Jump to content

Noen spørsmål om strøm ombord

Bergen dørk

Recommended Posts

Dette med strøm ombord i båt er jo et vanskelig kapittel, men jeg funderer på noen spørsmål:

1. Hvis en ønsker å sette en batterilader/vedlikeholdslader på batteriene når en er i havn (fordi de gjerne benyttes en del her) - hvilken risiko løper en da med å strekke strøm ombord (tenker da på en skjøteledning som er beregnet for marine forhold)?

2. Bør en glemme 1 og heller sette inn et ekstra forbruksbatteri?

3. Er 1 kun forsvarlig hvis en har installert et skikkelig landstrømanlegg med skillerelee og løsning for jord osv? (med tanke på galvanisk tæring og risikoen for at strømmen kommer på avveier)

4. Gitt at punkt 1 er smart: Noen som har en rimelig, men trygg nok lader å anbefale?

NB! Jeg har ikke landstrøm ombord...er litt usikker på om jeg faktisk trenger det, men vil ikke utsette verken oss eller andre for risiko på dette området. Jeg vet også at dette er en del av en større diskusjon der bla faktisk strømbehov ombord må være med i regnestykket. For vår del har vi i hovedsak navigasjonsinstrumenter (plotter/ekkolodd - slås gjerne av i havn), lys, pumpe for vann og dusj, varmtvannsbeholder, samt behov for å få koblet til pc-en i ny og ne.

Har lest litt rundt på forumet om dette - om det er den nye søkefunksjonen som gjør det - eller annet, så har jeg liksom ikke helt funnet gode svar på dette. Har også lest en del på nettet om teamet, bla disse sidene:

http://www.aselektrisk.no/tips/landstrom.htm

http://www.sunnmore-elektro.no/strom_64_67[1].pdf

http://www.nnfa.no/files/files/baatelektro.pdf

http://www.slaattevik.com/strom/landstrom.htm

mvh Bergen Dørk

Jeg er ikke noen ekspert, men har montert noe lignende til denne.

Jeg har tatt med meg jordingen ombord, men har da også bare 220v tilkoblet ved behov som i havn for varmt vann, lading av forbruksbanken og strøm til vifteovn og radio.

Satser da på at tæringen blir minimal...men jeg sysler med tanken på skilletrafo og lokalt jordplan, da det virker som den eneste løsningen som alle er enige om at er både godkjent og sikker (så lenge båten ligger på vannet)

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

CTEK MULTI XS 7000

Hvis en da har en god skjøteledning ala dette, så skulle en ha mulighet for lading av batterier i havn på en sikker måte?

Dette ser bra ut. Jeg ville montert den permanent til batteriet og koplet til en skjøteledning hver gang du har behov for lading.

Det er meget brukervennlig å legge opp opplegg for landstøm, da du kan ha et par kontakter for uttak av 220V i båten, for f.eks. varmeovn, støvsuger mm. Jeg har montert det og er meget fornøyd med å ha 220V ombord ved landligge.

Takk for respons! Jeg har vel kanskje overdrevet respekt for dette med landstrømanlegg, men vet jo at Ladix kommer med ferdige "gjør-det-selv-pakker", samtidig som det sterkt anbefales fra flere hold å bruke en marin elektriker. Har ikke sett så mye på det ennå; et slikt opplegg koster jo noen tusen, men det kan jo hende det svarer seg.....så for meg at batterilader og landstrømkabel til denne skulle sikre tilstrekkelig strøm i første runde.

mvh Bergen Dørk

Jeg har sett litt på båtpakke 1 til Ladix, dvs denne:

batpakke_1_ladix.jpg

Det jeg har skissert ovenfor i mine betraktninger (svært enkle som sådan) er jo en batterilader (dobbeltisolert) + en landstrømkabel, dvs en meget enkel "ladepakke". Denne pakken fra Ladix, som en også kan få til en overkommelig pris, gir jo dette + en elsentral (med uttak i båten til 230V) og en mer proff installasjon, kanskje. Samt mulighet til å bygge ut med flere 230V kontakter i båten på sikt om det skulle være behov.

Synspunkter? Noen som har installert denne pakken?

Fordelen er vel blant annet at systemet er utbyggbart, i den grad en har behov for det. Prisen blir jo noe høyere (minst doblet) fra den skisserte løsning ovenfor.

Informasjonen er slik fra Ladix:

Ladix systemet er utviklet for å forenkle installasjon og tilkobling av batteriladere.

Systemet forenkler og muliggjør tilkobling med Calix plug-in kontakter og definerte lengder på spesial kabel. Systemet eliminerer bruk av verktøy for tilkobling, hvilket betyr at man lovlig kan installere systemet på egen hånd, uten hjelp fra autorisert personell.

Systemet er meget enkelt, pålitelig og slitesterkt. For båt stilles det andre funksjonskrav enn til installasjon i bil. Systemet for båt er i tillegg bygget med en el-sentral. Den har sikringer, jordfeilbryter og galvanisk isolator for å redusere fare for galvanisk korrosjon og jordfeil på landstrømtilførsel.

For å få 100 % beskyttelse mot galvanisk korrosjon, må det installeres en ISO trafo.

Ladix er et modulbasert system som gjør det mulig å bygge videre med andre funksjoner (for eksempel motorvarmer) etter hvert som behov melder seg. Batteriladerne trekker ikke returstrøm.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...