Jump to content

Kjøpe sjøkart- Hvor?

Scand_550

Recommended Posts

Kan du gi oss definisjonen for halvgamle kart-  er det eit år, seks månader eller?

Hei Nils,

Å definere halvgammelt er ikke så enkelt  :headbang: Lasse gav en god indikasjon, men det avhenger selvfølgelig mest av de lokale forhold   -   altså hvor store forandringer som virkelig er gjort i området. Dessuten er der ganske stor forskjell om kartene skal brukes også til nattseilas, eller om man stort sett bare bruker dem i dagslys og god sikt.

Men for å bli mer presis: alle kartforhandlere (meg selv inklusive) må abonnere på EFS "Etterretninger for sjøfarende". Der er nesten alltid en tabell helt bak i heftet som viser siste opplag for hvert enkelt kartnummer. Alternativt kan man gå inn på nettet og finne de samme opplysningene der.

mvh

Poseidon

PS

I kommersiell fart forlanges at kartene skal være ajourført/rettet til og med siste EFS, men det hjelper ikke så veldig mye når rettelsene bruker lang tid for å komme inn i EFS'en. Ref.: Rocknesulykken.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Vil bare minne om at Etterretninger for sjøfarende, EFS, også ligger ute på nettet på adressen: http://www.statkart.no/efs/ .

Og tilsvarende for svenske farvann finnes Underrättelser för sjöfarande (Ufs) her: http://www.sjofartsverket.se/navigering/htm/frameset.htm

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg kjøpte inn kart i hovudserien frå Svenskegrensa til og med kart 17,  Haugesund i går.  Karta vart kjøpt inn i ein bokhandel i Stavanger, og dei gav 10% rabatt ved kjøp av over 10kart.  Det eldste kartet, kart nr 7 var oppdatert til og med Efs nr 5 2001.  Dette syntes eg var for gammalt, og fekk avtalt med bokhandelen at dette kunne returnerast dersom det skulle visa seg at det finst vesentleg nyare kart i handelen.  I dag sjekka eg med Sjøkartverket, og det viste seg at kartet dei hadde i hylla var frå om lag same tidspunkt.  Dei opplyste og om at forhandlarar ikkje hadde returrett for kart som var utdatert i forhold til Efs, returretten gjeld berre når kartet vert trykka i ny utgave.

No i ettertid fann eg oversikten over trykkedato for sjøkart på heimesida til Sjøkartverket.

Sjøkartverket viste og til denne sida, der rettelsane frå Efs er ført opp etter kartnummer.   Eg kjem til å kjøpa inn tynne vatnfaste tusjar i ulike fargar for å teikna inn dei endringane som er viktige for meg, slik som luftspenn, endringar i merker og eventuelle nye grunnar).

(Nei, eg kjøpte ikkje kart 3 og 4, av ein eller annan grunn er det ikkje så mange som vil ha desse to karta, sa dei i bokhandelen  :headbang:)

• 8 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...