mareskog Startet 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2010 Har en evinrude 60 hk som ikke produserer strøm til batteriet. Hva kan være feil, og er det greit å ordne dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Hei! De mest sannsynlige feilkildene er brudd i ladespolen (ligger under svinghjulet), defekt likeretter eller en dårlig kontakt et sted. Turtelleren får sannsynligvis strømpulser fra ladespolen, så dersom turtelleren er OK, kan du nok konsentrere deg om likeretteren. På denne linken kan du lese mer om hvordan ladekretsen på en 2-takts utenbordsmotor er oppbygd: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/54762-problemer-med-lading-suzuki-dt30/page__p__759395__hl__ladespole__fromsearch__1entry759395 Lykke til med feilsøkningen! Sitér dette innlegget Link to post
mareskog Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 (redigert) tusen takk...har ikke turteller på denne motoren, men må da være mulig å måle seg fram til hvor feilen ligger? Er likeretter det samme som en powerpack? Redigert 30.Mai.2010 av mareskog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Nei "power pack" er nok den "elektroniske hjernen", dvs. den enheten som mottar tenningspulsene fra tenningsspolene under svinghjulet. I "power packen" blir disse pulsene formet og justert før de sendes videre til coilene for opptransformering av spenningen. Herfra går så tenningspulsene til tennpluggene. Likeretteren er en enhet som består av 4 dioder, og som skal omforme den vekselstrømmen som kommer fra ladespolen (også plassert under svinghjulet) til likestrøm, som så i sin tur kan brukes til å lade batteriet. Likeretteren er en liten "helstøpt" boks, sannsynligvis med fire tilkoblinger - to av dem merket med "vekselstrømstegnet" ~ og de to andre med hhv. pluss- og minustegn. Kablene fra ladespolen er tilkoblet de to vekselstrømsinngangene, mens pluss og minus-terminalene er tilknyttet kablene til batteriets pluss- og minuspoler. Og - ja, det går fint å måle seg frem til hvor feilen ligger, hvis du kan håndtere et universalinstrument med ohm-måling. Du finner mer om dette i de innleggene jeg linket til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.