Jump to content

Koker Ladac laderen mine US-batterier?


Jan E.

Recommended Posts

Har denne laderen. Står: "Kan benyttes på alle typer bly/syre batterier. Fritt ventilerte, AGM og GEL" Det er ingen velgerbrytere. Og står at den skal velge dette selv. Romtempføler, og batteri tempfølere brukt som anvist.

LED indikasjon på de 2 ladeutgangene:

rød=lader

rød/gul=begynner å bli fullt.

gul=fullt

grønn=float

 

Har disse 130Ah US bly batteriene.

 

Satt 2 batterier på hver sin utgang til lading, uten belastning. Startet på rødt. Etter en del timer gikk de over til rød/gul, og etter en god time over til gul. Også til grønn litt etterpå.

Fint tenkte jeg. Nå kan de stå på vedlikeholdslading når jeg drar bort 2 uker.

 

2 uker etterpå står ene utgangen på ene batteriet på rød/gul og lader på 14.5V. Og en hører det bobbler godt i batteriet. I det andre som viser grønn bruser det bare lett, og som "float" lades på 13.4V. Temp i rommet er ca 18grader.

Kobler av det som bobbler. Og 2 dager etter at det har stått å hvilt seg hører en det fortsatt bruser lett i batteriet. Hvilespenningen blir da målt til 12.8V på batteriet uten noe tilkoblet.

Kobler det på igjen. og laderen viser rød/gul i ca 1 time hvor det bobbler en del. Går over til gul, også over til grønn. Og alt ser normalt ut igjen med kun brusing i batteriet (Nå viser dette også lading med 13.4V) Og alt ser igjen normalt ut.

 

Men hva har skjedd? Laderen skal da ikke begynne å plutselig gå over til lading når det står på float? Eller har den en form for anti sulfatering som gjør at den kjører over på lading i perioder?

Ble plutselig veldig skeptisk til laderen. Er den alt for hard på batteriene mine? Eller har det skjedd en feil som bør sjekkes ut?

 

Hvordan kan jeg sjekke om batteriene har tatt skade?

kjøre en lik kjent belastning på de 2 batteriene. Og se at hvilespenningen kommer ned mot ca 12.5-12.6V samtidig på begge 2? Samt se at spenningen kommer ned på rett nivå etter at riktig antall Ah er tatt ut i forhold til påstemplet data?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Har samme laderen og i vinter kokte den ene banken batteriene tomme for vann.

her er svaret fra DEFA (de kjøpte Ladac)

 

Laderen din er friskmeldt den lader med riktig strøm, og regulerer spenningen riktig etter temperaturen og går over i vedlikehold etter de tider vi har satt den på.

 

Årsaken til at den har kokt tomt et av batteriene dine er nok at den tiden vi har satt at den skal ligge på 14,5 +/- er minimum 4 timer og maksimum 8 timer.

 

Det ene batteriet ditt har vært så slitt at det har trukket så mye strøm at laderen har blitt liggende på høy spanning i 8 timer før den har senket spenningen.

 

Det at vi måler litt forskjellig spenning ut på kanal 1 og kanal to er forårsaket av at vi ikke bruker komponenter med noe toleranse.

 

Jeg har kommet til den konklusjon at lederen er i orden men at du nok må skifte batterier og så vidt jeg forsto var disse batteriene langt fra nye.

 

 

Defa AS

Blingsmovegen 30, 3540 Nesbyen

32 06 77 00

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

her er svaret fra DEFA (de kjøpte Ladac)

 

Laderen din er friskmeldt den lader med riktig strøm, og regulerer spenningen riktig etter temperaturen og går over i vedlikehold etter de tider vi har satt den på.

 

Årsaken til at den har kokt tomt et av batteriene dine er nok at den tiden vi har satt at den skal ligge på 14,5 +/- er minimum 4 timer og maksimum 8 timer.

 

Dette høres bekymringsfult ut.

Så om en kobler på helt fulle batterier vil de bli kokt i minimum 4 timer... Før laderen faktisk prøver å kjenne om batteriene er fulle, å gå over til vedlikeholdslading???

 

Batteriene mine er overliggere fra butikken, men aldri vært koblet til last. Kun egenutlading som har foregått.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå må en ikke ta dette med "koking" helt bokstavelig. Selv starter jeg nesten alltid helgeturene med helt fulle batterier som er ladet opp fra båtens generator på sist hjemtur og toppet opp fra solcellepanel i løpet av uken. Når jeg da legger fra kai, lader generatoren (med Ladac regulator) ganske fort med 14,4volt, men strømmen går ganske raskt ned til et par ampere inn på min batteribank på 345Ah. Og ja, - da jeg hadde åpne batterier kunne jeg ane at det kom litt bobler i batteriene. Men å kalle dette koking, er å ta hardt i. Og i løpet av en sesong blir det mange 2-timers turer på denne måten pluss noen lengre turer på 6 - 7 timer. Men mine batterier pleier likevel å holde i nærmere 10 år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Koking er kanskje ikke helt rett benevning. Jeg har ikke kjent at batteriene var varme. Men hva som har skjedd når jeg var borte vet jeg jo ikke.

For alt jeg vet har det ene fått 14.5v i 14 dager. Og med den bobblingen som pågikk kan jeg ikke skjønne noe annet en at det er skadelig. Veske må vel forsvinne også fra "lukkede" blybatterier under slike forhold?

 

Du nevner: "men strømmen går ganske raskt ned til et par ampere".

Om den laderen jeg har kjører 14.4v minimum i 4-8 timer inn så høres ikke det bra ut?

Hver gang jeg da legger til i hjemmehavn med fulladede batterier, og plugger inn landstrømmen. Prøver laderen å dytte inn energi ved hjelp av 14.5v i 4-8 timer (om det er tilfellet på min også) på et batteri som er fullt...

 

Ser ut til at jeg må koble laderen til et batteri når jeg kommer hjem. Og se nøye etter hva slags ladesykluser den gir. Og koble den litt ut og inn.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hver gang jeg da legger til i hjemmehavn med fulladede batterier, og plugger inn landstrømmen. Prøver laderen å dytte inn energi ved hjelp av 14.5v i 4-8 timer (om det er tilfellet på min også) på et batteri som er fullt...

Ehh? Hvorfor lader du et fulladet batteri? Gjør du det du kan for å drepe det stakkars mette batteriet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt fra USA som selvfølgelig kom med batterier derfra. Det viste seg at hovedbanken på 800 Ah overhode ikke tålte vedlikeholdslading. Batteriene gikk i kokefase før 14.4 volt. De er forlengst byttet ut med AGM som fungerer som en drøm.

De andre batteriene, som var/er av litt mindre type oppfører seg helt som vi forventer av batterier og er still going.

Link to post
Share on other sites

Ehh? Hvorfor lader du et fulladet batteri? Gjør du det du kan for å drepe det stakkars mette batteriet?

Lars H.

Jeg trodde at en god lader automatisk tok seg av slikt? Vanligvis er vel laderen automatisk på når en kobler seg til landstrøm? Hos meg er det iallfall ingen separat bryter for laderen. Skjønner nok at jeg har litt å lære når det gjelder lading og batterier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Med en smart lader skal det da ikke være noen problem å la laderen stå på hele tiden. Det er akkurat det som noe av vitsen med en smartlader. Den skal lade/forsyne batteriene/forbruket når noe forbruker av de. Og ikke lade når batteriene er fulle. F.eks. når en kommer til havn, og plugger en nyoppladet batteribank til landstrøm.

Og det er vel også noe de fleste gjør?

 

Greit at en slår av hovedstrømmen. Men kjøleskap, mobilstyrt dieselvarmer, alarm, lensepumper etc står fortsatt på.

Hva da hvis strømmen går i flere korte perioder, som ikke er uvanelig i båthavner. Når en ikke har lader koblet på hele tiden?

Når en da kommer er hele forbruksbanken ødelagt...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...