Jump to content

Hvor i nærheten av Moss kan jeg få tak i Quiksilver fett?

Bitteliten

Recommended Posts

Det som står i håndboka til jolla er:

SHAFT SEAL

LUBRICATION

Shaft seal lubrication is provided by an automatic

grease unit. Inspect reservoir level approximately

every 10 hours of operation. Use Quicksilver marine

2-4-C grease or equivalent high temperature, high

speed bearing grease to re-fi ll reservoir. Take care

not to over-pressurise system. DO NOT exceed

maximum level indication.

det er høyt turtall, bra med kraft så jeg vil ikke ta sjangsen på noe fett som kanskje ikke passer :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ser ikke hvor den gamle emnetittelen bryter med reglene? Ser heller ikke hvordan den "nye" tittelen er noe bedre?

Dette ble bare tøv.

Vil uansett si at selv om trådstarter hadde en mulig løsning, så er det greit at han deler både problem og løsning, for slik kan andre som har samme spørsmålet finne svaret senere.

Setter selv pris på mange av de trådene hvor folk kommer med løsningen på sine egene problemer, selv om ikke andre har kunnet hjelpe.

Ang disse små pressene, så er det noen ganger greit å bruke hvor det er trangt, har en slik selv. Ellers kan jeg ikke fordra den :)

Jeg deler fullt ut vurderingen til Ingar.

En rekke av de "bruksproduktene" som selges fra Biltema holder høy standard.

Slik jeg oppfatter situasjonen vil aldri Biltema ta sjansen på å selge forbruksartikler som oljer, fett o.a. som vil kunne innebære regresskrav.

Det er "dumt" av oss som forbrukere å kjøpe dyre merkevarer.

Eksempelvis er anodene kjøpt hos Biltema like bra som merkevarene - forutsatt at de passer.

Eksempel på ublu priser er stavanoder til motorer og giroljekjølere levert fra motorprodusent som Volvo og Yanmar. Fra merkevareprodusent kan et motoranodesett ha en kostnad på opp mot kr 1000.

Dersom man kjøper stavanodene fra sink-leverandører i Norge kan man komme ut av det hele for godt under 100-lappen - men dette forutsetter noe egenaktivitet.

Men nå gikk jeg langt ut over Bittelitens spørsmål om "båtfett" i Moss - håper at han tilgir det!

Det er "dumt" av oss som forbrukere å kjøpe dyre merkevarer.

Det kommer helt an på konsekvensene av å bruke originale deler/produkter eller produkter som ikke er ihht spekk fra produsent. For min del er det helt uaktuelt å bruke noe annet enn det som står i instruksjonsboka til jolla. Om det koster meg 100 kroner ekstra er det greit. Jeg vil ikke ta risikoen for å bruke feil fett og få en regning på mange titusen for et mulig havari

Derfor er mitt råd alltid å vurdere gevinst i forhold til risiko.

Dilemmaet vi forbrukere møter er i at vi ikke har tilstrekkelig informasjon om verken gevinst eller risiki.

Så langt - bl.a. gjennom tester Ingar har gjennomført av sinkanoder - er erfaringene på BP at forbruksmateriell fra bl.a. Biltema tilfredsstiller forbrukskravene.

Jeg har gjennom mer en 15 år aldri opplevd at forbruksmateriell fra Biltema har vær sub-standard.

En annen sak er at flere "mobber" meg for å handle hos Biltema.

For meg er sikkerhet til sjøss viktigere enn hvor man handler de ulike forbruksvarer.

Antar at Bitteliten deler denne vurderingen.

At du drar en sammenligning mellom sikkerhet til sjøs og hvor du kjøper forbruksvarer forstår jeg ikke. Mulig det skyldes at jeg brukte en dårlig norsk oversettelse av det engelske uttrykket "risk revard". Det jeg mener er at om konsekvensene av å bruke uoriginale deler er stor - feks økonomisk der en garanti utgår - så er det ikke verdt pengene å spare 100 kroner på et fett når konsekvensen kan være at man må dekke en reparasjon på mange tusen kroner.

Jeg bruker gjerne Biltema gear olje på en påhenger som koster noen tusen kroner. Men på nye jolla der bruker jeg akkruat det som produsent har spesifisert. Risk/reward - dvs risiko/belønning igjen

Samme når det gjelder Volvo motorene mine. De får alltid originale deler. Også sink. Rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å ta risikoen på noe annet. Hadde jeg hatt en fin gammel snekke der jeg hverken har reklamasjonsrett eller garanti hadde jeg sikkert vurdert det annerledes.

Sikkerhet til sjøs kommer altid først. Det tror jeg at jeg praktiserer ganske aktivt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...