Jump to content

Forslag til solid RIB, ca 10-12 fot?

Poseidon

Recommended Posts

Jeg tenker litt på å anskaffe en SOLID lettbåt, gjerne en RIB, til bruk ombord i POSEIDON II.

I og med at den vil bli løftet ombord og satt på sjøen med kran i forbindelse med hver gang den brukes må den være solid i konstruksjonen og den må også tåle litt røff bruk som "travalje".

Mange av RIB'ene som ligger til salgs på finn.no og andre steder ser ut som om hovedhensikten er at de skal være "fancy" eller "siste mote" - og det er slett ikke noe som vektlegges i denne sammenheng. Her trenges en båt som er ordentlig i sin konstruksjon og som kan fungere som MOB-båt om nødvendig.

Det hadde vært veldig fint å få noen tilbakemeldinger, med gode råd og tips, fra båtbrukere som har erfaring med RIB'er. Hvilke typer bør jeg vurdere nærmere og hvilke bør jeg eventuelt holde meg laaaaangt borte fra?

Jeg blir også litt i villrede når jeg ser de mange forskjellige løsningene med tofter, jockey-sadel, midtkonsoll, og hva det nå heter alt sammen. Hva sier dere som har erfaring med denne slags båter? Hva funker best i praksis?

Det skal bli spennende å se hva erfarne båtfolk har å komme med av råd og vink . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Zodiac Yachtline - uten tvil. Dyrest og best i markedet. Og det sier jeg ikke fordi vi har vår til salgs. Men fordi jeg sjekket ut hva som fantes i markedet da vi kjøpte og jeg endre på Yachtline fordi jeg ville ha det som var best. Gode sjøegenskaper, passe stor til 4 voksne ombord, gode sjøegenskaper og integrerte løfebøyler som gjør det enkelt å feste et skrev til å løfte ombord. Alt materiale er av høy kvalitet. Og det er en grunn til at Yachtline koster dobbelt så mye som en del kina rib'er.

Med en 9,9 to takter går den som ei kule - hvilket er viktig i MOB sammenheng.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Erfaringsmessig er det stort sett bare Zodiac og Avon som holder til slikt pro/halvpro bruk.

Selvfølgelig unntatt båter til spesiellt bruk.

De har nesten alle fester til løft. Husk, dette vet du jo, at de ikke er sertifisert til å løftes med folk ombord.

Velg en modell med litt høy jockeysal. Det sparer på ryggen og baken når det går unna i høy sjø.

Jeg vurderte en Grand 330 i fjor. Sammenlignet med Zodiac synes jeg den bærer preg av å være mer "lystfartøy" enn nyttefartøy. Rett og slett ikke samme kvalitet. Grand egner seg sikkert meget godt til lek og morro og feriebruk, men Poseidon er slik jeg kjenner han ute etter noe som tåler røff bruk i mange år, og da er ikke Grand bra nok.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg vurderte en Grand 330 i fjor. Sammenlignet med Zodiac synes jeg den bærer preg av å være mer "lystfartøy" enn nyttefartøy. Rett og slett ikke samme kvalitet. Grand egner seg sikkert meget godt til lek og morro og feriebruk, men Poseidon er slik jeg kjenner han ute etter noe som tåler røff bruk i mange år, og da er ikke Grand bra nok.

Er det noe du har erfart eller er det en konklusjon du kom fram til når du var å så på den?

..... Men jeg stiller nok store krav til kvalitet - antakelig større enn mange andre.

Jeg har nok en tendens til å gjøre det samme :smiley:

Den som du har for salg er kanskje litt liten til mitt bruk. Det kan også bli knapt med motorkraft hvis man skal gjøre noe arbeid. Men jeg skal lete frem dataene på den og forsøke å danne meg et bilde.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...