingsterskel. Men den er tung bak og i år skal QL interceptorer monteres for å lette planing med mye last og bedre sideretting i vind. Full av folk (seks voksne og tre barn - som er godt over 'tillatt') så måtte motoren jobbe litt for å komme opp i plan. Med to voksne og to barn er det ikke noe problem i det hele tatt. Om jeg var deg ville jeg sørget for å få prøvekjørt en. Merk også at motorrom er støyisolert fra 2006 modell (tror jeg) og at eldre motorer enn det har hatt turboissues. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 ibiza 21 er beste båten av disse to. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hansi Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 ibiza 21 er beste båten av disse to. Og siden du skriver det hadde det vært kjekt med en god og velbegrunnet konklusjon. I motsatt fall har det du skriver ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Hei, jeg har en Yamarin 64DC m/F150, som jeg er veldig fornøyd med. Vi er en familie på to voksne og to barn under 10 år. Benytter båten på samme måte som du skisserer. I tillegg står vi en del vannski og wakeboard. Båten er god og stabil, og jeg mener den overlegent gir "best value for money". Helt grei å sove i, og bra plass (jeg er 193cm høy). Liker plassen i båten veldig godt, og u-sofaen er suverén. Er det noe spesielt du lurer på? Hvis du gidder, er det en veldig bra tråd om denne båten på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535 -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg tror (har hørt) at Ibiza 21 har samme kjøre ferdighet som ibiza 20 (da går det ikke bra i sjøen vist det er bølger... (den bare slår!! og det iriterer meg at Ibiza som lager så bra båter kunne finne på og bruke det skroget!!) Men vet at Ibiza 22f går veldig bra. Kjener ikke til yamarinen. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Lazy Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg har hatt 64DC, fantastisk flott båt. Bra uteplass, genial brønn til kalesje og grei liten kabin. Går 42-43 knop og tåler høy sjø så vel som flatt hav. Med en 150hk 4t Yamaha kan du kjøre økonomisk om du vil og den er svært støy svak ! Vi vurderte også Ibiza men valget ble Yamarin og det angret vi ikke på... Vi er en familie på fem og savnet etter overnattingsbåt kom tilbake igjen så vi solgte...... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg har det også for meg at Ibiza21 og Ibiza20 har samme skroget, men 21 har innenbordsmotor og 20 har utenbordsmotor. Har vel også vært en test av disse båtene hvor jeg mener å huske at man konkluderte med at her velger man 20 med utenbordsmotor uten at jeg kan linke til denne testen, men finnes. Aldri skjlønt hvorfor man skal ha innebordsmotor på en såpass liten båt (tar mye plass) og moderne utenbordsmotorer har et fornuftig bensinforbruk også. Har selv hatt en 20 touring og det var en flott båt bruksmessig, men sjøegenskapene var ikke dens sterke side siden den slo for mye. Har nettop vært ombord i en splitter ny 20touring, egentlig akkurat samme båt som min 95' model, men en masse små justering/endringer som var forbedringer, men skroget er så vidt jeg vet fortsatt det samme så denne båten hadde jeg aldri valgt igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ibizafan Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 har kjørt yamarin båten også LIKTE DEN IKKE SLÅR MYE MER I SJØEN YAMARIN HAR MEST V BUND BAK! KJØP IBIZA 21 DU BILR MYE MER FORNØYD. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 KJØP IBIZA 21 DU BILR MYE MER FORNØYD. Etter å ha eid og kjørt både Ibiza 20 SE T og Yamarin er min erfaring den stikk motsatte. Yamarinen går definitivt mykere i sjøen enn Ibiza 20 / 21. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Jeg tror ikke at du skal la drivstoff forbruket være noe hinder i å kjøpe en daycruiser med utenbordsmotor. Forskjellen i forbruket mellom 1,7 dieselen og en moderne utenbordsmotor er ikke stor,å kjøpe en båt med en effekt messig marginal motor(1,7 d)er ingen god løsning særlig med 3-4 personer ombord,du vil snart finne ut at selv en diesel motor vil bruke mer drivstoff enn du tror når den blir høyt belastet. Yamarin og Ibiza er gode båter,forresten har du sett på Nordkapp 650 ??,potent båt som tåler mye motor. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Jeg tror ikke at du skal la drivstoff forbruket være noe hinder i å kjøpe en daycruiser med utenbordsmotor. Forskjellen i forbruket mellom 1,7 dieselen og en moderne utenbordsmotor er ikke stor,å kjøpe en båt med en effekt messig marginal motor(1,7 d)er ingen god løsning særlig med 3-4 personer ombord,du vil snart finne ut at selv en diesel motor vil bruke mer drivstoff enn du tror når den blir høyt belastet. Yamarin og Ibiza er gode båter,forresten har du sett på Nordkapp 650 ??,potent båt som tåler mye motor. Enig med dette. Et argument er selvsagt det med avgiftsfri diesel, men min mening er at en skal kjøre mye og ha stort fokus på driftskostnader om en liten innenbords diesel skal vurderes. For som det sies her så vil en slik motor jobbe tungt om det er en del last i båten. Om du sparer litt på forbruket tror jeg totalkostnadene inkl. service ikke vil bli noe høyere med en driftssikker Yamaha. Og en slik 150hk er en strålende motor. Fin gange, og med at du har den effekten så kommer du lett i plan og kan cruise på behagelige turtall. Støysvak, nesten lydløs på tomgang, bedre plass i båten. Ellers er det vel en utpreget øvelse å anbefale den båten en har selv, så om du ikke er låst til disse to alternativene så finnes det jo andre gode løsninger.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
hawthorne Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Gitt at båtene dekker det samme behovet, synes jeg Yamarin'en gir mye for pengene. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Nå har jeg testet begge båtene selv. Ibiza 21 Weekender 2006 mod med 120 hk diesel fikk jeg kjørt i ganske frisk vind utaskjærs på Hvaler. Meget fin finish og kvalitetsfølelse unntatt cabinen hvor blant annet elektriske ledninger og kontakter til vindusviskeren var synlig i taket. Førersetene virket billige og den puta som man slår opp var spinkelt festet og puta gikk alltid skjevt opp og kilte seg fast på skrå. Flott kalesje som enkelt legges ned under deksel akterut. Kalesjen var ganske høy når den var slått opp og gav god romfølelse, kona kunne stå oppreist. Motoren er noe svak og det går relativt treigt opp i plan. Det var montert elektriske trimplan (flaps) og det er helt nødvendig på denne båten. Når jeg kjørte i sidevind la den seg ganske godt over på siden og måtte korrigere med trimplan. Den tok bølgene greit og virket myk i sjøen men det både smalt godt i krappe bølger og det ble mye sjøsprut opp i cockpit. Overraskende mye sjøsprøyt til å være en båt med angivelige gode egenskaper i sjøen. Vindskjermen var så lav at når jeg satt helt nede i stolene hadde jeg den øverste lista midt i synsfeltet og fikk vinden rett i fleisen. Fribord var lavt og litt for lavt bak til at det i det hele tatt kunne bli lunt for passasjerene. Men det var god utsikt. Det var godt med dørkplass, men uforholdsmessig mye plass gikk til den brede sitteputen bak over motorlokket. Dieselmotoren gav litt "traktorfølelse" selv om det var isolert motorrom. Uansett hadde jeg meget lyst på båten etter at jeg testet den. Yamarin 64 DC 2006 med Yamaha F150. Bra finish og kvalitetsfølelse men ikke riktig så høy som Ibiza. Bedre og finere cabin med foring i taket og ingen synlige ledninger. God dørkplass og fin buesofa med plass til mange. Føler at cockpit var like stor som Ibiza med noe større dørkplass. Litt lavere kalesje så ingen kunne stå oppreist og den var ikke så fin som Ibiza, men med samme greie løsning med å stue den bak under eget deksel. Mye bedre plassering av vindskjerm og mye høyere fribord. Guttungen på 4 år følte seg mye tryggere og turte å være ute i cockpit og ikke bare inne i cabinen som med Ibizaen. Den er noe helt annet når det gjelder vind og lufting - ingen vind i fjeset her. Fribordet var dessuten ikke så høyt at det gav noen begrensning i utsikt. Gode og solide stoler med problemfri justering. Yamaha motoren passer båten perfekt og bringer båten meget raskt opp i plan med lite støy. Kjøreegenskapene i vind og bølger var meget bra. Skroget går meget mykt i sjøen. Krappe bølger slår mindre enn Ibizaen og her er det null sjøsprøyt. Den legger seg heller ikke over i sidevind. Yamarin er etter min smak og mening totalt sett bedre enn Ibiza 21 og har helt klart bedre sjøegenskaper. Derfor har jeg nå kjøpt den Yamarinen jeg testet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Et klokt valg etter min mening. Det er en grunn til at Yamarin er norges mest solgte båter i den klassen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.