Jump to content

Betongtykkelse i flytebrygge

Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

Et par venner og jeg vuderer å støpe en flytebrygge av betong. Tanken er å lage en kerne av isopor og forskalle utenom. Noen som veit hvor tykk betong som er i sider, bunn og topp på en sånn brygge?

Og finnes der tegninger og beskrivelse på nettet?

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

mine betongkunskaper er kanskje ikke så bra som de burde vært idag (siden eg hadde eksamen i betong i dag).. men det som er greit å tenke på

er vel at oppdriften blir større enn tyngden.(vanlig betong er 2500 kg/kubikk. ) samt at du har en minimum overdekning av armeringsjerne, slik at de ikke ruster bort i en fei.. (2 - 3 ganger stangdiameteren burde vel være til sikker side?)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Løfter denne.

Jeg husker at jeg så noen nettsider for flere år siden, hvor en båtforening hadde bygget betongbrygger på dugnad, men finner ikke siden igjen. Noen som veit? Alle tips ang. betongbrygger mottas med takk.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Jeg vil si minimum 9cm tykkelse, vi lager brygge på jobben og vi bruker 10cm noe som er noe bestemt av standard isopor og vår systemforskaling. Når jeg sjekker ut de forskjellige leverandører på nettet ligger de fleste på 9cm. Viktigste årsaken er nok overdekningen og deretter vil jeg tro at den ekstra tyngden man får jo tykkere den er og er positiv. Når det gjelder den som vi holder på å lage vil nok økt tyngde øke komforen på brygga da denne jo i utgangspunktet blir mye lettere en en hel betongbrygge.

Den båtforeningen er nok i Bodø

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...