sea ray 34 Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Noen som har noe peil på hva årsaken kan være? Motoren har ferskvannskjøling.Det har ikke minket frostveske.Kan det være en oljekjøler??Motoren starter veldig lett.Int i og få noen gode råd her. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Er nok oljekjøler da ja, det er vel einaste punktet på motor som olje og sjøvann er nært kvarandre. Resten er det ferskvann som kjøler. Hypotetisk mulighet med lekk i evt varmeveksler-inn eksosport-nedi sylinder-og videre i bunn. Også mulig å få sjøvann i olje om båten har vert slippet med kran, eller vert tungstartet. Da vil sjøvannet kunne komme fra eksos og inn i motor. Ville tatt av oljekjøler og trykktestet den eg. Aner ikkje kva trykk de skal tåle. Det finner du sikkert om du googler litt. Kan evt bruke hageslange og vannverkets trykk om du mangler kompressor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sea ray 34 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Har en mistanke om oljekjøleren selv.Skal prøve og trykkteste den.Trodde vel egentlig ikke at vannet ville gå inn i olja,men motsatt???Ikke helt til og bli klok på dette,mange løsninger...Hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Heil enig, men....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dieselboy Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Men hva da? Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 34 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Tappet av ca 15 liter blanding av olje vann,så ikke bra ut.Manifoiler ser bra ut.kan kanskje ha kommet i fra raiser?Alle tennpluggene ser fine ut.kan vel umulig ha kommet inn i sylinder,da ville den ikke startet..Hauuuuu Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Få sjekket oljekjøler først. Det er absolutt mulig at vannet kan ta veien over på oljeside i kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Men ... jo eg meinte bare at det var verdt å sjekke Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Vi hadde nylig ein her på BP som fylte motor med sjøvann etter impellerskift. Simmeringer på pumpeaksel var dårlig.... Det glemte eg i går ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sea ray 34 Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Det kan da ikke gå an på mine motorer???Motorene har egne kjølevanns pumper. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Siden du har V8 har du nok enten frittstående eller veivakselmontert sjøvannspumpe vil jeg tro? I så fall kan pumpen utelukkes som lekkasjekilde. Og hvis plugger ikke viser antydling til fukt er det vel neppe heller manifoiler/risere. Da gjenstår egentlig bare oljekjøler. Den burde selvfølgelig heller ha lekket motsatt vei, men noe underlig kan likevel ha skjedd der. Ved hjelp av litt småfiks som en gammel sykkelslange, en sykkelpumpe og et manometer pluss et par treplugger eller lignende burde du kunne trykkteste denne selv uten at det koster deg en krone! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sea ray 34 Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Har nå kjøpt ny motor.Men gir meg ikke før jeg finner feilen.Dette er en baklengs motor.Motoren går motsatt vei.Så den skal overhales og ha den i reserve.Men må finne feilen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.