Wankel Startet 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2010 Har en 22 daycruiser som gjør ca 30 knop, og skal skaffe meg min første plotter. Regner med at Garmin sin GPSmap 620 er mer enn godt nok, til enkel bruk i skjærgården. Hva er det denne kan og ikke kan ? Hva er det dere savner, som den evt ikke har ? Noen som har erfaringer med denne typen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) Har ikke erfaringer med 620 serien. I jeepen har jeg en 520. En helt grei plotter som fungerer godt, enkelt brukersnitt. Den har jeg hatt nå i 2 år og det har ikke vært noe tull med den. Bruker G2V kart. Til nybåten har jeg bestillt en 720 S. Redigert 1.Juni.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Du skal ha den i bilen også, eller? Denne er vel bygd som et kombinasjonsapparat og får positiv omtale på klikk.no. Får du ikke like mye ut av denne litt rimeligere og mer marint rettede plotteren: Garmin GPSMap 521? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LM 605 Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Ville vel personlig også heller satset på en mere "maritim" plotter som Bergen dørk sier. En touch skjerm i en åpen båt er vel ikke det beste akkurat, med mye salt i lufta, vann, fiskeslo på fingrene etc. Tror nok heller en med knapper er mere brukervennlig i båt slik som Garmin 521, 526,o.l. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 521-modellen har jeg brukt i svigerfars båt. Den fungerer ypperlig! Gode knapper og enkel å bruke. Skal ha meg gps selv nå, men jeg skal ha 620. Litt spent på hvordan det blir med touch-skjerm i min åpne båt, men velger den pga. god skjerm samt at den går på batteri og kan taes med hjem etter bruk. Stor fordel for meg som har liten konsoll og begrenset med strømopplegg ombord. Sto forresten en stor test av 620 i Seilas for en tid tilbake Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Molinari Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) Ja det må jo være flott å sitte i stua å planlegge ruter, som man kan med en 620 ! Men disse topokartene folk prater om som ikke virker på 620, hva slags kart er det ? Redigert 1.Juni.2010 av Molinari (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Sjekk forresten prisene nøye, de varierer stort. Jeg har (som vanlig) ikke funnet billigere enn hos Malfix Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Wankel Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Skal nok primært ha den i båten, for jeg ha en liten Tom-Tom til bilen. Men ser vel ikke noe problem med touchscreen. Kommer ikke til å trykke mye på den med fiskeslo på hendene ihvertfall... Men er det funskjonalitet som er på 521 som ikke er på 620 og omvendt ? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Har ikke helt oversikten over funksjonene, men tror 620 har alt som 521 har og mere til. Du kan sammenligne dem på belanor.no 620 har hvertfall en langt bedre oppløsning på skjermbildet. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
RAra Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 har garmin 620 fungerer greit men synes skjerm er dårlig i sollys Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Jeg har en 620 og er mer enn godt fornøyd. Fungerer meget bra til mitt bruk som er dagsturer og helgeturer og ikke all verdens godt kjent. Liker spesiellt at den kan legge opp ruten for meg slik som en bil gps kan gjøre. Fungerer godt i dagslys. Det eneste jeg kan se er en liten ulempe er at den har litt liten skjerm om man kjører fort. Leit å følge godt med da man ikke kan se langt frem pga at man mister oversikt over detaljer om man zoomer ut. Anbefales på det sterkeste, men sjekk pris. Det er store forskjeller! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Og både hos Malfix og Nautisk forlag kommer den på ca 5000 kr. Det er vel en brukbar pris. Prisene varierer helt opp mot 7000 kr. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
trulsant Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Jeg har også 620, og fungerer veldig bra. Har kjøpt en beskyttelsesfilm på eBay til 50 kroner inkl. porto fra Tyskland, så eventueller riper som følge av salt er ikke noe issue, bare å bytte folie. Dessuten, bare å skylle den etter tur, er jo vanntett. Betjene kartet er veldig greitt, bare peker på stedet du vil ha som waypoint, og velger Autoroute, og en er i gang. Om du skulle sett lenger frem, trekker du bare kartet fremover med fingeren, slikker å knote med knapper. Når du har sett fremover, og vil tilbake, trykker du på en knapp og du er tilbake på original zoom rundt båten. Ikke noe å være redd for touch-skjermen i allefall. Den har høy oppløsning på skjermen og godt med detaljer. Mangler mulighet for ekkolodd, men for dybde kan en koble til en Garmin dybde-transducer som sender dybdedata som NMEA til 620'n. Kan også interface mot AIS om en skulle ha det på VHF'en f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Må si at jeg i løpet av denne tråden har blitt begeistret for denne kartplotteren. Ser jo at den også har opp mot 18 timers batterilevetid; da konkurrerer den litt ut PC-plotteren også, som jeg alltid har på lur i båten...og det er veldig anvendelig og sitte hvor som helst å planlegge turen. Dette ser bra ut, for den som er fornøyd med såpass liten skjerm (for meg holder det iallefall, det er jo unektelig litt slitsomt å dra med seg 10" plottere hjem fra båten, fordi de ikke skal forårsake innbrudd eller annen elendighet...). Hvordan er bilfunksjonen? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Wankel Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hvordan er forskjellene i brukergrensesnitt mellom Garmin sine kart og kartene fra Navionics ? Er det ene bedre enn det andre, eller gir de de samme mulighetene ? De 3D undervannskartene, er de så fine som de ser ut som, og har de praktisk verdi, eller er det mest en kulhetsgreie ? Var i går å så på Raymarine sin 50 serie, som har kart for hele Europa med i prisen, men da enkleste versjon. Mannen i butikken sa det samme som flere her, at å operere en liten touchscreen i 30 knop ikke er enkelt, og at det er enklere å bruke en knappebasert en, som en Garmin 526, som har omtrent samme oppløsning på skjermen som 620. Hva mener folket ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Artikkel som det refereres til. Redigert 2.Juni.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
KSE Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hvordan er bilfunksjonen? Godt fornøyd med 620. Også Bilfunksjonen er OK, men du må kjøpe egen bilkit (med høytaler) i tillegg. Jeg har foreløpig ikke funnet ut om det går an å legge inn varsel for fotobokser... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Må det også kjøpes egne kart for bil, eller er det med? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
M/B Nordheim Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Er veldig godt fornøgd med 620, brukar den om vinteren med topografisk kart i løypemaskin og på scoter for å halde eit løypenett på ca 5 mil oppe, har vore uunværleg av og til i 20m sikt oppå fjellet. Ellers i bilen og lastebilen med City Navigator kart og flyttbar bilkit med stemme og sist men ikkje minst i båten med Bluechart G2. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
KSE Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Må det også kjøpes egne kart for bil, eller er det med? Både sjø- og bilkart må kjøpes i tillegg. Men det gjelder vel uansett hva du kjøper? Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Kart er med til Raymarine a50. Mange hevder at det å operere plotteren med touchscreen i båt med mye bevegelser er en utfordring. Dere som har 620, hva synes dere om dette - endel har sikkert hatt knappebasert plotter og kan sammenlikne litt ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Synest det er betre å treffe dei store trykkfelta på skjermen enn små knottar på sidene... uansett brukar eg iallefall å seta tommen eller ein annan fing på dashbordet for å støtte handa når eg trykker på skjermen og då kan det riste og slingre så mykje det vil for meg iallefall. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.