Jump to content

Radar på hekken eller i mast?

mingebretsen

Recommended Posts

Hei, hvis du skal monter radraen på Comfort 30.

Vil jeg anbefale egen radar mast på hekken.

Du ønsker ikke mer vekt i riggen enn nødvendig.

Til praktisk bruk er rekkevidden du får ved montering på egen mast mer en god nok.

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Rekkevidden din bestemmes av høyden over havet, men hva kommer du til å bruke radaren til? Jeg tipper at etterhvert blir det nesten bare nærområdene, og da er plassering på en targabøyle OK.

Vedr. pendlende platform i akterstag. Radaren har en åpningsvinkel på 250 i vertikalplanet. Det betyr at krengning av båten til mer enn 12.50 innebærer reduksjon av både sendereffekt og følsomhet. Spørsmålet blir da: Hvor ofte krenger jeg mer en 12.50 i tykk tåke eller midt på natta? Og krengning har "ingen" betydning forover eller akterover.

Jeg hadde også kikket på bredbåndsradarene som har kommet på markedet.

Jeg var i tvil da jeg installerte radar for 17 år siden. Hensynet til potensiell helsefare (faren er nok diskutabel) gjorde at jeg valgte å plassere mikrobølgekilden i masten. Der er den heller ikke i veien. Kanskje jeg hadde vurdert det annerledes med moderne bredbåndsradarer (jeg vet ingenting om dem).

Eivind

Svart (redigert)

Vil det være mulig å montere radar på monteringsmasten til vindgeneratoren?

Jeg har denne monteringsmasten: http://seatronic.no/vindgenerator-tilleggsytstyr-c-238_361/ruthland-monteringsstang-p-2108

Det vil være en midlertidig løsning før jeg får targabøyle, men kan se ut som jeg ikke har råd til targabøyle før jeg forlater Norge.

EDIT: Er det mye forskjell i energieffekt på solceller om du har de på targa, eller på dekk under bommen? (storseilet vil jo noen ganger gi litt skygge)

Redigert av mingebretsen (see edit history)

kjenner til flere tilfeller med mastemontert radar, der det har oppstått potensielt farlige situasjoner, når forseilet har hengt seg opp i radaren og ikke slipper(til tross for bøyle)

selv har jeg styrbord bak på båtsystem-mast(stb pga av evt.skygge og stb regel på vikeplikt)

er kun interessert i å ha oversikt over nærfelt og trenger ikke økt rekkevidde fra økt plasseringshøyde i masten

radar på vindgen.-mast er vel ikke spesielt klokt, dersom det hele begynner å vibrere?

mvh

Leif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...