Jump to content

Spørsmål om diesel

Sailor33

Recommended Posts

Hei!

Jeg holdt på å gjøre klar båten for sjøsetting i kveld og la merke til at diseltanken var nesten tom. Fant derfor frem en 10 liters plastkanne jeg hadde stående i kjellern, og som jeg mente at det var diesel på. Etter å ha tømt halve kanna i tanken la jeg merke til at det jeg tømte på tanken var blangt og ikke hadde den vanlige grønne fargen. Da jeg luktet på fludiumet hadde det nesten ikke lukt i det hele tatt, og det lille av lukt som var minnet mer om parafin. Konsistensen var glatt mellom fingrene og det er definitivt et petroleumsprodukt. Ville ikke blande seg med vann. Det er helt klart ikke bensin, men virker tynnere en ordinær disesl.

Er det noen som kan tenke seg hva dette kan være? Kan jeg la dette bli på tanken? Fylte ca 5 liter på en 150 liters tank som nok ikke hadde mer en maks 15 liter i seg fra før.

Mener at dieselkannen ble fylt for to år siden enten på Hankø Marina eller i Sverige.

:sailing:

Om du har fylt i Sverige er det nok autodiesel som alle marinaer der har. Denne er tynnere enn norsk diesel, lukter mindre og er mindre fet i konsistensen. Har en mild diesel lukt. Kan egentlig minne litt om feit parafin kanskje?

Om det ikke er disel - men parafin eller lignende har det ingen effekt om du fyller opp med vanlig diesel. Og er det svensk diesel så mikses den helt uproblematisk med norsk diesel

Redigert av Bitteliten (see edit history)

grønn parafin forutsetter vel at det er avgiftsfri parafin.. eller? -rød-diesel, avgiftsfri, er vel ikke rød lenger heller...men grønn.

Men den blandinga der, diesel og parafin, blir vel litt som god gammeldags F34 som brukes i samtlige forsvarets kjøretøy..

-og om du i tillegg har en VP D6 så kan ihvertfall ikke svenskene klage på at det er "norsk diesel" som forårsaket et potensielt havari :) :) :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...