Sailor33 Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Hei! Jeg holdt på å gjøre klar båten for sjøsetting i kveld og la merke til at diseltanken var nesten tom. Fant derfor frem en 10 liters plastkanne jeg hadde stående i kjellern, og som jeg mente at det var diesel på. Etter å ha tømt halve kanna i tanken la jeg merke til at det jeg tømte på tanken var blangt og ikke hadde den vanlige grønne fargen. Da jeg luktet på fludiumet hadde det nesten ikke lukt i det hele tatt, og det lille av lukt som var minnet mer om parafin. Konsistensen var glatt mellom fingrene og det er definitivt et petroleumsprodukt. Ville ikke blande seg med vann. Det er helt klart ikke bensin, men virker tynnere en ordinær disesl. Er det noen som kan tenke seg hva dette kan være? Kan jeg la dette bli på tanken? Fylte ca 5 liter på en 150 liters tank som nok ikke hadde mer en maks 15 liter i seg fra før. Mener at dieselkannen ble fylt for to år siden enten på Hankø Marina eller i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Om du har fylt i Sverige er det nok autodiesel som alle marinaer der har. Denne er tynnere enn norsk diesel, lukter mindre og er mindre fet i konsistensen. Har en mild diesel lukt. Kan egentlig minne litt om feit parafin kanskje? Om det ikke er disel - men parafin eller lignende har det ingen effekt om du fyller opp med vanlig diesel. Og er det svensk diesel så mikses den helt uproblematisk med norsk diesel Redigert 28.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Ville nok fyllt opp med mere diesel for å være på den rette siden der. Hvis det var parafin du helte på, så er ikke det farlig. Det ble brukt til å blande ut diesel med for å lage vinterdiesel. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sailor33 Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Takk for svar! Hvis dette er svensk diesle; kan det da stemme at den er blank som vann i fargen? (altså ikke grønn som den norske) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Om det er parafin, er den også grønn. Holder en knapp på svensk diesel... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 grønn parafin forutsetter vel at det er avgiftsfri parafin.. eller? -rød-diesel, avgiftsfri, er vel ikke rød lenger heller...men grønn. Men den blandinga der, diesel og parafin, blir vel litt som god gammeldags F34 som brukes i samtlige forsvarets kjøretøy.. -og om du i tillegg har en VP D6 så kan ihvertfall ikke svenskene klage på at det er "norsk diesel" som forårsaket et potensielt havari :) :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Diesel og parafin er tilsatt lukt og farge fra raffen når den blir laget, den fargen og lukten forsviner med alderen,spesielt hvis den står i sol lys Til info,det blir ikke blanet parafin i dieselen mere Da får et produkt som ikke er brukelig til noe annet en vaske deler med Så jeg! hadde tømt tanken Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Det er ikke noe som heter avgiftsfri parafin:s Parafin er parafin og den er grønn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Men for noen få år siden var den blank... Jeg ville fylt på en desiliter totaktsolje, fylt opp tanken med diesel og glemt hele greia! Parafinen er litt tørr for pumpa, derfor totaktsolje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Jeg ville fylt på en desiliter totaktsolje, fylt opp tanken med diesel og glemt hele greia! Parafinen er litt tørr for pumpa, derfor totaktsolje. Helt enig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.