Bitteliten Startet 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2010 Jeg prøver igjen - så får vi se om overskriften godkjennes av overskrifts diktatorteamet denne gangen. Nå er hele spørsmålet i overskriften - så da bør jeg jo ikke skrive noe mer her. Jo forresten - det må være i nærheten av Moss. Har en mistanke om at de kan ha det hos han Per på Fuglevik. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Er nå Mercury/Mercruiser forhandler som fører dette. Men er det vannfast grease du leter etter,kan du bruke det meste. Jeg har Valvoline i pressa nå,som jeg har brukt på min forrige båt,nå har jeg Yamaha,og Yamaha grease Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Det som står i håndboka til jolla er: SHAFT SEALLUBRICATION Shaft seal lubrication is provided by an automatic grease unit. Inspect reservoir level approximately every 10 hours of operation. Use Quicksilver marine 2-4-C grease or equivalent high temperature, high speed bearing grease to re-fi ll reservoir. Take care not to over-pressurise system. DO NOT exceed maximum level indication. det er høyt turtall, bra med kraft så jeg vil ikke ta sjangsen på noe fett som kanskje ikke passer Redigert 31.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Hva med Jeløy båtsenter. Har ikke de Quicksilver?. Ellers vær litt nøye med emnetittlen. Jeg trodde du hadde Bitteliten på Aremark-"sjøen" Jeløy Båtsenter AS Værftsgt 9a 1511 MOSS Redigert 31.Mai.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Jeløy Båtsenter er ikke fryktelig imponerende - men jeg kan sjekke i morgen. Takk for tipset. Må ned i båten og hente den tuben jeg har også - tuben skal passe inn i en mini fett presse. Har ikke sett maken før - håper ikke det er en "engelsk internasjonal standard" Redigert 31.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Tittelen er nå endret av Ingar til å bli helt feil - så da kan du like gjerne stenge tråden Ingar. Dette er jo bare tull. Nå er det overhode ikke sammenheng mellom overskrift og innlegget. Jeg gir opp - jeg finner ut av dette selv . Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Siste utvei er kanskje Ravns Garage, som ligger godt gjemt i det indre Østfold. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Om noen andre skulle trenge dette fettet så har Fuglevik Marina Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Har en mistanke om at de kan ha det hos han Per på Fuglevik. ikke mye å starte en tråd for heller , når du egentlig kunne ringt fulglevik som du trodde hadde. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Helt enig med deg hifo så heretter er det kun anledning til å skrive innlegg som er meningsfulle, intelligente, uten skriveleif og opplysende for almuen, alt annet skal redigeres bort og synderen settes i "fryseboksen"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 også må overskriften inneholde totalt uttømmende og gjensidig utelukkende informasjon på max 40 tegn slik at ikke Ingar stenger tråden av hensyn til alle andre som kanskje kunne finne på å klikke inn på noe de ikke har interesse av. Såldes forenkles verden betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Jeg ser ikke hvor den gamle emnetittelen bryter med reglene? Ser heller ikke hvordan den "nye" tittelen er noe bedre? Dette ble bare tøv. Vil uansett si at selv om trådstarter hadde en mulig løsning, så er det greit at han deler både problem og løsning, for slik kan andre som har samme spørsmålet finne svaret senere. Setter selv pris på mange av de trådene hvor folk kommer med løsningen på sine egene problemer, selv om ikke andre har kunnet hjelpe. Ang disse små pressene, så er det noen ganger greit å bruke hvor det er trangt, har en slik selv. Ellers kan jeg ikke fordra den :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 204 kroner for 3 tuber på Fuglevik Marina. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Ok. jeg tror maritim i arendal har akkuratt den lanterna jeg skal ha , men kansje de3t er lurt av meg å lage en tråd her hvor jeg spør først for å være sikker. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Det bør du nok for de er utsolgt på akkurat den modellen så hvis du spør pent så skal jeg sjekke om de har den på Maritimbutikken som ligger like borti veien her! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Så du mener jeg bør spørre HER om maritim i arendal har flere igjen på lager av den respektive landternen? Jeg mener det enkleste er å ringe 37000370. ingen ventetid heller. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Propellakselfettet fra Biltema er det beste jeg har prøvd av vannfast fett. Skikkelig klinete og vanskelig å vaske vekk om man får det på hendene... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Jeg deler fullt ut vurderingen til Ingar. En rekke av de "bruksproduktene" som selges fra Biltema holder høy standard. Slik jeg oppfatter situasjonen vil aldri Biltema ta sjansen på å selge forbruksartikler som oljer, fett o.a. som vil kunne innebære regresskrav. Det er "dumt" av oss som forbrukere å kjøpe dyre merkevarer. Eksempelvis er anodene kjøpt hos Biltema like bra som merkevarene - forutsatt at de passer. Eksempel på ublu priser er stavanoder til motorer og giroljekjølere levert fra motorprodusent som Volvo og Yanmar. Fra merkevareprodusent kan et motoranodesett ha en kostnad på opp mot kr 1000. Dersom man kjøper stavanodene fra sink-leverandører i Norge kan man komme ut av det hele for godt under 100-lappen - men dette forutsetter noe egenaktivitet. Men nå gikk jeg langt ut over Bittelitens spørsmål om "båtfett" i Moss - håper at han tilgir det! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Det er "dumt" av oss som forbrukere å kjøpe dyre merkevarer. Det kommer helt an på konsekvensene av å bruke originale deler/produkter eller produkter som ikke er ihht spekk fra produsent. For min del er det helt uaktuelt å bruke noe annet enn det som står i instruksjonsboka til jolla. Om det koster meg 100 kroner ekstra er det greit. Jeg vil ikke ta risikoen for å bruke feil fett og få en regning på mange titusen for et mulig havari Derfor er mitt råd alltid å vurdere gevinst i forhold til risiko. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Dilemmaet vi forbrukere møter er i at vi ikke har tilstrekkelig informasjon om verken gevinst eller risiki. Så langt - bl.a. gjennom tester Ingar har gjennomført av sinkanoder - er erfaringene på BP at forbruksmateriell fra bl.a. Biltema tilfredsstiller forbrukskravene. Jeg har gjennom mer en 15 år aldri opplevd at forbruksmateriell fra Biltema har vær sub-standard. En annen sak er at flere "mobber" meg for å handle hos Biltema. For meg er sikkerhet til sjøss viktigere enn hvor man handler de ulike forbruksvarer. Antar at Bitteliten deler denne vurderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) At du drar en sammenligning mellom sikkerhet til sjøs og hvor du kjøper forbruksvarer forstår jeg ikke. Mulig det skyldes at jeg brukte en dårlig norsk oversettelse av det engelske uttrykket "risk revard". Det jeg mener er at om konsekvensene av å bruke uoriginale deler er stor - feks økonomisk der en garanti utgår - så er det ikke verdt pengene å spare 100 kroner på et fett når konsekvensen kan være at man må dekke en reparasjon på mange tusen kroner. Jeg bruker gjerne Biltema gear olje på en påhenger som koster noen tusen kroner. Men på nye jolla der bruker jeg akkruat det som produsent har spesifisert. Risk/reward - dvs risiko/belønning igjen Samme når det gjelder Volvo motorene mine. De får alltid originale deler. Også sink. Rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å ta risikoen på noe annet. Hadde jeg hatt en fin gammel snekke der jeg hverken har reklamasjonsrett eller garanti hadde jeg sikkert vurdert det annerledes. Sikkerhet til sjøs kommer altid først. Det tror jeg at jeg praktiserer ganske aktivt. Redigert 1.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Da tror jeg at jeg forstår argumentene og innkjøpsvurderingene. Det er faktisk mange her på BP som har en fin snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.