Jan E. Startet 30.Mai.2010 Del på Facebook Startet 30.Mai.2010 Har denne laderen. Står: "Kan benyttes på alle typer bly/syre batterier. Fritt ventilerte, AGM og GEL" Det er ingen velgerbrytere. Og står at den skal velge dette selv. Romtempføler, og batteri tempfølere brukt som anvist. LED indikasjon på de 2 ladeutgangene: rød=lader rød/gul=begynner å bli fullt. gul=fullt grønn=float Har disse 130Ah US bly batteriene. Satt 2 batterier på hver sin utgang til lading, uten belastning. Startet på rødt. Etter en del timer gikk de over til rød/gul, og etter en god time over til gul. Også til grønn litt etterpå. Fint tenkte jeg. Nå kan de stå på vedlikeholdslading når jeg drar bort 2 uker. 2 uker etterpå står ene utgangen på ene batteriet på rød/gul og lader på 14.5V. Og en hører det bobbler godt i batteriet. I det andre som viser grønn bruser det bare lett, og som "float" lades på 13.4V. Temp i rommet er ca 18grader. Kobler av det som bobbler. Og 2 dager etter at det har stått å hvilt seg hører en det fortsatt bruser lett i batteriet. Hvilespenningen blir da målt til 12.8V på batteriet uten noe tilkoblet. Kobler det på igjen. og laderen viser rød/gul i ca 1 time hvor det bobbler en del. Går over til gul, også over til grønn. Og alt ser normalt ut igjen med kun brusing i batteriet (Nå viser dette også lading med 13.4V) Og alt ser igjen normalt ut. Men hva har skjedd? Laderen skal da ikke begynne å plutselig gå over til lading når det står på float? Eller har den en form for anti sulfatering som gjør at den kjører over på lading i perioder? Ble plutselig veldig skeptisk til laderen. Er den alt for hard på batteriene mine? Eller har det skjedd en feil som bør sjekkes ut? Hvordan kan jeg sjekke om batteriene har tatt skade? kjøre en lik kjent belastning på de 2 batteriene. Og se at hvilespenningen kommer ned mot ca 12.5-12.6V samtidig på begge 2? Samt se at spenningen kommer ned på rett nivå etter at riktig antall Ah er tatt ut i forhold til påstemplet data? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Ingen med batterikunskaper som kan bidra med noen tips? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 (redigert) Har samme laderen og i vinter kokte den ene banken batteriene tomme for vann. her er svaret fra DEFA (de kjøpte Ladac) Laderen din er friskmeldt den lader med riktig strøm, og regulerer spenningen riktig etter temperaturen og går over i vedlikehold etter de tider vi har satt den på. Årsaken til at den har kokt tomt et av batteriene dine er nok at den tiden vi har satt at den skal ligge på 14,5 +/- er minimum 4 timer og maksimum 8 timer. Det ene batteriet ditt har vært så slitt at det har trukket så mye strøm at laderen har blitt liggende på høy spanning i 8 timer før den har senket spenningen. Det at vi måler litt forskjellig spenning ut på kanal 1 og kanal to er forårsaket av at vi ikke bruker komponenter med noe toleranse. Jeg har kommet til den konklusjon at lederen er i orden men at du nok må skifte batterier og så vidt jeg forsto var disse batteriene langt fra nye. Defa AS Blingsmovegen 30, 3540 Nesbyen 32 06 77 00 Redigert 1.Juni.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 her er svaret fra DEFA (de kjøpte Ladac) Laderen din er friskmeldt den lader med riktig strøm, og regulerer spenningen riktig etter temperaturen og går over i vedlikehold etter de tider vi har satt den på. Årsaken til at den har kokt tomt et av batteriene dine er nok at den tiden vi har satt at den skal ligge på 14,5 +/- er minimum 4 timer og maksimum 8 timer. Dette høres bekymringsfult ut. Så om en kobler på helt fulle batterier vil de bli kokt i minimum 4 timer... Før laderen faktisk prøver å kjenne om batteriene er fulle, å gå over til vedlikeholdslading??? Batteriene mine er overliggere fra butikken, men aldri vært koblet til last. Kun egenutlading som har foregått. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hei. Nå må en ikke ta dette med "koking" helt bokstavelig. Selv starter jeg nesten alltid helgeturene med helt fulle batterier som er ladet opp fra båtens generator på sist hjemtur og toppet opp fra solcellepanel i løpet av uken. Når jeg da legger fra kai, lader generatoren (med Ladac regulator) ganske fort med 14,4volt, men strømmen går ganske raskt ned til et par ampere inn på min batteribank på 345Ah. Og ja, - da jeg hadde åpne batterier kunne jeg ane at det kom litt bobler i batteriene. Men å kalle dette koking, er å ta hardt i. Og i løpet av en sesong blir det mange 2-timers turer på denne måten pluss noen lengre turer på 6 - 7 timer. Men mine batterier pleier likevel å holde i nærmere 10 år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Koking er kanskje ikke helt rett benevning. Jeg har ikke kjent at batteriene var varme. Men hva som har skjedd når jeg var borte vet jeg jo ikke. For alt jeg vet har det ene fått 14.5v i 14 dager. Og med den bobblingen som pågikk kan jeg ikke skjønne noe annet en at det er skadelig. Veske må vel forsvinne også fra "lukkede" blybatterier under slike forhold? Du nevner: "men strømmen går ganske raskt ned til et par ampere". Om den laderen jeg har kjører 14.4v minimum i 4-8 timer inn så høres ikke det bra ut? Hver gang jeg da legger til i hjemmehavn med fulladede batterier, og plugger inn landstrømmen. Prøver laderen å dytte inn energi ved hjelp av 14.5v i 4-8 timer (om det er tilfellet på min også) på et batteri som er fullt... Ser ut til at jeg må koble laderen til et batteri når jeg kommer hjem. Og se nøye etter hva slags ladesykluser den gir. Og koble den litt ut og inn. Redigert 2.Juni.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Hver gang jeg da legger til i hjemmehavn med fulladede batterier, og plugger inn landstrømmen. Prøver laderen å dytte inn energi ved hjelp av 14.5v i 4-8 timer (om det er tilfellet på min også) på et batteri som er fullt... Ehh? Hvorfor lader du et fulladet batteri? Gjør du det du kan for å drepe det stakkars mette batteriet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Jeg har båt fra USA som selvfølgelig kom med batterier derfra. Det viste seg at hovedbanken på 800 Ah overhode ikke tålte vedlikeholdslading. Batteriene gikk i kokefase før 14.4 volt. De er forlengst byttet ut med AGM som fungerer som en drøm. De andre batteriene, som var/er av litt mindre type oppfører seg helt som vi forventer av batterier og er still going. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Ehh? Hvorfor lader du et fulladet batteri? Gjør du det du kan for å drepe det stakkars mette batteriet? Lars H. Jeg trodde at en god lader automatisk tok seg av slikt? Vanligvis er vel laderen automatisk på når en kobler seg til landstrøm? Hos meg er det iallfall ingen separat bryter for laderen. Skjønner nok at jeg har litt å lære når det gjelder lading og batterier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Du har vel en bryter på laderen din? Jeg setter kun på laderen når det er behov for det, jeg ser ingen grunn til at den skal lade batteriene kontinuerlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Med en smart lader skal det da ikke være noen problem å la laderen stå på hele tiden. Det er akkurat det som noe av vitsen med en smartlader. Den skal lade/forsyne batteriene/forbruket når noe forbruker av de. Og ikke lade når batteriene er fulle. F.eks. når en kommer til havn, og plugger en nyoppladet batteribank til landstrøm. Og det er vel også noe de fleste gjør? Greit at en slår av hovedstrømmen. Men kjøleskap, mobilstyrt dieselvarmer, alarm, lensepumper etc står fortsatt på. Hva da hvis strømmen går i flere korte perioder, som ikke er uvanelig i båthavner. Når en ikke har lader koblet på hele tiden? Når en da kommer er hele forbruksbanken ødelagt... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.