BårdK Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Har kjøpt meg en Suzuki 6hk med kort stamme og trenger et enkelt og greit opplegg for å feste den. Var på Maritim i går, og den til å feste på rekka kommer i konflikt med kalejsen. Den for å feste på hekken er jeg redd kommer for langt ned slik at stammen kommer i konflikt med badeplattformen. Jeg trenger mao. tips til et en enkelt monterbar brakett som er kurrant å skaffe til min båt. Legger ved et gammelt bilde fra salgsannonsen da jeg kjøpte båten. PS: Fenderholderne er fjernet: Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Er du sikker på at modellen som kan hekkmonteres ikke passer? Det beste er å plassere festet akkurat så lavt at propellhuset på påhengsmotoren kan ligge mot en plankebit på plattformen. Dette for at vekten av motoren ligger mot underlaget og ikke "henger" på braketten. Hvis du ser på bildet under, så ser du at det originale festet som følger Riviera`ene fra 2002 heller ikke er så høyt montert. Her har jeg en Yamaha 9,9, hvor propellhuset hviler mot en liten teakkloss som jeg legger på plattformen. Et tips kan kanskje være å ringe Trond Huseklepp og spørre hvilke fester de har brukt tidligere? Han har sikkert levert mange båter med motorbrankett ferdig montert på pre-02 -modellene. Jeg kan også alltids ta med en tommestokk ned i havna senere i dag og måle høyden på min, så kan du sammenligne med hvordan det kan monteres hos deg. Kort stamme er kort stamme, uansett om det er 6 hk eller 9,9 hk. Redigert 28.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Nei, jeg er ikke sikker. Hvis festet ditt ikke er høyere enn øvre kant på plasten på hekken, kan jeg kanskje bruke denne: Maritim Så et dumt spørsmål: Hva gjør dere med motoren nå båten ligger i hjemmehavn? Låser den fast? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Tror ikke motorfestet er noe særlig høyere enn plastkanten på hekken. Skal sjekke i ettermiddag, så sender jeg et bilde og høydemål på IM til deg. Som jeg nevner over, bør braketten monteres slik at motorens propellhus har anlegg mot en kloss på plattformen, slik at vekten ligger på dette punktet. Branketten skal bare være et festepunkt som holder motoren på plass. I havna låser jeg motoren fast til branketten med en hengelås gjennom hullene i "vingene" på festeboltene på motoren. I tillegg har jeg en rustfri låsewire på ca 2,5 meter som jeg trer gjennom bærehåndtaket i forkant på motoren og en runde rundt stålet i fenderholderne. Jeg har som regel Zodiac`en vippet opp bak på plattformen i Snapdavitere, så stålwiren låser og sikrer også denne. Redigert 28.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Strålende, tusen takk for hjelpen, nok en gang! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 IM er sendt. Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Skal også ha en brakett til påhengsmotor på lik båt, så det hadde vert fint å høre hvilken løsning du kom til Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Det blir enten den jeg linket til i innlegg 3, eller denne. Den det er linket til over kan ha litt for mye vinkel som gjør at stammen kommer utenfor eller for langt ut på plattformen (jeg har gammel versjon av plattformen, som er mindre enn de som kom fra 2002). Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 ok ,takker for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Hvis vinkelen eller anlegget mot båten blir feil, er det en enkel sak å få justert dette på et mekanisk verksted som har utstyr til å behandle rustfritt stål. Lager du en mal, kan vinkel og avstand bli 100% tilpasset uten at det behøver å koste allverden. Slikt arbeid gjør de for eksempel her: Rustfri Tynnplate Industri A/S Wirgenes veg 3, 3157 Barkåker Tlf. 33 37 66 33 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.