Erik Startet 26.September.2002 Link til dette innlegget Startet 26.September.2002 Hei. Har en liten 18 fots overbygget båt som vi bla. bruker til overnatting og koseturer. Båten har vann/WC/Kok/Batteribank/Radio/TV osv så vi klarer oss forsåvidt greit på tur selv om det er litt trangt (Er kansje ikke så kravstore? ). Men så snart høsten melder seg, er båten redusert til ett fiskeredskap frem til neste sommer. Finnes det noen form for Varmekilde, som er så liten at den kan få plass i vår lille farkost, og samtidig såpass billig, at det er verdt det? Har hørt om Telys varmere osv, men båten er uisolert, så jeg må nok ha noe som produserer varme utover natta også, og åpen flamme mens man sover er vel ikke så lurt.... Båten er også sjøvannskjølt, så å hente varme fra motoren er neppe ett alternativ.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sebaldus Svart 27.September.2002 Link til dette innlegget Svart 27.September.2002 Problemet er gjerne at skal du ha noe skikkelig blir det for veldig dyrt og vanskelig å instalere i en liten båt. Vet ikke hva slags kokeapparat du har men til slike apparater med "vanlig" kokeplate kan man få kjøpt et slags viftelokk til å sette oppå. Hadde et slikt opplegg da jeg hadde seilbåt og det gav en fin lunk i en liten lugar. Slo det dog av om natten pga støy, strømforbruk osv. Tror nok du må satse på noe du slår av nattetstid uansett. Ellers er det noen som heter Origo heatpal. En liten sak som er beregnet som koke/varmekilde i båt, telt osv....Om denne duger vet jeg ikke. Ta en titt på f.eks www.maritim.no og se litt på hva de har under koke og varmeapparater. Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 27.September.2002 Link til dette innlegget Svart 27.September.2002 Hva med en vanlig primus type "forsvaret"? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.September.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2002 Ser at det kansje er de kokeapparat baserte metodene som er aktuelle. Har jo brukt kokeapparatet for å få lunk på kalde morgener om våren før, så det lar seg bruke, men om våren er kona og guttungen også klar for en tur når natte tempen er på grensa, mens om høsten er de metta, og det er derfor jeg vurdrer mer 'skikkelige' metoder for å få til litt lengre sesong. Det er f.eks høstferie litt ut i Oktober, men da er ikke overnatting i båten aktuelt for oss uten varme, så det må bli hyttetur i steden. Vet om flere som har ettermontert bilvarme apparat , til nesten ingen kostnadd (brukte da), men det forutsetter ferskvannskjølt motor (Men dette er altså ett tips til dere med liten båt og ferskvannskjøling ). Selv har jeg altså sjøvannskjølt, og dermer ikke den muligheten. Ja ja.. Får se om det kansje blir 'hytte på sjøen' type båt neste gang.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Batdilla Svart 27.September.2002 Link til dette innlegget Svart 27.September.2002 Skulle gjerne hjulpet deg, men kommer ikke på noe som ikke allerede er nevnt. I så fall blir det sikkert noe "borti-staur-og-vegger", som vi sier herover. Dilemmaet er å finne noe som er prisgunstig og som det samtidig er plass til. Det eneste jeg kommer på er en eller annen variant som baserer seg på strøm. Hvis du har mulighet til å legge til slik at du har landstrøm i nærheten, åpner det seg fort flere rimelige muligheter igjen med å fyre med 220V. Fortøyningsplassene blir mer begrenset, men kan dette være en option? Selv har jeg nettopp kjøpt meg noe jeg selv liker å betrakte som ei "hytte på sjøen" i form av ei 22 fot snekke. Hvis du kunne tenke deg noe slik, har jeg sett mange som har dumpet salgsprisen skikkelig de siste ukene. Bør være mulig å gjøre et godt kjøp på denne årstiden uten å bli helt flådd. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.September.2002 Link til dette innlegget Svart 29.September.2002 Problemet med varme uten avsug er fukt. Propan, sprit og parafin avgir masse vanndamp, og er det kaldt ute dugger vinduene. En liten Wallas varmer er nok den beste løsningen. Driftsikker og bruker lite strøm. Men dyr.... Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 29.September.2002 Link til dette innlegget Svart 29.September.2002 Wallas har en parafinvarmer på 1300w. Den skal stå inne i båten slik at du ikke mister noe varme gjennom lange luftslanger. Den henter forbrenningsluften utenfra gjennom en dobbbel eksosslange slik at det ikke skal være noe fare for kullosforgiftning i båten om natten. Strømsnill er den også. http://www.wallas.com/WALLAS2E.HTM#wallas%201300 Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Hei, Hva er billigste løsning (som virker) for å få litt varme i båt til kalde kvelder og netter? Båten er en liten DC med utenbords bensin motor. Trenger varme der vi skal sove, og ønsket et par varmedyser ved rutene for å få vekk dugg bla.a Hva er beste løsning for dette og samtidig ikke dyreste alternativene? Trenger noen forslag å tygge litt på i vinter :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 hej Ulven en sådan her hade jag i mina Maxi77er ca 1000 kr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulv I Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Den så jo grei ut, men tenkte litt mer på fast løsning, enten en som brenner på lampolje, eller lignende.. Kunne legge slanger som fører varmluft frem til plassene. Gjerne brukt om det er noen som bytter ut til noe annet.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
ray Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 I vår DC monterete jeg en 2kw webasto diesel varmer med 2 dyser ute og en dyse inne i cabin. Kjempe fornøyd . Jeg har bensinmotor i båten, så en 6 liters diesel tank er montert inn til varmeren. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Håp Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 http://www.rk-smia.no/index.php?page=shop....t&Itemid=39 + radiatorer og sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Jeg anbefaler som Rinker 232 montering av dieselvarmer som varmer opp luft og videresender denne med viftesystem gjennom forgreningsrør. Det eneste jeg stiller meg avventende til er strømforbruket til slik dieselvarmer. Jeg husker ikke konkret strømforbruket og vet ikke hvor mye batterikapasitet du har ombord. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Jeg har Eberspãcher D4 i min 21 fots båt, og er kjempefornøyd. Effektforbruket når varmeren går ned på laveste effekttrinn som er 1kW er bare 7W. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Wallas eller om det var Thermo gjorde en liten värmare tror den hette Wallas 1000 men den har jag icke sett på mange år...den var för mindre båter o monterades inne i kabin uten slanger... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulv I Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Hei, Jeg har 2 stk 110 amp fritidsbatterier stående i garasjen jeg tenkte jeg skulle sette inn i båten, i tillegg er det et startbatteri på 68 amp. Tenkte å la startbatteriet stå der det står bak på babord side, så vurderte jeg å sette ett av fritidsbatteriene bak på styrbord side, dette er tenkt til vinsj og varmer etc.. mens det siste har jeg lyst til å plassere lengre fremme i båten for å få flyttet litt tyngde frem i båten, dette tenkte jeg å bruke til lys, vindusviskerne, radio/cd, vannpumpa til pentry'en osv. Batteriene er tenkt å skille med BEP rele tenkte jeg. Spørsmålet er om påhengsen klarer å lade opp batteriene, eller om jeg må ta ei natt eller to en gang i bland med en ekstra lader på 230v ;-) Er veldig lysten på en wallas som kan stå å brenne bak i båten, og med en vifte som blåser den frem til kabinen og frontrutene.. Men den er dyr, men kjøper gjerne en brukt en :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
ray Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Jeg har kun 1 stk 75a forbruks batteri med det driver jeg webasto, 12v frysebag, nattlys og kartplotter pga anker vakt. Jeg starter båten om morgnen på forbruksbateriet. Har de hatt ca 12 timerforbruk. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 (redigert) Var nede i båten nå og fyrte i gang Mikunien(3,5 kW), strømforbruket på fullt var 4,2A. Temperaturen i båtn var forøvrig 9,5 grader med en relativ fuktighet på 79% Redigert 13.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Det var høy fuktighet. Hjelper det med Mikunien i det volumet du har ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Mikunien er i minste laget, skulle hatt noe større... Jeg klarer ikke å holde mere enn 16-17 grader i båten når temperturen er rett under frysepunktet... Synes ikke fuktigheten var så veldig høy, den faller med 10% for hver 2 grad temperturøkning i dette området fuktigheten er nå... (4.7 gram vann/m3 luft). Siden det er tørt ute i dag så skal jeg varme opp båten og skalke lukene. Hadde jeg derimot hatt 20 grader og 79% fuktighet, da hadde jeg vært bekymret Alt av tøy og madrasser virket å være tørre og fine... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Leser du av fuktigheten på instrument med to pinner (fuktighetsmåler) stukket inn i trevirket ? Dette blir vel noe annet enn luftens fuktighet. Mikunien virker bra men som du nevner er den nok i minste laget. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Det gjør jeg ikke siden alle treflater i båten er lakkerte... jeg leser av luftens relative fuktighet.. Treverkets fuktighet har vel størst relevans for trebåter vil jeg tro... Luftens relative fuktighet og luftens temperatur er vel det som folk flest måler ombord i plastbåten vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Dolfi Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Ulven skrev: Hva er beste løsning for dette og samtidig ikke dyreste alternativene? Trenger noen forslag å tygge litt på i vinter :-) Jeg vurderer også varmer i min DC til neste sesong. Vurderer om jeg skal gå for en helt enkel uten noen framføring av kanaler/ dyser. Usikker på om dette er nok eller om jeg bare skal fleske til å investere litt mer. Har hørt mye forskjellig, og mikuni skal visstnok være et godt produkt. Samtidig er det vel greit å kunne justere effektnivået?!? Når det gjelder dyser på vinduene på en slik båt så har jeg ikke sett det, men det hørtes fornuftig ut. Si fra hvilken løsning du går for.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Dersom jeg ikke tok hensyn til prisen vil jeg også ha valgt den miste Wallasen (sail) som er snill på strømforbruket. I en tidliger båt hadde jeg en POD oljekamin som gav svært god varme, men som en ikke bør sove med. Den forutsatte bruk av mest mulig ren parafin. Fuktighet var ikke noe problem, men båten var 34 fot og bra ventilert. Jeg har også hatt en slik rødspritdunk, men den ga nokså lite effekt og var hard på spriten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Ser at Seatronic i Moss nå har kampanjetilbud på varmere, bl.a. Eberspächer D2 Båtvarmer på 2200W, til kr: 8 895.- Dette tror jeg må være en brukbar pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.