------------- Startet 31.Mai.2010 Del på Facebook Startet 31.Mai.2010 Hei Jeg har en bavaria 34 cruiser 2008 modell med rullemast. På hver side av masten, på samme høyde som bommen, henger det to lange tau. Disse er festet på hvert sitt kryssholt med en avlaster på masten. Hvis jeg følger dette tauet oppover går det til slutt inn i masten, men det kommer ikke ned igjen! Dette gjelder begge tauene. Kan det være spinnakerfall? Jeg ba ikke om spinnaker og det er ikke tredd tau til dette. Kan noen forklare meg hva disse tauene brukes til + hvordan jeg skal få de ned? De går jo bare opp i masten! PS! På innsiden av disse tauene er det to små, tynnne liner. Disse går inn i et annet hull i masten. Hva er disse til? Takker for svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 De to tauene er henholdsvis genoafall og storseilfall. Årsaken til at du ikke finner motsatt ende av dem er at de er festet i toppen av hhv. genoa og storseil.Strekker du ut seilene så vil de komme ned om du slakker fallene. De tynne linene er pilotliner for lettvint å kunne dra inn nye fall, feks. spinnaker/gennakerfall. Sitér dette innlegget Link to post
------------- Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Ok, takk for svar :-) Men angående disse pilotlinene... Disse går bare inn i masten, men kommer ikke ned igjen. Hvor er den andre enden? Sorry for dumme spørsmål, er litt lost på dette .. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Man må opp i masten for å finne andre enden. Det flere som bruker disse til å tre kabel til f.eks tv-antenne eller vhf. Da må man uansett opp i masten og da finner man andre enden av trekketauet der oppe. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
------------- Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Takk for enda et svar :) Enda et spørsmål: Hvordan kommer jeg meg opp i masten på min båt? Jeg har jo ingen fall som kan brukes til dette, har jo rulleseil... Kan jeg bruke det tauet som holder oppe bommen? Isåfall, hvordan får jeg dette av? Det er jo festet med en knute som ser ut som et h***ete å få opp.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Du bør ha to fall, et for heising, og et for sikring. Du kan i prinsippet bruke de to du har til genoa og storseil, men da må du ta ned seilene først. Evt kan du bruke bomopphal og trekke et ekstra fall. Mange bomopphal har for liten diameter til at jeg ville hengt i dem. Jeg slet selv av et genoafall i helga, trolig pga at det har blitt svekket av UV-stråling (det er ca 30 cm som alltid er eksponert i toppen av masta. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TB2855 Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Kniv. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Framtia har rett. Du tar ned storseilet og bruker dette fallet hvis du skal helt opp. Bruk bomløfteren som sikring. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.