paso Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Mener jeg har lest et sted at det er bestemte tider på året (i forhold til månefasen) at det laveste fjære og høyest flo i løpet av et år. Er det noen som vet noe om dette eller har link til en side som sier noe om dette. Grunnen til jeg spør er at jeg skal støpe en slip og må planlegge etter de datoer som gir lavest mulig fjære for å få slipen så langt ned som mulig. Har sjekket met.no men fant ikke noe relevant info der. takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Hvis du kjøper almanakk for Norge 2010 finner du de opplysninger du ettersøker der. Almanakken mener jeg koster rundt en femtilapp. Redigert 28.Mai.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Langfredags fjæra var frå gammalt av rekna som den lavaste, så viss du sjekker tidevannstabellen rundt dei tider vill du sikkert havne på laveste lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Her er en nettside der du kan sjekke "Astronomisk tidevann" for en del plasser i Norge. http://www.math.uio.no/tidepred/ sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Har også hørt at laveste lavvann er en eller gang om våren (mars?), men slår en opp her ser det ut til å være mange sjanser.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Tidevannet påvirkes av astronomiske forhold (avstand og posisjon til sol og måne), geografiske forhold under og over vann og samt atmosfæriske forhold (høy-/lavtrykk, vindretning og -styrke, etc). Laveste astronomiske lavvann inntreffer på eller rundt vårjevndøgn ca 21. mars. Tidevannstabeller finner man ellers her. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sydvesten Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Laveste lavvann inntreffer vel normalt rundt vårjevndøgn, avhengig av månens forhold til solen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.