Jump to content

Marna MD5A dieselmotor starter ikke 14 dager etter utsett

Jonas431

Recommended Posts

Vår Marna MD5A startet ikke her om dagen etter at vi hadde satt ut båten. Den startet for to uker siden da vi sjøsatte den, så jeg ble litt overrasket. Da vi sjøsatte båten måtte jeg lufte gjennom motoren for å få den til å starte, men da starta den ganske greit. Nå var det ikke sjangs til å få start. Lurer på om det kan være dysa som er problemet. Jeg forsøkte å ta den ut å rense den (og den var ganske svart), men har ikke fått start ennå. Noen som har tips?

Vi hadde problem med motoren i fjor og som var første sesong vi hadde båten. Da tok vi ut og renset dysa og fikk start på motoren ganske greit. Men jeg lurer på om jeg ikke fikk dysa skikkelig rein. Var fortsatt noe sot på den som jeg ikke fikk av med diesel og twist. Noen som har tips til andre ting en kan bruke til å rense dysa?

Hvis du mistenker dysa, er det neppe hjelp i å tørke den med twist.

Hva med å få målt og sjekket trykket og dysespiss på et dieselverksted?

Hvis du i utgangspunktet må tørke av den for å få motoren til å gå,

ligger antagelig årsaken i feil dysetrykk eller defekt spiss, som igjen skaper uforbrent koksing og sot.

Dette må gjøres på et verksted med utstyr for jobben og er ikke egnet for garasjerep.

Jeg opplever at min TAMD30 må glødes dobbelt så lenge som vanelig på denne tiden. Årsaken er jo at det er og har vært mye kaldere i vannet enn i lufta. Om det er 8 grader i vannet, så er det tilsvarende i motorrommet, selv om det er 15-20 grader i luften... Det kan ikke være at du rett og slett gløder for kort ?

Det hadde jo vært det billigste :smiley:

Phoebe: Hmm. Håper ikke det er så komplisert. Motoren gikk fint hele forrige sesong etter at dysa var tatt ut og rensa og satt inn igjen. Fullt mulig det egentlig var et annet sted problemet lå, men det virker jo litt rart. Det kan ikke være noe med oppstart første gang i sesongen som gjør at det soter ekstra?

...etter at dysa var tatt ut og rensa og satt inn igjen. ... Det kan ikke være noe med oppstart første gang i sesongen som gjør at det soter ekstra?

jeg spør meg bare hvorfor du må rense en dieseldyse før hver oppstart?

Det tror jeg du er alene om her på forumet :wink:

Hvis dysa soter ned, er det antagleig noe galt med trykket eller innsprøytningen,

noe som ikke er unormalt med en motor som har gått noen timer.

En slik sjekk og justering koster heller ikke allverden.

Men nå er det sikkert mange her som kan mer om dette enn meg,

så ta tipset mitt for det det var ment å være:

Det var kun et tips og ikke eksakt vitenskap.

Vi trenger ikke rense før hver oppstart. Vi gjorde det én gang i fjor og da virka det (med twist og diesel). Men altså ikke i år. Vi får vel spandere på oss en sjekk hvis vi ikke får til sjøl, men det hadde nå vært mye raskere om jeg hadde klart å fikse det der båten ligger.

@worry II: md5a er uten gløder. Motoren er nok som båten fra andre halvdel av søttitallet.

Redigert av Jonas431 (see edit history)

Hadde for mange år siden en MD5B. Den er nesten identisk med MD5A. Det var normalt aldri noe problem å lufte dieselsystemet, men en vår var motoren helt umulig å få start på. Vi luftet etter alle kunstens regler men måtte til sist tilkalle servicemann fra Volvo.. Han fikk motoren igang etter få minutter ved å lufte på en skrue som ikke sto nevnt i instruksjonsmanualen. Dette er lenge siden, men jeg mener bestemt at det var snakk om en skrue på høyttrykkspumpa, muligens den som beskrives som luftepunkt nr. 4 i denne anvisningen:

http://nf.broach.se/Members/stefan/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies

Kanskje du her også får noen andre tips.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...