Anoden Startet 29.Mai.2010 Del på Facebook Startet 29.Mai.2010 Hei Maskinisten i og på hekken på våre farkoster må vi kunne stole på. Motoroljens primære funksjon er å kjøle og smøre motoren innvendig. Derfor er det viktig med litt pleie og ettersyn. MÅ det brukes olje med maritim påtrykk på flasken uansett om feks en bilolje tilfredstiller motorens krav? Og er det strengt tatt nødvendig med oljeskift før hver sesong eller oftere? Litt forbruk vil det jo også bli, ettersom en båtmotor jobber på ett høyere turtallsområde enn en bil. Men hva er ett normalt oljeforbruk. Vil feks lavere viskositet gi ett høyere forbruk? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Knallfred Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Fylte syntetisk olje på min 93 mod volvo Aqad 41b (200hk)...og fikk ett kjempestort forbruk av olje! Skiftet tilbake til mineralsk olje ..og forbruket ble helt akseptabelt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Syntetisk olje har en tendens til å finne vei gjennom alt på en motor som ikke er ny pga at den er mye tynnere når den blir varm. Har motoren noen år på nakken er vanlig mineralsk olje å foretrekke. På en ny motor er det annerledes. Uansett ville jeg valgt mineralsk olje for den er billigere, og de fleste av oss som har båt, bruker den kun i sommerhalvåret. Ikke vits i olje med kaldstartegenskaper da. Jeg har 5 år gamle motorer, og fyller bare mineralsak olje på de. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Følg oljeanbefalingene til motoren. Båtmotor har belastning hele tiden som ikke kan sammenlignes med bil, det måtte i tilfelle være bratt oppoverbakke hele tiden..! Syntetisk olje er generelt mer påkostet med flere/bedre tilleggstoffer (additiver) og holder smøreevnen bedre under belastning. Det er en misforståelse at det bare gjelder kaldstart-egenskaper. Gammel motor som ble laget for mineralisk olje vil gjerne forbruke syntetisk olje slik det var nevnt i et annet innlegg. Generelt har dyre syntetiske oljer løsende egenskaper som skal forhindre sot/koks-dannelser. Brukt på en gammel motor kan det bli litt utett. Båthold er dyrt, ikke spar noen få kroner på oljen - motoren skal jo helst vare lenge... Båtoljer kan ha korrosjonshindrende additiver. Ellers vil du finne mange andre innlegg her om temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.