Bergen dørk Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Dette med strøm ombord i båt er jo et vanskelig kapittel, men jeg funderer på noen spørsmål: 1. Hvis en ønsker å sette en batterilader/vedlikeholdslader på batteriene når en er i havn (fordi de gjerne benyttes en del her) - hvilken risiko løper en da med å strekke strøm ombord (tenker da på en skjøteledning som er beregnet for marine forhold)? 2. Bør en glemme 1 og heller sette inn et ekstra forbruksbatteri? 3. Er 1 kun forsvarlig hvis en har installert et skikkelig landstrømanlegg med skillerelee og løsning for jord osv? (med tanke på galvanisk tæring og risikoen for at strømmen kommer på avveier) 4. Gitt at punkt 1 er smart: Noen som har en rimelig, men trygg nok lader å anbefale? NB! Jeg har ikke landstrøm ombord...er litt usikker på om jeg faktisk trenger det, men vil ikke utsette verken oss eller andre for risiko på dette området. Jeg vet også at dette er en del av en større diskusjon der bla faktisk strømbehov ombord må være med i regnestykket. For vår del har vi i hovedsak navigasjonsinstrumenter (plotter/ekkolodd - slås gjerne av i havn), lys, pumpe for vann og dusj, varmtvannsbeholder, samt behov for å få koblet til pc-en i ny og ne. Har lest litt rundt på forumet om dette - om det er den nye søkefunksjonen som gjør det - eller annet, så har jeg liksom ikke helt funnet gode svar på dette. Har også lest en del på nettet om teamet, bla disse sidene: http://www.aselektrisk.no/tips/landstrom.htm http://www.sunnmore-elektro.no/strom_64_67[1].pdf http://www.nnfa.no/files/files/baatelektro.pdf http://www.slaattevik.com/strom/landstrom.htm Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
TrondT Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg er ikke noen ekspert, men har montert noe lignende til denne. Jeg har tatt med meg jordingen ombord, men har da også bare 220v tilkoblet ved behov som i havn for varmt vann, lading av forbruksbanken og strøm til vifteovn og radio. Satser da på at tæringen blir minimal...men jeg sysler med tanken på skilletrafo og lokalt jordplan, da det virker som den eneste løsningen som alle er enige om at er både godkjent og sikker (så lenge båten ligger på vannet) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bergen dørk Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) Ser at du har fått på plass ny båt, TrondT! Har du laget en tråd der det finnes mer info om den? Forøvrig noen flere som har synspunkter på dette med batterilader, landstrøm mm? Redigert 29.Mai.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
mateco Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) Heisann! Om du benytter en dobbeltisolert lader så unngår du all problematikk rundt jordingen. Slike ladere har vanligvis ingen jordingskontakt. mvh Bjørn Redigert 29.Mai.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bergen dørk Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) Noe i denne retning, da: http://ctek.no/index.php/726712? CTEK MULTI XS 7000 Hvis en da har en god skjøteledning ala dette, så skulle en ha mulighet for lading av batterier i havn på en sikker måte? http://www.maritim.no/product.aspx?id=1350&groupkey=006002120 Redigert 29.Mai.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
arkmarin Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 CTEK MULTI XS 7000 Hvis en da har en god skjøteledning ala dette, så skulle en ha mulighet for lading av batterier i havn på en sikker måte? Dette ser bra ut. Jeg ville montert den permanent til batteriet og koplet til en skjøteledning hver gang du har behov for lading. Det er meget brukervennlig å legge opp opplegg for landstøm, da du kan ha et par kontakter for uttak av 220V i båten, for f.eks. varmeovn, støvsuger mm. Jeg har montert det og er meget fornøyd med å ha 220V ombord ved landligge. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bergen dørk Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Takk for respons! Jeg har vel kanskje overdrevet respekt for dette med landstrømanlegg, men vet jo at Ladix kommer med ferdige "gjør-det-selv-pakker", samtidig som det sterkt anbefales fra flere hold å bruke en marin elektriker. Har ikke sett så mye på det ennå; et slikt opplegg koster jo noen tusen, men det kan jo hende det svarer seg.....så for meg at batterilader og landstrømkabel til denne skulle sikre tilstrekkelig strøm i første runde. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Det går helt fint å koble den CTEK laderen til batteriet uten at du risikerer noe galvanisk tering. Den er dobbelt isolert switch mode lader. Sden du nevner varmtvannstank, tenker du da på 230V? I så fall må du ha installasjon i båten av landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Nei, varmtvannstanken varmes per i dag når motor går, dvs det er ikke kontakt for å plugge i landstrøm. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
loffern Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Med en godkjent kabel for uteendørsbruk og en god lader kommer du langt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) Jeg har sett litt på båtpakke 1 til Ladix, dvs denne: Det jeg har skissert ovenfor i mine betraktninger (svært enkle som sådan) er jo en batterilader (dobbeltisolert) + en landstrømkabel, dvs en meget enkel "ladepakke". Denne pakken fra Ladix, som en også kan få til en overkommelig pris, gir jo dette + en elsentral (med uttak i båten til 230V) og en mer proff installasjon, kanskje. Samt mulighet til å bygge ut med flere 230V kontakter i båten på sikt om det skulle være behov. Synspunkter? Noen som har installert denne pakken? Fordelen er vel blant annet at systemet er utbyggbart, i den grad en har behov for det. Prisen blir jo noe høyere (minst doblet) fra den skisserte løsning ovenfor. Informasjonen er slik fra Ladix: Ladix systemet er utviklet for å forenkle installasjon og tilkobling av batteriladere. Systemet forenkler og muliggjør tilkobling med Calix plug-in kontakter og definerte lengder på spesial kabel. Systemet eliminerer bruk av verktøy for tilkobling, hvilket betyr at man lovlig kan installere systemet på egen hånd, uten hjelp fra autorisert personell. Systemet er meget enkelt, pålitelig og slitesterkt. For båt stilles det andre funksjonskrav enn til installasjon i bil. Systemet for båt er i tillegg bygget med en el-sentral. Den har sikringer, jordfeilbryter og galvanisk isolator for å redusere fare for galvanisk korrosjon og jordfeil på landstrømtilførsel. For å få 100 % beskyttelse mot galvanisk korrosjon, må det installeres en ISO trafo. Ladix er et modulbasert system som gjør det mulig å bygge videre med andre funksjoner (for eksempel motorvarmer) etter hvert som behov melder seg. Batteriladerne trekker ikke returstrøm. Redigert 1.Juni.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.