Jump to content

Garmin GPSmap 620 - Erfaringer

Wankel

Recommended Posts

521-modellen har jeg brukt i svigerfars båt. Den fungerer ypperlig! Gode knapper og enkel å bruke. Skal ha meg gps selv nå, men jeg skal ha 620. Litt spent på hvordan det blir med touch-skjerm i min åpne båt, men velger den pga. god skjerm samt at den går på batteri og kan taes med hjem etter bruk. Stor fordel for meg som har liten konsoll og begrenset med strømopplegg ombord.

Sto forresten en stor test av 620 i Seilas for en tid tilbake :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Har ikke helt oversikten over funksjonene, men tror 620 har alt som 521 har og mere til. Du kan sammenligne dem på belanor.no :smiley: 620 har hvertfall en langt bedre oppløsning på skjermbildet.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg har en 620 og er mer enn godt fornøyd. Fungerer meget bra til mitt bruk som er dagsturer og helgeturer og ikke all verdens godt kjent. Liker spesiellt at den kan legge opp ruten for meg slik som en bil gps kan gjøre. Fungerer godt i dagslys. Det eneste jeg kan se er en liten ulempe er at den har litt liten skjerm om man kjører fort. Leit å følge godt med da man ikke kan se langt frem pga at man mister oversikt over detaljer om man zoomer ut.

Anbefales på det sterkeste, men sjekk pris. Det er store forskjeller!

Jeg har også 620, og fungerer veldig bra.

Har kjøpt en beskyttelsesfilm på eBay til 50 kroner inkl. porto fra Tyskland, så eventueller riper som følge av salt er ikke noe issue, bare å bytte folie.

Dessuten, bare å skylle den etter tur, er jo vanntett.

Betjene kartet er veldig greitt, bare peker på stedet du vil ha som waypoint, og velger Autoroute, og en er i gang. Om du skulle sett lenger frem, trekker du bare kartet fremover med fingeren, slikker å knote med knapper. Når du har sett fremover, og vil tilbake, trykker du på en knapp og du er tilbake på original zoom rundt båten.

Ikke noe å være redd for touch-skjermen i allefall.

Den har høy oppløsning på skjermen og godt med detaljer. Mangler mulighet for ekkolodd, men for dybde kan en koble til en Garmin dybde-transducer som sender dybdedata som NMEA til 620'n. Kan også interface mot AIS om en skulle ha det på VHF'en f.eks.

Må si at jeg i løpet av denne tråden har blitt begeistret for denne kartplotteren. Ser jo at den også har opp mot 18 timers batterilevetid; da konkurrerer den litt ut PC-plotteren også, som jeg alltid har på lur i båten...og det er veldig anvendelig og sitte hvor som helst å planlegge turen. Dette ser bra ut, for den som er fornøyd med såpass liten skjerm (for meg holder det iallefall, det er jo unektelig litt slitsomt å dra med seg 10" plottere hjem fra båten, fordi de ikke skal forårsake innbrudd eller annen elendighet...).

Hvordan er bilfunksjonen?

mvh Bergen Dørk

Hvordan er forskjellene i brukergrensesnitt mellom Garmin sine kart og kartene fra Navionics ? Er det ene bedre enn det andre, eller gir de de samme mulighetene ?

De 3D undervannskartene, er de så fine som de ser ut som, og har de praktisk verdi, eller er det mest en kulhetsgreie ?

Var i går å så på Raymarine sin 50 serie, som har kart for hele Europa med i prisen, men da enkleste versjon. Mannen i butikken sa det samme som flere her, at å operere en liten touchscreen i 30 knop ikke er enkelt, og at det er enklere å bruke en knappebasert en, som en Garmin 526, som har omtrent samme oppløsning på skjermen som 620.

Hva mener folket ?

Er veldig godt fornøgd med 620, brukar den om vinteren med topografisk kart i løypemaskin og på scoter for å halde eit løypenett på ca 5 mil oppe, har vore uunværleg av og til i 20m sikt oppå fjellet. Ellers i bilen og lastebilen med City Navigator kart og flyttbar bilkit med stemme og sist men ikkje minst i båten med Bluechart G2.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Synest det er betre å treffe dei store trykkfelta på skjermen enn små knottar på sidene... uansett brukar eg iallefall å seta tommen eller ein annan fing på dashbordet for å støtte handa når eg trykker på skjermen og då kan det riste og slingre så mykje det vil for meg iallefall.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...