Scand_550 Startet 26.August.2004 Link til dette innlegget Startet 26.August.2004 Skal kjøpe sjøkart for første gang.... Kjøper dere på den lokale bokhandel eller finnes det steder på nett som er greie å handle med? Etter som jeg har hørt koster de noen kroner. Det er papir kart jeg er ute etter altså Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 www.nautisk.no Jeg vet ikke så mye om prisnivået, men servicen er upåklagelig. Hvis det er båtsportkart du er ute etter kan det hende du får det billigere på den lokale sjappa, de får du jo kjøpt "overalt". Ordentlige sjøkart fra Sjøkartverket, British Admiralty, Imray osv får du hos Nautisk Forlag. Husk at kart veier en del, så hvis du skal ha mye blir det en del i fraktkostnader hvis du ikke henter dem selv. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Nibba Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Du får kjøpt båtsport kart på bokhandelen pris ca 400 kr pr serie Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Det er vel en smakssak. Jeg kjøpte for 3-4 år siden en hel del kart. Bestilte da fra http://www.kartbutikken.no da det faktisk var noen kroner å spare kontra lokal bokhandler (Stavanger). Helt grei service og leveranse. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Du kan også prøve båtmessene. Det bruker å være 10% å spare, hvis det er noen som har stand, da. Nautisk er alltid på Sjøen for alle, men det kan jo være lenge å vente til mars, og for alt jeg vet langt å reise. Men som forberedelse til årets båtsesong er det greit, både mht. tid og sted. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Scand_550 Svart 26.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 men er det noen forskjell på båtsport kart og sjøkart? Dumt spørsmål kanskje Sitér dette innlegget Link to post
citroen Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Kjøpte for Telemarksvassdraget hos bokhandleren her. Kr 330,- for 10ark komplett. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Båtsportkart er kart i hendig størrelse til bruk ombord i fritidsbåten, og som fås kjøpt i serier. Når jeg hører sjøkart, så tenker jeg helst på større kart som gjerne rulles sammen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 men er det noen forskjell på båtsport kart og sjøkart? Dumt spørsmål kanskje Båtsportkart inneholder også informasjon om småbåthavner, søppeldunker, toaletter osv på land dvs i uthavnene. Noe som de store skip ikke har så stort behov for. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 26.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Båtsportkart inneholder også informasjon om småbåthavner, søppeldunker, toaletter osv på land dvs i uthavnene. Noe som de store skip ikke har så stort behov for. Da er vel båtsportkart det mest naturlige å kjøpe.. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Da er vel båtsportkart det mest naturlige å kjøpe.. For de områdene hvor det finnes båtsportkar så, men det gjelder ikke hele Norge.... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Det er vel en smakssak. Jeg kjøpte for 3-4 år siden en hel del kart. Bestilte da fra http://www.kartbutikken.no da det faktisk var noen kroner å spare kontra lokal bokhandler (Stavanger). Helt grei service og leveranse. En kollega av meg forsøkte å kjøpe en kartplotter av ovennevnte butikk. Ti dager etter at han bestillte den kansellerte han ordren (som han ved bestilling ble lovt skulle effektueres umiddelbart, - "du har den før helga") da de åpenbart ikke greidde å fremskaffe en plotter fra importør. Importøren (som min kollega ringte til for å forhøre seg) hadde flusst med plottere av denne typen, og kunne levere til alle salgsledd på ett døgn. Jeg ville ikke kjøpt noe fra butikken som nevnes over. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Poseidon Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 men er det noen forskjell på båtsport kart og sjøkart? En annen forskjell er at Båtsportkartene til nå har blitt oppdatert ca annet hvert år. De store "kystkartene" i hovedserien oppdateres vanligvis en del oftere . . . . Nå i vår solgte forresten Sjøkartverket alt som hadde med Båtsportkart til et privat firma i Uglandgruppen (?). Til nå har jeg ingen erfaring med hva dette eventuelt kan ha ført til. Selv bruker jeg konsekvent de store kystkartene, og de pleier jeg vanligvis å anbefale når noen spør - de kan nemlig både rulles og brettes . . . . mvh Poseidon PS Husk at kart er "ferskvare", la ikke noen prakke halvgamle kart innpå deg - det blir som å kjøpe gårsdagens aviser. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Husk at kart er "ferskvare", la ikke noen prakke halvgamle kart innpå deg - det blir som å kjøpe gårsdagens aviser.Det er vel litt drøyt. Det er nok noe mer enn å rette feil i gårsdagens avis som redaksjonene driver med. Men ellers enig. En kjøper bare den siste utgaven av kartene Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Da er vel båtsportkart det mest naturlige å kjøpe.. Båtsportkart dekker bare 1/4 av et sjøkart (samme målestokk) Skal du langt blir det slitsomt å holde orden på alle båtsportkartene. Har du stort nok kartbord er sjøkart enklest. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Har du stort nok kartbord er sjøkart enklest.... men mister all den fritidsbåtspesikke informasjonen. Og i dette tilfelle: SCAND_550 - er den på 5,5 meter eller 55 fot? Det ville jo ha noe å si om kartbordets størrelse Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Og i dette tilfelle: SCAND_550 - er den på 5,5 meter eller 55 fot? Det ville jo ha noe å si om kartbordets størrelse I en Scand 550 er nok ikke kartbordet så stort (ikke-eksisterende?), men jeg skrev ikke innlegget bare med tanke på han. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sigurd Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Det fins steder du kan kjøpe båtsportkart laminerte om det er av interesse. Mener det kommer på borti ett par hundre ekstra pr serie. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 27.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 I en Scand 550 er nok ikke kartbordet så stort (ikke-eksisterende?), men jeg skrev ikke innlegget bare med tanke på han. Er nok ikke noe kart bord i 550en... Men har kjøpt meg en Joda 7500 Der er det ett bra kartbord Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Tar jeg feil, eller dekker båtsportserien bare opp til Ålesund? Regner kartprodusentene med at alle som passerer mørekysten blir shanghaiet til møbelsnekkering? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Seiler Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 West System Norge A/S selger båtsport kart til kr. 298,- Ellers har de gode priser på mye båtutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 6.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 West System Norge A/S selger båtsport kart til kr. 298,- Ellers har de gode priser på mye båtutstyr. Det var billig. Jeg bestillte hos Nautisk forlag a/s Der betalte jeg 430 kroner Med porto vel å merke.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Noen som har erfaring med det nye kystatlaset til C-MAP ? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Noen som har erfaring med det nye kystatlaset til C-MAP ?I et svakt øyeblikk bestilte jeg dette på internett. For så å oppdage at de hadde stand på Båter i Sjøen (kunne spart meg 100 kr. + kanskje allerede der sett at jeg burde ventet med å kjøpe...). Kystatlaset er greit nok, med kart fra Svenskegrensen til Lista i 1:100.000 og 1:40.000. I tillegg et omfattende navneregister. Noe av det spesielle med kartene er at de integrerer land- og sjøkart, noe som en del steder kan være ok. En ser veier, bebyggelse etc. Kan også være fint for turer på land o.l. Jeg mente 1:40.000 kunne være greit for en som synes målestokken på de vanlig kartene har blitt stadig mindre med årene . Men jeg ble skuffet over lesbarheten. Produsenten bruker fargekoder for ulike dybder, og viser tørrfallsomåder med egen farge/skygge. Men for meg har det blitt for mye - jeg synes detaljer blir borte i fargene slik at det er vanskelig å lese ledene, særlig der det er trangt. "Boka" er også ganske så stor og tung, selv om formatet er en del mindre enn båtsportkartene. "Ringperm" et pluss mht. håndering. 550 avmerkede uthavner er et pluss, men du må (nesten) bruke lupe for å finne dem, og det finnes ingen informasjon om verken disse uthavnene eller gjestehavner. Flott bilde fra Risør på forsiden, men har du ok kart for den strekningen som dekkes kan du spare deg utlegget. PS. Jeg finner ingen "advarsler" av typen "Må ikke brukes til navigasjon". Underlig da at de nye båtsportkartene har denne påtegningen, men ikke disse kartene. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Nils Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Husk at kart er "ferskvare", la ikke noen prakke halvgamle kart innpå deg - det blir som å kjøpe gårsdagens aviser.Kan du gi oss definisjonen for halvgamle kart- er det eit år, seks månader eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.