mingebretsen Startet 31.Mai.2010 Del på Facebook Startet 31.Mai.2010 Hei, Jeg skal nå montere radar på seilbåten. Mange har radarantenna i masta, og mange har det på en targabøyle ell. på hekken. Hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Gå inn på hjemmesidene til Bellamarin og sjekk. Ville sterkt anbefale deg et "gyrooppheng på akterstaget, spesiellt om du har hanefot. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Hei, hvis du skal monter radraen på Comfort 30. Vil jeg anbefale egen radar mast på hekken. Du ønsker ikke mer vekt i riggen enn nødvendig. Til praktisk bruk er rekkevidden du får ved montering på egen mast mer en god nok. Lykke til. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Rekkevidden din bestemmes av høyden over havet, men hva kommer du til å bruke radaren til? Jeg tipper at etterhvert blir det nesten bare nærområdene, og da er plassering på en targabøyle OK. Vedr. pendlende platform i akterstag. Radaren har en åpningsvinkel på 250 i vertikalplanet. Det betyr at krengning av båten til mer enn 12.50 innebærer reduksjon av både sendereffekt og følsomhet. Spørsmålet blir da: Hvor ofte krenger jeg mer en 12.50 i tykk tåke eller midt på natta? Og krengning har "ingen" betydning forover eller akterover. Jeg hadde også kikket på bredbåndsradarene som har kommet på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Jeg var i tvil da jeg installerte radar for 17 år siden. Hensynet til potensiell helsefare (faren er nok diskutabel) gjorde at jeg valgte å plassere mikrobølgekilden i masten. Der er den heller ikke i veien. Kanskje jeg hadde vurdert det annerledes med moderne bredbåndsradarer (jeg vet ingenting om dem). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Radar vil bli brukt til å oppdage isfjell, andre skip mm. Som nattevakt når jeg sover. Velger nok da å plasser den på targabøylen, sammen med solceller og vindmølle Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Vil det være mulig å montere radar på monteringsmasten til vindgeneratoren? Jeg har denne monteringsmasten: http://seatronic.no/vindgenerator-tilleggsytstyr-c-238_361/ruthland-monteringsstang-p-2108 Det vil være en midlertidig løsning før jeg får targabøyle, men kan se ut som jeg ikke har råd til targabøyle før jeg forlater Norge. EDIT: Er det mye forskjell i energieffekt på solceller om du har de på targa, eller på dekk under bommen? (storseilet vil jo noen ganger gi litt skygge) Redigert 2.Juni.2010 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 kjenner til flere tilfeller med mastemontert radar, der det har oppstått potensielt farlige situasjoner, når forseilet har hengt seg opp i radaren og ikke slipper(til tross for bøyle) selv har jeg styrbord bak på båtsystem-mast(stb pga av evt.skygge og stb regel på vikeplikt) er kun interessert i å ha oversikt over nærfelt og trenger ikke økt rekkevidde fra økt plasseringshøyde i masten radar på vindgen.-mast er vel ikke spesielt klokt, dersom det hele begynner å vibrere? mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.