Jump to content

Har jeg målt motstand i temperaturgiver riktig?

Frivakt

Recommended Posts

Temperaturen vises som unormalt lav på min Volvo Penta. Under 60 grader på varm motor (ferskvannskjølt). Det virker som om motoren er varmere siden jeg får god temperatur i varmtvannstanken, så jeg mistenker at det er mismatch mellom original giver og Biltema viserinstrument. Tenkte derfor jeg skulle måle motstanden, men som fullstendig amatør med multimeter er jeg svært usikker på om resultatene kan brukes til noe. Kanskje noen med mer erfaring får noe fornuftig ut av det. Slik målte jeg:

Koblet signalledning og jord fra viserinstrumentet.

Testet at motstanden mellom jordledning og minus på batteriet = 0

Koblet signalledning til rød testkabel, og jord til svart testkabel.

Satte velgeren på multimerer til Ohm og 20K.

- Like etter start av motor var verdien 1.67

- Verdien sank ved oppvarming, og ved fullt oppvarmet motor var verdien -0.13

Stanset motor (varm) og slo av hovedbryter. Dette ga andre måleresultater:

- Like etter at motoren var stanset var verdien 0.96

- Ca en halv time etter at motor var stanset var verdien 1.07

Har jeg gjort noe feil, eller gir disse resultatene noen mening?

Skal de siste målingene leses som henholdsvis 96 og 107 Ohm?

:smiley:

Men det er jo de merkelige resultatene som er hele problemet. Dersom multimeteret viste 450 Ohm på kald motor, og 50 Ohm på varm motor, så hadde jeg neppe postet noe om dette her.

Termometer er fint for å finne temperaturen på motoren, men ikke for å sjekke om det kommer fornuftige verdier inn på temperaturviseren.

Ta med deg giveren og instrumentet. Leit fram en 12 volt strømforsyning av et slag og steketermometeret. Koble til og sleng skiten oppi et kokekar og fyr opp. Da får du umiddelbart opp all informasjon du bare kan drømme om mht visningsverdien og korrektheten etterhvert som vannet varmes.

Dette var rare tall, spesielt den -0.13.

Bruk heller voltmeteret mellom pluss og polen på giveren. Dte vil gi et like verdiløst resultat men kansje noe meir konsekvent enn den forrige målinga.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Satte velgeren på multimerer til Ohm og 20K.

- Like etter start av motor var verdien 1.67

- Verdien sank ved oppvarming, og ved fullt oppvarmet motor var verdien -0.13

Vet ikke hvilke mulimeter du bruker men har du satt området til 20k så vil jeg tro du måler kOhm dvs 1.67kOhm (1670ohm). -ohm (-0.13ohm) finnes ikke så der er det ihvertfall noe rusk i målingen...

Uansett, å måle motstand uten å vite hva det skal være hjelper lite så jeg støtter heller forslaget med å sammenligne instrumentet ditt med en tempmåler. Er det store avvik kan du heller finne skala for tempføleren og måle motstanden

Det er ikke så lett å skjønne hvordan du egentlig har målt ut fra beskrivelsen din, men hvis det er sånn at du har prøvd å måle en motstand i en spenningssatt krets, så vil du aldri få noe som engang ligner på fornuftige målinger. Du må koble alt annet enn måleinstrumentet fra sensoren.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du sier du har biltema instrument og orginal giver. Da hadde jeg reist til biltema og fått ny giver som hører til instrumentet. Den koster svært lite. Ta med gammel giver, i tilfelle du trenger en overgang på gjengene. Jeg prøvde selv biltemagiver på et gammelt instrument, men det viste helt feil verdi. Endte opp med instrument fra biltema også, og nå funker alt.

Koblet signalledning og jord fra viserinstrumentet.

Testet at motstanden mellom jordledning og minus på batteriet = 0

Koblet signalledning til rød testkabel, og jord til svart testkabel.

Forstod det slik at du koblet fra ledingene slik at du ikke har spenning på det du måler... du kan evt sjekke dette med å sette måleren på volt og måle på punktene dine før du evt måler motstand. Volt skal vise 0

Men uansett, skal du måle motstanden på giveren er det best å koble fra ledningene på giveren og måle direkte på den. Om du ikke er helt sikker på hva du gjør med multimeteret så anbefaler jeg å teste instrumentet (og giver) med et termometer.

Giveren bør være tilpasset instrumentet

Det første du må få rede på er hvilket område og i hvilken ohm verdi er det på giveren din. Det finnes uttallige følere/givere med forskjellige ohm verdier tilpasset deres instrument.Om du finner ut av ohm verdiområde til giver og instrument, kan du kompensere ved å sette inn en motstand enten i serie (mellom kabel og tilkoblingspunkt på instrument) eller i paralell (mellom tilkoblingspunktene på instrumentet) avhengig av avviket og hvor det ligger. Størrelsen på motstand bestemmes av avviket, avviket bør normalt være linjært, dvs likt ved liten og høy verdi. kan bli mye prøving å feiling her.

Når du skal måle verdien så sett måleinstrumentet ditt på så lav ohm verdi som mulig, men ikke under 2Kohm (2000ohm). Du kan også forsøke å måle instrumentets interne motstand (måle over tilkoblingspunktene til temp,instrumentet UTEN noen kabler tilkoblet) sammenlignet med det gamle temp,instrumentet. det vil også gi deg mye svar. Da må du sette måleinstrumentet på laveste mulige måleområde <20ohm.

Jeg vet fra tidligere erfaringer og andre sine uttallelser at biltema sin giver ikke er kompatibe med VP sine. Biltema operere med temp,instrumenter som har en helt egen interne resistans, såkalt lavpass instrument som er greie nok, men tilpasset sin type giver og kan også brukes sammen med andre merker, men da kan nøyaktigheten osv svekkes betraktelig (slik som hos deg nå). Det beste alternativert er bestandig kjøpe orginalt instrument (eller leverandørens erstatningsintrument), eller kjøpe instrument med giver.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Redigert av Nordkapp 22 (see edit history)

Instrumentet er nok noen år gammelt og ligner ikke helt på det som er avbildet ovenfor. Så da er det nok ingen garanti for at det er 100% kompatibelt med en ny giver av samme merke. Etter å ha lest alle de gode innspillene her, tror jeg nok jeg parkerer multimeteret og kjøper både nytt instrument og ny giver. Er det forresten stor kvalitetsforskjell på de vanligste merkene som Wema, Faria og VDO?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...