utsikten Startet 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2010 hallo båt venner Når jeg satt ut båten i år kjørte jeg den ca 2 timer rette etter utsett, etter ca 1 time begynte det å sprute (ikke mye) vann opp langs smørenippelen på/ved pakkbokse. Kjørte da til land og dro til smørenippelen ca 3/4 tørning, fylte også på litt fett. Tok så en tur noe senere, det kom da ikke noe vann ut. i dag 3 dager etter sist tur begynte det å piple vann ut av smørenippelen, samt at det ettervært begynte å komme vann ut av aksel gjennomføringe på motor siden( har bilde som jeg poster i morgen) Er vel sånn at akslingen skal være vann avkjølt, men er skeptisk rundt dette med "lekksjen" Det er kun når akslingen går rundt at det kommer vann, samt at det kommer mere vann jo fortere jeg kjører. Må jeg på landt for å fikse dette eller er det normalt? Kan jeg skifte ut den smørenippelen mens båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Med en slik hylse som du har høres dette egentlig helt normalt ut. Dvs i praktisk bruk pleier man stramme litt på grease-koppen etter hver tur, dvs hver gang båten legges stille. Da har man etterfylt litt grease, og det er vanligvis nok til at du ikke risikerer noen videre lekkasje. Jeg ser ingen grunn til at du skulle behøve å skifte greasekoppen. Hvis den er ødelagt i gjengene eller på annen måte ikke virker som den skal, så vil det ikke være noe problem å skifte den mens båten ligger på sjøen. Men for sikkerhets skyld bør du selvfølgelig ha den nye koppen klar slik at du ikke behøver å gå fra båten i timevis eller dagevis mens du leter etter ny greasekopp Lykke til med en god gammeldags greasehylse! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Regner med at du har en gammeldags pakkboks med komprimert tetning. Da er det normalt med litt lekkasje langs akselen, dvs. at det drypper litt. Det høres ut som det kan være litt mer hos deg? I tilfelle er det som regel bare å stramme pakningen litt, til det kommmer bare noen få dråper i minuttet og ikke så mye at pakkboksen blir særlig varm. Du sier smørenippel, men regner med at du mener en vanlig fettkopp. Fettkoppen står vanligvis under vanntrykk og det kan da lekke litt. Det pleier å hjelpe å fylle den ganske full med grease før du skrur til litt. Bruk vannfast grease av riktig type. Dette gjelder dersom lekkasjen er ut under lokket på fettkoppen (det som du skrur på for å etterfylle). Dersom lekkasjen er langs gjengene der fettkoppen er skrudd fast i pakkboksen kan det kanskje hjelpe å skru den bedre fast med forsiktighet. Dra for all del ikke istykker gjengene. Høres ikke ut som du behøver å få panikk, men skulle gjerne vite hva slags pakkboks du har. Ser frem til å få se bildet. Redigert 31.Mai.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 hei Her kommer et bilde av herligheten:_) Sitér dette innlegget Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 hei Har en smøre nippel der. bilde er lastet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hallo igjen, jeg ser av bildet at du har en nippel istedenfor greasekopp slik som jeg antok, men det gjør ingen forskjell, bortsett fra at du selvfølgelig ikke kan stramme den etter hver tur Da må du sette fettpressen på nippelen og presse inn litt fett, men gjør ikke for meget av det. At vann kommer ut gjennom selve nippelen vitner om to ting: både at det er for lite fett i hylsen - og at kulen /fjæren i nippelen er ødelagt. Nippelen bør altså skiftes uansett. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Takk for raskt svar, men det at vannet kommer igjen til venstre på akslingen er det normalt? Kan det være at det er for lite fett, hadde ikke noe problem med dette i fjor, men da kjøpte jeg båten sent på sesongen så det ble ikke mange turer. Er det lurt å bytte ut til en fettkopp eller passer ikke dette til denne boksen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Denne pakkboksen har jeg ikke sett før, men tetningsprinsippet i de fleste eldre pakkbokser pleier å være komprimerte talgpakninger kombinert med fett. Jeg antar derfor at det også er dette i din. Du kan alltids fortsette å fylle på fett, men du kan riskikere at du til slutt fyller opp den armerte gummislangen mellom hylserøret og pakkboksen og at denne så ryker på grunn av overtrykk når akselen roterer. Pakkbokser av denne typen vil alltid dryppe litt, men det skal ikke renne eller sprute. Da er talgpakningen utslitt og må byttes. Må du tilføre fett ofte, er pakningen klar for utskiftning. Talgpakning får du kjøpt i metervare i forskjellige tykkelser, så materialet er kurant. Men båten må opp på tørt land og akselen må dras tilbake for å skru fra hverandre og splitte pakkboksen. I dag er det imidlertid så mange enkle, nærmest vedlikeholdsfrie samt 100% tette pakkbokser på markedet, at jeg hadde nok byttet den ut med en som hadde gitt meg en tørr kjøl uten drypp av saltvann. Du får bedre lukt og inneklima i båten, motoren trives bedre i et tørt miljø, og du unngår rust. Videre vil du oppdage fremtidige olje- og vannlekkasjer umiddelbart hvis kjølen i utgangspunktet er tørr og ren. Redigert 31.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Ups mener du da at jeg bør ta opp båten snarest eller kan jeg kjøre ut sesongen og etterfylle med fett. sist jeg fylt på noen støt på fettpressen ble den helt så å si helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Det må du selv avgjøre ut fra hvor ofte og hvor mye vann du får inn. Må du smøre etter hver gang du har brukt båten, er pakningene som skal holde vannet ute garantert ødelagt, og det er kun fettskiktet som holder vannet ute. Hvis fettet skulle gi seg for vanntrykket, kan du risikere å få lekkasje når båten ligger i havn også. Kommer det vann inn under kjøring på hver tur og du stadig må etterfylle fett, er det tegn på at du kun har en tynn fettbarriere igjen som holder vannet ute. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Det ser ut til at du har mye å stramme på på pakkboksen ennå. Løs låsemutteren i midten, og stram glanden (delen til venstre) en halv tørn i første omgang. Kjør en liten tur og se om det er nesten tett nå. Det skal dryppe 4-5 dråper i minuttet for kjøling av pakkboksen. Lekker det fortsatt mye, stram en halv tørn til. Det er ikke greasen som skal tette, den skal bare smøre tetningene... Redigert 31.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 hei Da er jeg forvirret på et høyere nivå:-) Ser ut som jeg først bør prøve å dra til "mutteren" for å se om det hjelper noe. Er det noen fare for at dette kan plutselig gå helt til he.... og båten synker. Ferdes som regel innen for drøbak så det er aldri langt til land. Den er helt tett når båten ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 ut i fra hva jeg ka se på bildet,har du en fettsmurt talg pakkboks.Først har du gummihylsa,fettnippel og talgpakkningene innenfor der.Du kan prøve og gjøre som index skriver,løsne først på den mutteren mot fettnippelen,for så og stramme den mot motor en halv omdreining,dra så til kontraen igjen og ta en prøvetur.mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Da er jeg forvirret på et høyere nivå:-) Prøv gjerne forslaget til Index. Dersom pakningen er hel inne i pakkboksen, vil dette hjelpe. Når du strammer den store mutteren (pkt 2 under), vil du komprimere pakningen og den blir presset tettere mot akslingen. Altså: 1) Løsne opp kontramutteren. 2) Stramme til stor mutter til venstre til du merker litt motstand (ikke stram for mye, da blir det varmgang!!). 3) Sett fast kontramutteren igjen. 3) Legg til litt fett gjennom nippelen. Hvis dette ikke hjelper, er skifte av tetninger i pakkboksen (eller hele pakkboksen) neste step. PS! EN VIKTIG SIKKERHETSDETALJ: Jeg ser av bildet at du har en slangeklemme som holder pakkboksen. Det bør av sikkerhetsgrunner være to (på hver side). Redigert 31.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Dette er jo helt maken til pakkboksen i Tora. Metoden til Phoebe er nok helt riktig her. Jeg syntes det var upraktisk med smørenippel og fettpresse, så jeg byttet ut smørenippelen med en fettkopp. Det har holdt rimelig tett. Ellers bør en være klar over at fettet ikke er ment for å tette pakkboksen. Det er for å smøre et innvendig støttelager av bronse som sentrerer pakkboksen mot akselen. Altså er det ikke noen medisin mot lekkasje å presse inn mer fett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
utsikten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Tusen takk for gode løsninger, skal ned snart å se hva jeg får til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.