Jump to content

Kjøpe daycruiser, bensin eller diesel?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg er ute etter å bytte båt til en daycruiser i klassen 18-25 fot og pris rundt 100.000 +- 30.000. Ser det ligger en del Draco, SeaRay osv på nett fra 50 til 130.000. De har som regel bensinmotor. Bensin og diesel har jo nå nesten lik pris, men renger med bensinmotorene drikker endel mer pr nautisk mil? Uansett, en båt med dieselmotor koster jo minst 100.000 mer. Går vel an å skaffe billig motor i feks Sverige og bytte senere? Vil drev ol. passe over på en dieselmotor som regel?

Link to post

Jeg er tilhenger av å bruke bensinmotor, siden jeg ikke har en ENORMT båtbruk, og kan derfor nyte godt av de sparte pengene ved investering. Hvis du skal bruke båten såpass mye at du kan forsvare den ekstra investeringskostnaden opp mot drivstoff-forbruk så er jo diesel det beste for deg. Ellers, uten å kunne si det sikkert, virker det som diesel deler er litt dyrere hvis man trenger service. Sikkert noen som kommer til å kommentere den delen :)

 

Ellers så er jo diesel mye mindre brannfarlig, å er det tungtveiende hos deg, så ta det med i beregninga.

 

 

Lykke til med handlingen :)

Link to post

denne f.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21735783&subMarket=FINN er solgt nå, men det er et eksempel på en båt jeg liker designet på. Det er en av de få 80-talls daycruiserne som ser veldig bra ut. Mye av det som ble laget på 80-tallet og slutten av 70 ser jo helt forferdelig ut, med uendelig antall "trappetrinn"-vinduer oppover og en høyde som ikke ligner grisen. Men amerikanerne fikk det til på 80-tallet:)

Link to post

Norge er et av få land med avgiftsfri diesel for båtbruk. Av den grunn selges det usedvanlig mange båter i det segmentet du nevner med dieselmotorer, selv om de ikke nødvendigvis er ideelle til formålet. Av samme grunn er også verditapet på en dieselmotor for båtbruk langt mindre enn for en ferskvannskjølt bensinmotor med tilsvarende ytelse. Som påpekt over, de 100 000 ekstra får du igjen når du selger.

 

I segmentet (daycruiser) 18-23 fot ville jeg uansett gått for en bensinmotor med tanke på ytelse pr vekt og pr krone. Med større (day-/cabincruiser) båter enn dette blir diesel et reellt alternativ.

Link to post

Personlig foretrekker jeg diesel. Og jeg antar du snakker om innenbordsmotor.

En god dieselavtale gir deg en literpris på mellom 7,50 og 8 kroner. Husk at mange marinaer har ekstra påslag på bensin.

Har en Uttern D55 tdi og en annen båt med

VP D6.Forbruket på diesel er kanskje 50 til 70% av bensin. Siden jeg bruker båten 100 til 200 timer i året, så går regnestykket opp og besparelsen er betydlig i forbruk.

Wallasene kjøres direkte på drivstofftanken.

Liten brann- og eksplosjonsfare.

Dieselmotor har lang levetid..

Om du lurer på innenbord diesel opp mot utenbords bensin, så har innenbords uansett en stor fordel i at man får en fullverdig badeplattform..

Mtp støy så er min erfaring at diesel har langt lavere turtall, som jeg synes er positivt mtp støy. Dessuten kan du isolere motorrommet langt bedre enn orginalt dersom den bråker mye..

Link to post

Med moderat til lite bruk kan bensin gjøre nytten, men det koster og gjør vondt når det fylles, sett opp mot drivstoffprisforskjell og forbruksforskjell (bensinmotoren trenger mer for samme effekt på diesel) kan en regne med at dieselen isolert sett på drivstoffutgift, bruker minst halvparten i kroner fra din seddelbok per hk/time kontra bensinmotoren, særs hvis det er en standard forgassermotor.

 

Har tidligere hatt en sea ray 230cc med 7,4 liter forgassermotor å 330 hk, i cruisingfart brukte denne 2 liter per n.mil, 26,-

Etter det kjøpte jeg en sea ray 215ec med 5 liter forgassermotor å 220 hk, i cruisingfart brukte denne 1,4 liter per n.mil, 18,-

 

Nå har jeg en 26 fot båt med D-4 260 hk, båten er vel 1200-1500 kg tyngre en de andre jeg har hatt, denne cruiser på 1,15 liter per n.mil, 9,-

 

Tala taler for seg, det er ikke lenger en gru å møte pumpen på kaia, så om du ikke har mer penger en du normalt greier å bruke opp innen neste lønning, og du har mulighet til å kjøpe en båt med diesel (eller råd å la være, selvsagt avhengig av bruk) går du for diesel, iallefall i segmentet 20 for + er min mening.

 

Kan ligge til at utregningene er lagt til grunn med bensinpris på 13,- og diesel på 8,- per liter som er typiskt her på vestlandet. jeg bruker imiddlertid båt noe over gjennomsnitt, 150-300 timer per sesong.

Link to post
Bensin og diesel har jo nå nesten lik pris, men renger med bensinmotorene drikker endel mer pr nautisk mil?

Du fikk vel med deg at båtdiesel er avgiftslettet og koster "mye" mindre enn bensin pr. liter?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Til en daycruiser i klassen opp til 22' - 23' hadde jeg gått for en utenbordsmotor.

Her er jeg helt enig, driver selv og kikker litt etter en motorløs båt i denne størrelsen dog ikke daycruiser men en slik liten lukket båt som en kan ha på henger og dra ut på sjøen i tide og utide..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sjekk dine marinaer.... I mitt distrikt må man bære all bensin i kanner til båten. Diesel får man ved sjøen.

Enig med Sæbø.

Jeg har innebygget tank på 270 liter, og hvis jeg måtte bære så mye bensin flere hundre meter hver gang jeg skulle fylle tanken, hadde båtlivet blitt en kort affære for min del.

 

Jeg ser mange fordeler med bensinmotor, men av praktiske grunner har man ofte ikke annet valg enn diesel.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Opp til rundt 22 fot hadde nok jeg også vurdert utenbordsmotor. Har vanskeligheter med å komme utenom Yamarin/Yamaha der.

 

Opp mot 25 fot blir det litt vanskeligere å velge mellom bensin eller diesel innenbords. På ene siden frister det enkle vedlikeholdet, luktfri gange og den raske responsen fra en bensinmotor. På den andre siden skremmer brannfaren, dårligere holdbarhet og forbruket. Også er det mye billigere å kjøpe bensin innenbords motor. Men jeg anser verditapet å være større på en båt med bensinmotor. Også er det av en eller annen grunn enklere å legge 100.000 mer på en dieselmotor når du kjøper den enn å kjøpe 100.000 billigere og bruke dobbelt så mye på drivstoff.

 

Følelesene mine sier diesel - fakta sier mer og mer bensin. Men da en ferskavannskjølt motor. Over 25 fot er det diesel som gjelder for meg.

 

Angående brannfare så kjører jeg nå med en 100 hesters bensinmotor med turbo bokstavelig talt mellom beina på jolla - så jeg har vel kommet over det antar jeg :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

I 2003 betalte jeg 4,75 pr liter. det var tider det... :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Båtdieselen er jo avgiftsfri, så den er jo i utg.pkt noe billigere enn på veien. Samtidig ser jeg jo at markedskreftene virker, og at marinaene vet å ta seg betalt når konkurransen er liten og etterspørselen stor.... Derfor kan nok prisene variere mye.

 

Min første båt var en Nidelv 750 m/VP (Hannah I) med bensin innsprøytningsmotor, sjøvannskjølt. En flott båt og en fin motor. slik jeg opplevde det med fabrikkny båt jeg hadde i 5 år. Jeg visste vel heller ikke så mye den gang, men dieselalternativet var så mye dyrere og en effektiv stopper den gang for å kjøpe båt en båt i denne størrelsen. Så derfor ble det slik.

 

I ettertid ser jeg at jeg nok ville vært skeptisk til bensin innenbordsmotor og ikke minst sjøvannskjøling om jeg skulle kjøpt en tilsvarende båt brukt. Jeg må si jeg lar meg imponere av de nye, stillegående og kraftige utenbordsmotorene, og synes det framstår som en vel så bra løsning som en (kanskje) undermotorisert diesel på båter opp til 22-25 for (noe avhengig av båttype og ikke minst vekt). F.eks. har jeg vært ombord i en 25' Ibiza m/300hk utenbordsmotor - en nydelig kjøremaskin. Men fra rundt 25 fot er det for meg diesel som gjelder.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...